HDD via android/smartphone

Diskussion i 'Allmänt' startad av Trucker, 9 jun 2013.

1. Trucker

Trucker Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    S24 Ultra
    Telefon 2:
    Oneplus 7 PRO
    Telefon 3:
    Samsung NOTE 9
    Info:
    24/7 dockad i DEX som desktop-mode.
    Platta:
    ASUS Padfone 1
    Info:
    Smartphone+läsplatta+tangentbord
    Övrigt:
    Galaxy Watch E-sim
    Till android i allmänhet...

När kan man nyttja en vanlig usb-hårddisk (givetvis i en usb-hubb för strömförsörjning) . Nån mer erfarenhet av denna app som påstås skall klara
    biffen ? Är det ens möjligt idag för jag har inte googlat fram något bra.
    http://www.theverge.com/2012/7/19/3167527/paragon-ntfs-hfs-android-app

Obs. Hoppas även att ni kan presentera en realitisk lösning med egna erfarenheter och gärna slippa roota.

Vore schysst kunna överge sin windows-laptop mer och mer ,men då måste man ju kunna titta på all data man har på hårddiskar etc. :)

Tack

2. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

För att citera länken:

Det är alltså tre stora om och men:

1) Endast ett fåtal android-enheter stöds, enheterna måste ha inbyggt stöd för USB-diskar. Denna app innebär endast att din enhet klarar ytterligare några filsystem.

2) Du behöver en särskild adapter för att kunna ansluta disken till enheten med stöd för USB-disk

3) Du måste vara root för att köra appen som ger dig stöd för ytterligare några filsystem.

Spontant tror jag inte att det är den smidigaste lösningen att ansluta en hårddisk med USB-kabel till en smartphone. Smidigare och enklare är nog att ansluta diskar via wifi. Det finns flera appar som ger dig tillgång till nätverksdiskar och de flesta apparna kräver inte root.

T ex den här appen:
    https://play.google.com/store/apps/...sMSwxLDEsImNvbS5lc3Ryb25ncy5hbmRyb2lkLnBvcCJd

Den har stöd för såväl ftp som SMB och dessutom några molntjänster som DropBox och Google Drive. Med nätverksdiskar behöver du inte bekymra dig över vilket filsystem som disken har formatterats med.

m v h Henrik

3. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

inte riktigt rätt sektion för din fråga. Jag flyttar till android allmänt

4. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Jag lånade hencas tre punkter och fyllde i lite mer detaljer då de tog upp bra poänger.

Ja, i standardutförande är det bara en del telefoner som har det stödet aktiverat. Har man inget emot att roota och flasha CM eller liknande, eller åtminstone en custom kernel kan man dock få det att fungera på alla enheter med stöd för USB-OTG. Det inkluderar de flesta nya enheter utom Nexus 4.

Ja, han behöver en USB-OTG-kabel. Kostar någon tia eller två från Asien eller runt en hundring om man köper det från en affär här. Han behöver också troligen en strömsatt USB-hubb eller liknande som kan driva disken då telefonen förmodligen inte orkar med att leverera tillräckligt med ström. Var det kanske det du syftade på?

Ja, root eller ha en kernel/rom som klarar det.