Hemmaserver + uppgradera speldator? - Hjälp!

Diskussion i 'Off Topic' startad av EricG, 8 dec 2020.

  1. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Hej! Jag fick ingen hjälp på sweclockers, så jag chansar och ser om någon kunnig här snubblar över tråden..

    Vår sämsta speldator har en I3-6100 som sitter i ett Asus H110M-A, tillsammans med ett GTX1060.

    Jag ska nu bygga en "hemmaserver" där jag ska köra några dockercontainrar (nodered, Hass, nextcloud pihole, m.m...) som inte är speciellt krävande, plus lagring i form av två stycken 4tb diskar. Dessa tänkte jag köra med mjukvaruraid 1.

    Jag hade ställt in mig på att köpa en Athlon 3000g + mobo + lite minne, tillsammans typ 1500 kr (resterande prylar har jag).

    En tanke som nu slagit mig är att jag kanske skulle ta delarna från den "kassa speldatorn" till hemmaservern och istället uppgradera speldatorn lite, med tex Ryzen 3200g eller 3100...

    Det är inget som speldatorn "inte klarar" men om det bara skiljer femhundra mellan en Athlon 3000g och en Ryzen 3 så tänkte jag att jag kunde se till att inte cpu'n blir bottleneck i ett bygge med GTX1060. Är det värt 500 kr~ extra (mot en Athlon 3000g) att byta mobo och cpu i speldatorn och använda i3-6100 för server, eller kan jag lika gärna sätta en Atlon 3000g i min server?

    Tack!
    Eric
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du nytta av en bättre speldator kan du ju för all del satsa på en Zen 2 eller Zen 3 istället. Skillnaden blir nog större där än för vad du behöver för att åstadkomma det du önskar med servern.

    Fördelen med 3000g är att den kommer vara mer energieffektiv, vilket möjligen gör den något bättre lämpad för något som går 24/7. Lär dock ha relativt liten betydelse då den säkert mest kommer idla ändå.Pihole och i stort sett passiva Docker-instanser lär inte flaskhalsa din Intel-CPU.

    Om du ska virtualisera något kan du iofs kolla så CPU.n har stöd för alla extensions du behöver på den punkten.

    Om du däremot också kör en mediaserver och behöver hårdvaruaccelererad transcoding kommer förstås 3000G vara betydligt rappare i och med den betydligt nyare GPU:n/HW-stöd för fler codecs.
     
    Last edited: 8 dec 2020
    EricG och chhans gillar detta.
  3. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Tack så mycket Bernard! Det lutar nog åt att vänta lite och köpa en vassare cpu till speldatorn när de sjunker lite i pris...
    Har du något exempel på en Zen 2/3?