Hej.undrar en sak.om man trycker hem knappen när man är i någon app eller inställningar eller nått.,blir appen kvar och drar batteri eller är den kvar i ram minnen? Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Exakt vad som händer beror på appen och hur den är implementerad. Det är inte helt enkelt att förstå hur allt hänger ihop. En app består av flera olika delar och det finns ofta services som kan köra i bakgrunden eller triggas av olika events. Så en app är inte bara det som kommer upp när du trycker på ikonen. Enklast så går du in och kollar i inställningarna vilka appar och tjänster som är igång efter att du tryckt på hemknappen. Ofta kan få bort tjänsterna genom att stänga av notifieringar i apparna och ställa in att de inte ska uppdatera sitt innehåll automatiskt. För att förstå hur apparna fungerar och vad de gör så måste du kolla på livscykeln för aktiviteter (det är dem du ser när du startar en app): http://developer.android.com/reference/android/app/Activity.html#ActivityLifecycle När en aktivitet inte längre är synlig så får den signalen stop och stannar. Aktiviteten ligger kvar i minnet så länge som minnet inte behövs till något annat. Det drar inget batteri. Livscykeln för tjänster är annorlunda och styrs mest av hur den är programmerad: http://developer.android.com/guide/components/services.html#LifecycleCallbacks
Tack för ditt svara.ska läsa igenom länken som du skicka.har alltid hört från folk att man inte ska trycka hemknappen på android. Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Jag aldrig aldrig hört något sånt. Hur ska man annars komma ifrån en app och starta en annan? Det låter som en egenkonstruerad förklaring av någon som inte förstår hur det hänger ihop. Det är ingen skillnad på att trycka på hemknappen och att starta en app som lägger sig över den föregående appen. Om man har problem med batteritiden så ska man börja med att kolla på vilka appar det är som drar mest batteri och se om det går att ändra något där. Att slentrianmässigt döda appar är inte någon bra väg att gå eftersom det kan göra att den drar ännu mer batteri.
Att man byter mellan appar är ok.men hörde att om man lämnar dem längre tid så drar dem batteri Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Nej, det påverkar inte batteritiden. Appar stänger man inte. Tanken är den att man öppnar en app, använder den och går vidare. Som användare ska man inte bry sig om att stänga appar (konceptet att stänga av en app finns inte ens i Android. De appar som har det bryter mot guidelines för hur appar ska fungera) eller på annat sätt påverka deras sätt att köra. Allt sköts av operativsystemet. Det finns appar som inte sköter sig, dvs. de är dåligt programmerade och gör saker de inte ska. Använd inte dem utan avinstallera och leta reda på en annan app. Sätt 1 stjärna i betyg och skriv lämpligt omdöme.
De låter bra.då kan man alltid andvända hem knappen.jobbigt och trycka tusen gånger bakåt ibland Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Använd hemknappen du. Att trycka på bakåtknappen tusen gånger har i stort sett samma effekt som att trycka på hemknappen bara det att det tar så mycket längre tid. Någon har informerat dig väldigt fel. Vill du dock stänga en app så tryck fram recentslistan och svep bort nämnd app därifrån.