HD material laggar

Diskussion i 'Xperia Play' startad av usvrg, 21 nov 2011.

  1. usvrg

    usvrg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Som rubriken säger då blir det en väldigt tråkig upplevelse när jag försöker spela upp hd material på min sexplay.
    Varesig det är via internet, youtubes app eller moboplayer/mx videoplayer. Internet och Youtube appen är nästintill omöjligt att använda vid 720p, nån enstaka bild i sekunden om man har tur. Mkv i sammma upplösning via mobo/mx går i ca 50% hastighet och blir out of sync med ljudet på nån sekund då åtminstone det går i normal takt.

    Vad jag har förstått så ska telefonen stödja videouppspelning av hd material så någon får gärna guida mig. Snabb lösning uppskattas extra mycket denna gång, behöver kika lite serier ikväll.

    Jag har provat s decoding i videospelarna och det blir lika odugligt med som utan.
     
  2. Phukkitt

    Phukkitt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Tänkte bara flika in att när du kollar i youtube-appen så är det inte HD 720p, utan det är HQ 480p du kan få som högst. Detta är ju även samma som upplösningen på playens skärm så högre än så gör dig ingen nytta. ;)

    Tyvärr har jag ingen lösning åt dig, då youtube flyter på som smör (så länge telefonen startats om någon gång senaste dagarna, startar jag inte om blir ALLT lagigt och segt som sirap...) och jag aldrig prövat se på serier/filmer i mobilen.

    ...men du kan ju testa om det har med minnesanvändning att göra? Om du tar och konverterar typ ett 2-minutersklipp till 480p med lagom bitrate, och kollar i valfri mediaspelare, hur flyter det då?
     
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Som föregående talare sa så finns det ingen som helst vits med att titta på 720p material då skärmen ändå bara har 480p upplösning. Så dina problem behöver du inte reflektera över då skärmen inte ens klarar att visa filmer i den upplösningen utan att skala ner dem till 480p.
     
  4. usvrg

    usvrg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Finns det nån app för att konvertera till lägre upplösning?

    Ska kika på minnesanvändningen ikväll men jag startade om telefonen som första lösning på problemet, det blev inte bättre för det. :-(

    Har full koll på skärmens upplösning men nu är jag bortrest och har bara hd-serier med mig. Har tidigare haft sd och det flöt på som förväntat.



    Känns dock lite surt att det inte fungerar på min telefon...
     
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Problemen kan ju ha att göra med att den behöver skala ner bilden för att visa den i rätt storlek för skärmen. Den processen kanske drar en jäkla massa kraft.

    Är dock inte haj på de där med videos på varken telefoner eller datorer så vet inte vad man kan göra åt saken tyvärr.
     
  6. Stinkis

    Stinkis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2009
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    @dannejanne Nej, det är inte det som är problemet. Problemet ligger i de nya, mer effktiva codecs som används. De gör att du får ner filstorleken drastiskt men det är en ganska tung process för att spela upp de sen. Problemet är antagligen att denna process helt enkelt är för tung eller att det saknas effektiva sätt att avkoda på telefonen.
     
  7. Phukkitt

    Phukkitt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Att den laggar på youtube-videos är ju dock konstigt, det ska den ju inte göra. Händer det oavsett om du kör 3G eller Wifi?

    Har inte sett någon vettig videokonverterings-app, men har du tillgång till en PC så är det ju bara att föra över filmerna dit och konvertera.
     
  8. usvrg

    usvrg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Verkar som jag va lite fel ute. Appen funkar men youtube via internet är rätt kass.
     
  9. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Då ska du nog gnälla hos Adobe att deras flash är trött ;)