Hero tangentbord i din magic

Diskussion i 'Magic' startad av Crocodile, 8 aug 2009.

1. Crocodile

Crocodile Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Hero tangentbord i din magic samt kernel source

http://crave.cnet.co.uk/mobiles/0,39029453,49303217,00.htm

Verkligen trevligt tangenbord, bättre än dom andra jag testat och enkelt att installera (om man har root)

Tanka hem http://www.droiddeveloper.com/hrbuilds/htc_ime.zip och zippa upp filen.

$ adb remount
    $ adb push libt9.so /system/lib/libt9.so
    $ adb push HTC_IME.apk /system/app/HTC_IME.apk
    $ adb shell reboot

Inte så svårt.. sen får man välja tangentbord på sedvanligt vis.

Jag mailade oxo HTC support angående kernel sourcen och fick detta till svar:

Our developers are currently preparing this to release the kernels for all of our customers that want it.

we are expecting it within the next couple of weeks (hopefully), so keep an eye on the HTC site as a link to it should be appearing soon. Just as google did not release the code for android immediately, we are just making sure that we have not missed anything and that it is all correct before we release it to the public, but we will be doing so soon.
    further than that, i am not able to supply it until this site has been created.

Så man får väl hoppas det blir snart :)

2. gruffy

gruffy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    Tackar! Skall testa detta!

Tackar2! Det var ju trevlig info från HTC. Detta ser vi fram emot...kanske kan det komma "riktiga" ROM för PVT32A snart då...dvs så att vi kan kompilera in mer i kernel (tänker på att få Wifi-tethering etc att funka).

/Gruffy

3. eGGe

eGGe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Fast så är det ju det där med svensk ordlista och sånt. Tar ju lång tid att hålla inne en knapp för att få fram åäö ;) man vill ju ha (iaf jag) lite flow när man skriver.

Man kanske vänjer sig iofs?

4. Magsta

Magsta Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

är detta en helt ny rom? eller bara lägger man in tangentbordet? jag saknade faktiskt hero tangentbordet. då man snabbt och enkelt kan få fram en siffra genom att hålla in m.m

5. Crocodile

Crocodile Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Det är HEROs tangenbord som man installerar i magic och inte en ROM. Dock krävs root access för att kunna installera. Visst måste man hålla in för att få fram åäö men det är ändå det bästa tangenbord jag använt då siffror och annat är lätt åtkomligt med långtryck o.s.v. Kanske våre nått för scandianvian keyboard att ta efter?

6. Magsta

Magsta Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

bara touchpal kommer med åäö kommer den vara överlägsen. har provat engelska verisonen. helt underbart att man slidar uppåt för stor bokstav och nedåt för tecken m.m skitlämpligt

7. simon

simon Banned - Scammer Bannlyst

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja den är helt perfekt. Hur lång tid ska det ta för dom att trycka in åäö kan man tycka...

8. Magsta

Magsta Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

hero tangentbordet då. fungerar det med svensk ordlista i landskapsläga som det gjorde på hero? för när man harde den i landskap så kunde man skriva "for" och telefonen föreslog "för"

9. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Visst är det skillnad mellan tangentborden på PVT32A & PVT32B!? Tangentbordet på min som är köpt hos Dustin ser ut en hel del som Hero´s men ändå lite annorlunda.. (den är alltså inte grå o tråkig som andra Magic tangentbord) är det så för er andra med!?

10. DJNeno

DJNeno Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När jag gör detta får jag bara adb: permision denied...

Börjar med att bara skriva adb shell först sen när dollartecknet dyker upp skriver jag adb remount, får bara adb permission denied då...

Har root för när jag skriver su får jag upp #... nån som vet vad jag gör fel?

11. kottkrig

kottkrig Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Strunta i att köra adb shell innan.

12. DJNeno

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hjälpte inte... säger fortfarande operation not permitted...

testade att pusha filen libt9.so också och där fick jag read only file system.

Vad gör jag fel?

13. chrios

chrios Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Får du root först när du skriver su så måste du göra lite annorlunda.

> adb shell
    $ su
    # mount -o remount,rw -t yaffs2 /dev/block/mtdblock3 /system
    # exit
    $ exit
    > adb push libt9.so /system/lib/libt9.so
    > adb push HTC_IME.apk /system/app/HTC_IME.apk

Inte helt säker om du har tillstånd att pusha filerna till /system ens efter en remount, men prova och se, annars går det att lösa på andra sätt.

14. chrios

chrios Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag antar att copy (cp) saknas också, det gjorde det för mig. Så om du inte får pusha direkt till system gör såhär (efter remount).

> adb push libt9.so /sdcard/libt9.so
    > adb push HTC_IME.apk /sdcard/HTC_IME.apk
    > adb shell
    $ su
    # cat /sdcard/libt9.so > /system/lib/libt9.so
    # cat /sdcard/HTC_IME.apk > /system/app/HTC_IME.apk
    # sync
    # reboot

Gör en nandroid backup innan för säkerhets skull, enklaste sättet om du skulle vilja gå tillbaks till föregående version av nån anledning.

15. DJNeno

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Detta funkade för mig :) Inlägget ovan testade jag först och hjälpte inte... men detta löste det iaf så nu har jag ett finare tagentbord :D Men varför blir det så för, jag trodde att man fick rättigheter till alla filer när man hade rootat.

16. DJNeno

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Måste säga att Hero tagentbordet känns som om det är mkt snabbare att skriva med, dock inte med ordlistan aktiv osv. Då är den riiiiiktigt seg.

17. gruffy

gruffy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    Om du "bara" kört guiden för att "roota utan atta flasha" så har du alltså möjlighet att byta till "root" (dvs en användare med admin-rättigheter om man jämför med Windows). När man flashar en "alternativ" ROM så brukar man skicka med en "root:ad boot", dvs den loggar in via adb shell som root direkt. Då behöver man alltså inte byta användare till root. Bytet sker med kommandot "su". Se denna länk på Wikipedia för mer info om "su".

(Notera att den "su" som installeras i guiden inte kräver något password för att byta till root...en katastrof i säkerhet på en desktop, men smidigt på telefonen...och förmodligen ganska "säkert" på telefonen.)

Hoppas det förklarar det lite mer.
    Gruffy

18. DJNeno

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Aha ok där ser man, då hänger jag med lite bättre iaf :) Tack för förklaringen Gruffy. Kan egentligen inte Linux alls darför blir jag lätt förvirrad hehe.

19. Hellberg

Hellberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Ja, det stämmer. PVT32A-Magic har precis som Hero ett HTC-tangentbord, dock har det i Hero lite ytterligare finesser. Men i grunden fungerar de likadant med longpress för åäö osv och ser ganska lika ut. PVT32B har ju tangentbordet från original-Android och det är det som visas i artikeln.

20. eGGe

eGGe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hero's tangentbord är skönt, men jag irriterar mig på att om man skall skriva "när" till exempel... så får man inget förslag på "när" utan bara "nar".
    Gör jag däremot det jag vill slippa göra, att hålla inne "a" för att få "ä"...först då ger den mig förslag på "när".
    Kan man inte komma runt det på något sätt?