Hero fungerar med "tre"simkort men inte tele2

Diskussion i 'Hero' startad av RickardSthlm, 1 mar 2010.

1. RickardSthlm

RickardSthlm Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena, har problem med min hjälte, fungerar klockrent med TRE simkort, men inte Tele2.

Tele2 kortet är sprillans nytt och fungerar utmärkt i min gamla Nokia 5800 men när jag stoppar i det i Hjälten står det bara "Ditt SIM-kort tillåter inte anslutning till detta nätverk"

Har pratat med tele2 och det ska inte vara några problem, har även kört fabriksinställningar och startat om telefonen otaliga gånger.

Och nej telefonen är inte operatörslåst.

Rickard

2. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Testa med att göra en nätverkssökning och välj Sweden3g om du inte provat det.

3. RickardSthlm

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjatja, jovisst har provat det mesta.. :(

4. D-Droid

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Lurigt, vad får du för meddelande när du väljer det nätet?

Registered...

Eller

Fail...

5. RickardSthlm

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Epic fail... eller ja "Ditt SIM-kort tillåter inte anslutning till detta nätverk"

6. satyric

satyric Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag hade samma problem med Tele2, svängde förbi Phone House idag (där jag köpte min Hero), varpå biträdet utbrast "Fredde, vi har hittat en till" efter att jag beskrivit mitt problem. Han läste av min Heros serienummer bakom batteriet och hittade sedan en matchning i ett papper han hade bredvid datorn. Sedan sa han att han skulle ringa Telia (?!) och be dem "låsa upp" min telefon. Ytterst märkligt då jag inte har något med Telia att göra samt att min telefon bara slutade fungera helt utan anledning eller information... De sa att det skulle ta cirka en dag innan jag får täckning igen.

7. D-Droid

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Skönt att leverantörerna verkar ha stenkoll på sina låsningar. Verkar som du får gå till inköpsstället och kolla läget.

8. RickardSthlm

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

DUDE! Ringde till butiken där min komomer ifrån, han sa precis samma sak till mig, fungerar fortfarande inte, var väl i fredags han sa att det skulle vart klart... No dice...

9. RickardSthlm

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ännu värre..

Beställde ett par kontantort från både 3 och telenor, båda fungerar klockrent..

JÄVLA TELE2

10. sorken

sorken Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

hur tänkte du nu?? enligt allt jag läst ovan så lär ju inte felet vara hos tele2. då borde inte Telia kontaktas...

11. barbabenny

barbabenny Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tele2 delar väl Sweden3g med Tele2, det är nog där kopplingen finns.

12. satyric

satyric Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Gjorde ett återbesök hos Phone House idag. Det visade sig att det var Tele2 som hade låst den och inte Telia. Iaf, problemet kvarstår och i Tele2's register står det att min telefon ska vara upplåst (säger fortfarande inte VARFÖR den blev låst).

Felet ligger hos Tele2, ingen annan. Ringde deras support precis och de skickade ett nytt SIM via express och jag kommer få det imorgon, men detta kommer naturligtvis inte att fungera då mitt gamla SIM fungerar i alla andra telefoner jag har provat och alla SIM utom Tele2's fungerar i min Hero. Självklart visste inte supporten varför detta har hänt. Det är inte SIM-kortet det är fel på, det är Tele2 som inte har en aning om vad de sysslar med.

För övrigt så påstod biträdet på Phone House att det kunde ta upp till 2 veckor för Tele2 att låsa upp telefonen "på riktigt" eftersom det sköts via kontoret i Irland. Detta är oacceptabelt då vi lever i år 2010 och använder inte bud via hästar längre... Men de tycker nog att det är rimligt att deras kunder är utan nät i 4 veckor och fortfarande betalar fullpris på deras tjänster, äckliga luffare.

Ska byta operatör så fort min bindningstid tar slut nu i juni, detta är helt oacceptabelt.

13. RickardSthlm

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Helt fantastiskt, och inte kan man byta in telefon heller, då ''det inte är något fel på den'' blir så förbannad.. Jag gillar verkligen den här telefonen men som jag ser det med bindningstid och skit har man väl inget väl än att vänta..

14. satyric

satyric Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har mystisk fått tillbaka täckningen nu. Inget nytt sim behövdes. Prova starta om din hero och anslut till Sweden 3g.

15. Pegaso

Pegaso Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ang. uppsägning och bindningstid så borde det gå att säga upp abonnemanget eftersom de inte uppfyller sin del av avtalet, beroende på hur mycket strul det är och hur lång tid det tar förstås. Vet att det finns dom som lyckats med det men vet inte vilken omfattning det har vart på deras problem eller vilken operatör det gällt.

Kan vara värt att undersöka om man är missnöjd.

16. Volvov70NR

Volvov70NR Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det verkar som din telefon blivet stöldspärrad något har uppgett fel IMEI vi stöldspärr till någon operatör det var därför dom på Geab sa att det kan ta upp till 2 veckor på att få den upplåst då databasen för alla IMEI ligger på Irland

Tele2 operatörslåser nästan inga telefoner längre några få undantag finns som lite billiga Nokia Modeller

17. satyric

satyric Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Som socker på moset så försvann min täckning återigen idag runt klockan 12. Detta beror troligtvis på att SIM-kortet som Tele2 skickade via "express" i onsdags har skickats, varav de inaktiverar mitt nuvarande SIM. Inte har jag fått ett nytt SIM i posten heller, blir till att vänta tills på måndag troligtvis.

Detta är väl dock utfört efter protokoll, men i min situation så känns det oerhört frustrerande :/. Får helt enkelt hoppas på att mitt SIM kommer fram som det ska och att det fungerar.

@Volvov70NR: Vart får du denna information ifrån?

18. flash88

flash88 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min täckning tvärdog idag också, runt 12-12:30, på bussen hem, där jag alltid har mer eller mindre bra täckning. (alltid full med min gamla 5800, men men.. )
    dock trodde jag det hade med min Bandit-app att göra, då det händer att simkortet blir inaktivt och så låser sig mobilen (likadant som när man återgår från flightmode, om man har pinkod aktiverat) när jag lyssnar på Bandit via appen.
    Så tålimodigt började jag söka efter nätverk, men det var bara telia, tre och telenor som dök upp. inte ens IQ. prövade att söka ett par gånger utan resultat. tillslut startade jag om mobilen och då hittade den sweden3g direkt och har funkat klockers sen dess..

Det kan inte vara så att tele2 har gjort något underhåll eller så idag, eftersom det hände dig (satyric) mitt på dagen också?

Last edited: 5 mar 2010
  19. RickardSthlm

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu funkar min hjälte klockrent igen, vet inte varför, har inte gjort nått speciellt.. Konstigt..

20. jonne

jonne Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har nu råkat in i samma mardrömsfälla med min ganska nyinköpta HTC desire, helt plötsligt så vägrade den ansluta till mobilnätet men dataöverföring fungerar fortfarande.
    Jag köpte telefonen av en privatperson och fick kvitto med, där jag nu märkte att han fått med den när han tecknade ett abonnemang som det ingick telefon i, så det kanske är så att den blivit operatörslåst helt plötsligt? (köpt hos telenor)

Har någon av er andra fått rätsida på problemet så man slipper ringa hundratals samtal till företag som inte vet vad fan de ska göra?

Last edited: 22 jun 2010