Hemmabio-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 7 jun 2011.

1. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det är ju en del snack om vad man skall ha och vad andra har så jag tänkte ge mig på ett tappert försök att starta en till "Stor"-tråd. Denna gången angående hemmabio och inriktat på hur man själv har det hemma!

Jag börjar :)

Bild:
    50" plasma ifrån Panasonic.
    Vet faktiskt inte exakt vilken det är och orkar inte lyfta den just nu. Jag vann den på mitt gamla jobb. Därav ovetandet :)

Bildmatning:
    Boxee box
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=732165
    Min lilla älskling som gör att jag slipper ha min dator som extern skärm! Woho!

Samsung BD-P1500
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=296980
    Köptes för några år sedan när bluray slog igenom. Använder den väl inte direkt mycket men ibland är det nice att dra på en rulle ifrån en förpackning!

Motorola Atrix HD Multimedia Dock
    http://www.motorola.com/Consumers/U...cking-Stations/Atrix-HD-Multimedia-Dock-US-EN
    När jag vill slösurfa på TV:n eller lira Angry Birds modell jättestort.

Ljud:
    Onkyo TX-SR309 Svart
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=827637
    Enkel förstärkare som köptes idag. Ville åt HDMI-kontakterna och vettigt ljud. Bytte ut en gammal Andersson-förstärkare som faktiskt fungerar jävligt bra men saknar HDMI-kontakterna. Blir svårt när TV:n bara har två ingångar då.

Harman Kardon HKTS11 Svart
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=17507
    5.1-paket som låter riktigt bra. Speciellt för sin lilla prislapp!

Fjärrar och annat:
    Logitech MX Revolution
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=110377
    För att stryka min telefon när den sitter i sin HD-docka.

Logitech diNovo Edge
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=111555
    Samma som musen. För att styra surfning och annat på telefonen när den är dockad.

Last edited: 7 jun 2011
    bernard gillar detta.
  2. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

3. Phil

Phil Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Den här tråden var ju ganska död, men jag gör ett försök ändå istället för att starta en ny.
    Ska börja bygga hemmabio och tänkte börja med komponenter för ca 10 000:-.
    Jag bor i lägenhet med vardagsrum på ca. 20 kvm som jag delar med en polare. Min polare vill inte inreda vardagsrumet runt ljudanlägningen, så ett smidigt system är något att ha i åtanke, men inte prio. Dessutom har vi en mycket otrevlig och obehaglig granne rakt under oss, så bas är ingen prioritet. ;)
    Till att börja med tänkte jag leta reda på ett par högtalare jag vill ha, sen får det bli en Reciever till dem med tillräcklig prestanda.

De högtalare jag fastnat för hittills är:
    Tannoy Mercury V1, ska provlyssna V4 oxå som är golvvarianten. V1 ligger en bra bit under min budget.

Dali Zensor 5, snygga golvhögtalare med ganska bra ljud, men min uppfattning är att man får väldigt mycket mer högtalare för pengarna i tidigare nämnda V4

Amphion Ion+, små och smidiga stativhögtalare som fått extremt bra kritik. Lyssnade på dem idag och tyckte verkligen om upplösningen. Högtalaren är framtagen som studiomonitor och har därför en mycket jämn frekvenskurva, dock ändå roliga att lyssna på. Jag tyckte de var lite tunna i basen, men å andra sidan är det inte bara en nackdel. Spelade dessutom väldigt bra på låg volym.

KEF LS50, lite större monitorhögtalare än Ion+, förutom lite mer kropp ganska lika. De kräver mer utrymme än Ion+, men spelar som sagt lite större. Tycker inte riktigt de presterade i lyssningsrummet vilket troligtvis var för litet. Kanske en bra anledning till att prioritera Ion+ före dessa.

Vad har ni för åsikter och erfarenheter? Har ni hört några av dessa högtalare eller har ni andra förslag?

bernard gillar detta.
  4. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 292
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Black Friday närmar sig. Har ganska mycket erfarenhet av studio ljud, men inte så mkt med surround/hemma bio ljud...

Jag tänkte slå till på stortrumman och köpa ett fett system till black friday... max 35 000.. (kommer förmodligen kosta mindre på black friday).

är det Klipch man ska köra på ? har även hört gott om triangle...
    Klipch är dock väldigt snygga och de ska ha mer naturlig ljudbild och funka bra även till musik....
    En annan fördel verkar vara att de har sin egna referens stärkare..

Är som sagt grön när det gäller bio ljud... 5.1 är kanske lagom ?

Tycker att klipch är extremt snygga.. men frågan är hur prisvärda de är med andra alternativ..

Home Theater | Klipsch

5. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 548
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Bara en kommentar här från en gammal nerd. Klipsch ”funkar även till musik”

Vänd på det. Klipsch skapar ett inferno likt en live-konsert som även ”funkar till hemmabio”

Rock, decibel, ”faaan vilket drag” är mer beskrivande ord

bernard gillar detta.
  6. EricG

EricG Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Jag kan bara rekommendera att gå till tex. hufiklubben och lyssna! De spelar gärna olika modeller för dig (iaf I Halmstad)!

Jag köpte ett Dali 5.1 för ca 25k ord. pris och det är jag väldigt nöjd med! Hade inga pengar över så har den billigaste recievern jag kunde hitta. Kanske dags att uppgradera!

7. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 292
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jo du har rätt där... finns i stan jag bor.. men jag misstänker att de är ganska litet stortiment...

Angående klipsch... det är svårt att veta om de är så populära för ljudet eller för att de är så snygga...
    Jag själv är kär i designen och ser redean dessa högtalare framför mig i mitt vardagsrum.. men förmodligen så är ljudet kanske lite overhypat... ?

Mina Trident HG3 högtalare låter förmodligen många gånger bättre tex... men de är ju stereo..Men känns inte som man kan vänta sig bättre ljud än dom iallafall då de enlligt recensioner jämför sig med högtalare i 60 000 kr klassen...

Hur som helst designen är ju viktigt...men ja... på något sätt måste ju förnuftet gå först också...
    Jag gissar att man kan få bättre ljud för pengarna än klipsch men som inte är lika snygga...
    Alla andra högtalare ser radikalt annorlunda ut... är just svart/koppar färgen jag gillar...

8. EricG

EricG Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Design är viktigt men jag hade inte köpt något för den summan utan att kunna provlyssna/lömna tillbaka/byta.

Jag valde mellan dali och argon (eller vad de nu hette, lite billigare än dali i alla fall). Jag blev så besviken när jag hörde det billigare systemet att jag inte förstod varför någon skulle köpa det. Så. Stor skillnad var det för mig!

9. Prillinator

Prillinator Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    212
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy Note 20 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy Note 20 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy Z Flip
    Får hem mitt klipsch paket idag med Postnord innehållande:
    1 par RP-8000F (golvhögtalare)
    1 stRP-504C (Center)
    1 par RP-502S (Surround)
    1st SPL-150 (Subwoofer)
    1st par RP-500SA (Atmos)

Beställde hos Ljudfocus.se för 42k.
    Jag har inte lyssnat på dessa, utan tog beslutet för hur dom ser ut och vad folk på "tuben" tycker om dom.

Senare i veckan kommer en till SPL-150 då jag vill ha 2 Subbar (10k till, så 52k totalt)

Kanske dumt, men jag tror jag kommer bli sjukt nöjd.

10. Ugga

Ugga Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 534
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag har också Klipsch hemma och är riktigt nöjd. RF-62 II som frontar, RC-62 II som center och RB-41 II som surround. En XTZ W12.16 sub och en Sony STR-DN1080.

Riktigt nöjd med ljudet till film då det blir mest det nu för tiden då jag har två små barn så inte så ofta jag får lyssna musik där längre. Det blir mest vid datorn med mina B&W MM-1 eller i någon av alla de hörlurar jag har. :D

11. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

om jag skulle vara du skulle jag satsa på en trident hg3 till, en bra surroundstärkare med pre ut som denon eller marantz och ett par triangle eller något annat som bakhögtalare. komplettera med 2 subbar så är du hemma ljudmässigt. har du kört trident tror jag du blir besviken på klipsch om du inte går upp på klassikerna. de moderna "koppar och svart" är rena rockburkar, bröliga och spelar högt men spelar inte alls så exakt som det du är van med.

bernard gillar detta.
  12. GalaxKillen

GalaxKillen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S10
    Info:
    Nova Launcher. Minimalistiskt
    Telefon 2:
    En sketen iPhone
    55" Samsung skärm från 2017, Denon hemmabioreciever x1500h med ett par Dynavoice golvare! :)