Headset, äldre telefonmodell och olika pooler?

Diskussion i 'Allmänt' startad av AlexE, 3 maj 2013.

1. AlexE

AlexE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Hej.
    Har nyligen köpt två stycken Sony mh1c in-ear headset. De fungerar alldeles utmärkt på min sgs3 men inte i tjejens gamla sgs1.

I sgs1 så kommer det ljud men det är väldigt lågt och dåligt. Håller jag in svarsknappen på kontrollen så släpps ljudet igenom och det låter bra.

Har läst på och förstått att det har något med hur poolerna är lagda, de är omvända i nyare telefoner och lurar. Har även läst att det ska finnas adaptrar som fixar detta men har inte hittat något bra alternativ. De på min lokala Kjell o co var tyvärr inte till någon större hjälp och jag själv är ingen höjdare på allt vad som har med ljud och hörlurar att göra.

Det vi vill få att fungera är kort och gott:
    Användbart ljud och att svarsfunktionen ska fungera, går det även att höja, sänka, byta spår etc är det ett stort plus.

Hoppas på att någon ska kunna förklara hela processen för mig och gärna tipsa om adaptrar som fungerar. Butik i Stockholm, nätbutik och ebay går alla bra ifall ni har några tips.

Tack på förhand.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

2. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Hej,

Jag hittade en adapter för ganska längesen till min SGS1 på wesc, kungsgatan. Kan vara värt ett försök.

Fungerar kontrollerna på S3an? Gör de inte det kommer de inte fungera på S1an. Är det iPhone headsets kommer det inte att fungera eftersom att de har skyddat tekniken för volymknapparna. Jag har bara fått det att fungera med originallurarna.

Ett alternativ kan vara att köpa ett bt headset där kontrollerna istället kommunicerar med blåtandsenheten.

Alternativt så kan man öppna lurarna och montera de nya hörlurarna på den gamla sladden. Har själv inte provat dock...

Jag kör ett par a-Jays four och får även där nöja mig med en knapp :/..

3. AlexE

AlexE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Tack. Ska kolla upp wesc (googla, har ingen aning om vad det är) och försöka där. Kontrollen fungerar utan problem till sgs3.

Kör du adapter mellan dina ajays och sgs?

Att öppna dem och trixa skulle antagligen sluta i en mindre katastrof då jag är sjukligt oteknisk när det kommer till byggande, pysslande och annat då händerna används på ett kreativt vis. :-P

Tack för ditt svar.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

4. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    WeSc - klädmärke...

Ja jag hade det, men nu i S3an fungerar de utan adapter. Dock inga volymknappar.