Helt ny användare varför roota, krångel?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Hjolle, 14 aug 2012.

1. Hjolle

Hjolle Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Jag har varit en Iphoneanvändare fram till nu men bestämt mig att testa Android. Har beställt en galaxy s3 och läst på om vilka appar som ska vara bra. Jag har förstått att det är vanligare att androidanvändare jailbreakar eller som de ju heter rootar telefonen. Jag har läst på och förstått att jag kan ladda ner program som har funktioner som annars inte skulle vara möjliga.
    Dessutom ska det väl gå att ladda ner betalappar gratis? Jag tycket att utvecklare ska ha betalt för sitt arbete men kan tänka mig att prova appar i demosyfte innan jag köper dem. Hur krångligt är det att roota och vilka problem kan uppstå? Kommer telefonen fortfarande att uppdatera alla appar via google play?

Finns det någon risk att telefonen inte uppdateras automatiskt till nya androidversioner, ex jelly bean via kies?
    Kan man förstöra telefonen

Mycket tacksam för svar

2. vastis

vastis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Galaxy Tab S8 Ultra
    Övrigt:
    Pixel Watch2
    Gratis appar har ingenting med root at göra, men jämför det med att vara administrator på din egen dator. Vet du inte varför du ska vara det, behöver du troligen inte funktionerna.
    Läs på ordentligt vad som gäller för din telefon, så går det säkert bra.
    Men ja, du kan förstöra (sk bricka) telefonen om du klantar dig och nej, du får inga automatiska uppdateringar efteråt (oftast). Men du bestämmer helt över din egen telefon...
    Som helt ny androidägare föreslår jag att du ligger lågt med rootning tills du verkligen känner behovet. Under tiden kan du läsa på :)

Buzz gillar detta.
  3. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Som skribenten ovan skrev har betalappar och root inget samband. Appar du köper kopplas till ditt Google-konto, vilket gör att du kan använda köpta appar på alla dina enheter utan att behöva köpa samma app flera gånger.

När du köper en app får du 15 minuter på dig att prova den. Om du inte gillar appen kan du "lämna tillbaka" den och så får du pengarna tillbaka efter ett par dagar.

Man kan säga att man får administratörsrättigheter, men ett annat sätt att uttrycka sig på är att säga att man får skrivrättigheter till systemfiler och -mappar. Med root kan man alltså ändra saker i systemet och komma åt filer som man annars inte skulle komma åt. Eftersom du kan komma åt filer som man annars inte ska kunna komma åt kan det hända att appar med rooträttigheter kan komma åt personlig information och eftersom du kan redigera eller ta bort systemfiler kan en "farlig" rootapp bricka din telefon. Man ska med andra ord vara väldigt noggrann när man laddar ned rootappar.

Root kan alltså vara en säkerhetsrisk om man hanterar det på ett dåligt sätt. Men root har också många fördelar. Min favoritrootapp, Titanium Backup, tillåter användaren att göra en backup av alla appar och inställningar. Om man ska byta rom wipar man oftast telefonen och då är Titanium ett smidigt sätt att få tillbaka alla appar utan att behöva ladda ned allt från Play igen och sedan konfigurera allt.

Men som vastis skrev, lär dig hur telefonen funkar och roota inte innan du känner behovet. Är du nöjd med din telefon som den är behöver du ju inte roota :) men om du ska roota, läs på och läs på mycket. Läs om problem som folk har fått och om de lyckats lösa dem och i så fall hur.

Och för att svara på din sista fråga: ja, du kan fortfarande ladda ned och uppdatera appar via Play.

4. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Om man rootar, men inte installerar en custom ROM, kan man inte installera automatiska uppdateringar då?

5. 2_Thumbs_Up

2_Thumbs_Up Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Om du funderar på att roota så oroa dig inte om automatiska uppdateringar. Den största anledningen till att roota är att du kommer kunna få nya android-versioner innan Samsung ger dig dem. Android communityt är generellt sett snabbare än de stora företagen.

Du kan även installera förbättrade versioner av android med fler funktioner så kallade custom ROMs.

6. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Om man måste ställa sig frågan huruvida man ska roota eller inte så finns det ingen anledning att göra det.

Det är först när man upptäcker att saker man vill göra med telefonen kräver root som det är dags att fundera på't.

Det finns ingen anledning att roota utan att ha ett syfte med det, menar jag.

7. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Jo det brukar väl gå bra? Dock lär man kanske få roota igen om mjukvaran uppdatetas.