Helt ny på android

Discussion in 'Allmänt' started by ParisHilton, Apr 11, 2012.

1. ParisHilton

ParisHilton Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Tjena.

Köpte mig precis en One X:cool:, tröttnade på min iPhone. Men nu är man ju lite risig på hur allt fungerar. Min fråga just nu är: Med telefonen kom det en massa appar, när jag skulle testa att ta bort en (inaktivera=ta bort?) så stod det att "om du inaktiverar en inbyggd app kanske andra appar inte fungerar som det ska". Finns det något som är bra att veta här eller, något som man inte ska ta bort/inaktivera, så massa annan skit inte lägger ner?

Samt om det finns någon motsvarande app till Hitta min Iphone?

Sorry om detta tagits upp massor på forumet, helt ny här med och hittade inte när jag läste.

Haa det gott!

2. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

har inte ICS så jag vet inte vart du inaktiverar appar, kolla i inställningar/applikationer. Se bara till att du inte inaktiverar systemprogram som tex dialer och liknande.

Angående hitta min telefon appar så finns det många att välja på. själv körde jag Lookout (mallware skydd ingår men jag använde det inte) vilket jag tyckte funkade bra. Kommer du på att du vill roota så rekomenderar jag att Avast mobile. Avast kan på rootade lurar installera sig i själva android systemet och gömmer sig som en vanlig app. detta gör att tjuven inte kan se att telefonen är skyddad och även om han gör en factory reset (alla appar puts väck och nytt simkort samt googlekonto) så kommer avast fortfarande fungera och rapportera vart telefonen finns (samt vilket nr som sitter i luren?).

ParisHilton likes this.
  3. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Mitt tips är att du avvakta med att inaktivera inbyggda appar tills du lärt dig lite mer om hur systemet fungerar.

Det finns massvis med liknande appar som "Hitta min iPhone", jag tror faktiskt htc har någon sån funktion inbyggd numera men annars så kan jag tipsa om Android Lost som är gratis och ger en väldig massa mer funktionalitet.

4. ParisHilton

MINA ENHETER

Okej tack för ett snabbt svar.

Det där med roota och Avast mobile låter lockande. Kan man läsa lite mer pedagogiskt om det någonstans? Känner mig som bambi när det kommer till trix med denna telefon :)

Btw, så är jag ju sjukt mer nöjd med One X än jag var med Iphone.

5. ParisHilton

MINA ENHETER

Ja det kanske är smart. Men vad är det värsta som kan hända? För det finns en del där som jag inte vill ha, typ Aktier och sådanna andra bruksappar som jag aldrig kommer använda.

Dom vill man väll bli av med :) Mycket av därför jag bytte från Iphone var för att man inte kunde ta bort massor av deras skit. Blev fruktansvärt förbannad när man helt plötsligt fick en "Newsstand" app som inte ens gick att placera i en mapp!!

6. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Det finns en guide i HTC one x delen av forumet hur du rootar.

Tänk dock på att den nuvarande metoden som finns gör att garantin bryts och det går inte att återställa telefonen om den ska in på ett garantiärende.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

7. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Nu har jag varken htc eller android 4.0 med möjlighet att inaktivera appar men bara du tar det med lite eftertanke så borde det gå bra att rensa bort lite skräp.

Aktier kan du garanterat göra dig av med, men om du skulle få för dig att inaktivera t.ex. e-postklienten eller kameran så skulle det kunna det ställa till problem då andra appar kan använda sig av funktionaliteten i bas-apparna.

Det finns gisningsvis någon som redan kompilerat en lista på vad som är "safe to remove". Men det är ju unikt per telefonmodell så ska du fråga efter en sådan lista så rekommenderar jag att du vänder dig till den delen av forumet som är dedikerad åt din telefon.

Som leolulz skriver så finns det baksidor med att roota så har du inget direkt behov av det så gör det inte. Ingen app klara en fabriksåterställning iaf så att roota ur ett säkerhetsperspektiv känns onödigt. Appen jag tipsade om går att gömma från telefonen utan sånt krångel, bara att klicka på en knapp på hemsidan där du styr appen. Men som sagt, annars så finns det nog inbyggt via htc sense bara du reggar dig.

8. faidros

faidros Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

xda har mycket info om rootning och custom ROM
    Om man vill få bort appar som tillverkaren tycker ska vara där så är custom ROM ett bra allternativ. Läs på här:
    http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=1536

Liten varning, blir lätt beroende framkallande, finns nåt som kallas flashdevil:)

Last edited: Apr 11, 2012
  9. Wetterholm

Wetterholm Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Roota absolut inte telefonen nu. Läs på om hur det går till och vad du egentligen gör med telefonen. Under tiden utvecklas rom:s och nya sätt att göra det på.

10. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Inaktivera != ta bort.

Inaktivera innebär att du stänger av en av de medföljande apparna samt förhindrar den att öht hoppa igång. Den ligger fortfarande kvar i systemet men den startar inte. Således går det perfekt att aktivera den igen ifall man skulle viljja använda sig av den igen i framtiden.

Och nu får jag inte glömma av att ändra min sign under... har fått hem en HOS... :-)