High end surfplatta, vilken?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Revelations, 19 okt 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Revelations

Revelations Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Samsung Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Note 8
    Hej!

Jag har kollat lite runt i forumet men inte hittat något svar.
    Jag tänker köpa en bra surfplatta, men kan inte bestämma mig vilken.
    Den ska vara kvalitetsbyggd och någorlunda framtidsförsäkrad (vill inte köpa en ny surfplatta varje år).

Jag har tittat på:
    Galaxy Note 10.1 - bra 4 kärnig cpu, 2gb ram, penna (vet egentligen inte om det är något jag vill ha, men kan va kul att anteckna när man är på möte/skolan osv). Låg upplösning dock.
    Huawei MediaPad FHD - Telia abonnemang för 299:-/mån. Hittar den bara hos Telia. Har kollat lite närmare på den, 4 kärnig cpu (specialedsignad s4), 2gb ram, 1920x1200 upplösning, hittar inga riktiga nackdelar med den (synd bara att den inte är tegra 3) fast det är en ganska okänd företag.
    ASUS Transformer Pad Infinity TF700T - Den lutar jag åt mest men den har endast 1gb av ram. Jag är inte särskillt intresserad utav tangentbordet, vill jag ha det så kan jag lika bra köpa en laptop.
    Sony Xperia Tablet S - snygg som fan, snabb, men som Asus, endast 1gb ram och skärmen är inte lika stor och har lika låg upplösning som Samsung.

Jag vet inte hur länge kommer 1gb tablets att räcka. Android utvecklas väldigt snabbt, om 1-2 år kanske kommer 1gb inte räcka till.
    Det är ju också så att jag vill inte ha en 7-8 tum surfplatta... ju större desto bättre.

I början av November kommer surfplattor med Windows 8, och de har förbannat bra hårdvara. i3 eller i5 cpu, 2-4gb ram, ssd hårddisk, över 11 tum skärm...låter riktigt lockande men med högt pris och jag är inte säker om jag vill ha Windows... vafan finns inte det 12-13 tum Android plattor?

Kan någon hjälpa mig bestämma? :)

2. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Jag tror Samsung kommer med en 12" inom en framtid. Annars tror jag ändå att TF300 är bästa valet för pengarna. Den presterar bra och många är mycket nöjda. :)

Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2

3. Revelations

Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Samsung Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Note 8
    Tack för svaret :)
    Jag har tittat på TF300 och tycker att det är en riktigt bra surfplatta, men som jag skrev innan, jag vill ha något som är lite mer framtidsäkert.

Nu är det inte Android, men http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760191 ser bra ut. Stor, tjock och tung, men det har jag inget emot :P
    Jag är dock van vid Android och vet inte hur bra Windows 8 tablets kommer bli.

4. John-Erik

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Personligen tror jag Windows 8-platta e mest framtidssäker. Har faktiskt inte kollat din länk, men Samsung Ativ tab eller pc verkar ju vara cool.
    Annars kommer, eller om det redan har kommit.. En tf300 med LTE. Det kan ju vara om något framtidssäkert. Tegra 3 är de som presterar bäst, spel, film, etc. Många som har tf300 är mycket nöjda. Att inte ha lika hög upplösning som tf700 gör inget. Tror till och med LTE blir mer integrerat än högsta upplösningen på samma tid framåt.

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

5. Revelations

Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Samsung Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Note 8
    Jag har suttit och läst lite om kommande Windows 8 plattor. De är större, tjockare och tyngre, men de är riktigt kratfrulla, core i5 cpu, 4gb ram, ingen vidare grafik (Intel HD 4000) men det går att spela nyare spel. Har sett en video där en snubbe kör Starcraft 2 utan problem. Jag tänker inte spela ofta på en platta, men det är bra att man kan spela PC spel :)
    Plus att man kan köra vanliga program som man kör på sin desktop dator och den beteer sig som en riktig dator (t.ex. när man ska titta på youtube klipp, något jag tycker är jobbigt på Android).
    Har inte bestämt mig än, men jag lutar åt Windows 8.

6. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 695
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Synd att de är lika tunga som en ultrabook bara. Känns som att mycket av poängen med en surfplatta får förlorad där. Är helnöjd med Galaxy Tab 7.7 som väger 330 gram.

7. Revelations

Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Samsung Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Note 8
    Ja den väger runt 1kg.
    Jag är fortfarande förtjust i min gamla Desire HD som väger runt 165gram :)
    Om jag fick välja vikten så skulle jag valt något mellan min One X och Desire HD.
    Jag har haft en Asus EEE PC eller vad den kallas nu, en ganska gammal version och var riktigt irriterat på tangentbordet. Det gick knappt skriva på den och jag är ingen stor kille (ca 175cm lång).
    Det är just därför jag var inte intresserad utav TF700T tangentbord.

8. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag impulsköpte en Samsung Note 10.1 med 3G/Wifi igår. Hittade en ny oöppnad för 3300kr på blocket så jag slog till.

Är jättenöjd med flytet på plattan jämfört med min Sony Tablet.
    Enda nackdelen jag hittat är att den är tunn och jag har lite jobbigt att hålla i sådana plattor. Sony Tablet är ju mera ergonomisk.

Lite roligt med IR funktionen och pennan fungerar riktigt bra. Betydligt bättre än att köpa en lös penna till en annan platta.
    Jag tittade lite åt Surface-plattan men jag har verkligen svårt för windows 8/windows phone med dessa "brickor" istället för hemskärmarna.
    Skulle sannolikt också sakna en del appar om jag fick ifrån android.

9. John-Erik

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Fint klipp på Note 10.1

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

10. Revelations