Hindra Android att ansluta till öppna Wifi?

Diskussion i 'Allmänt' startad av jorel, 9 nov 2012.

1. jorel

jorel Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej, ser bara väldigt gamla trådar om detta, samtliga obesvarade (även på internationella forum) så ser därför inte så mycket hopp till det här inlägget, men det är ju värt ett försök.

Som många säkert vet, ansluter Android till öppna wifi per automatik, detta är naturligtvis både irriterande och ett definitivt säkerhetsdilemma.

Jag söker därför möjligheten att slå av detta, men har efter några timmar på Google inte hittat något vettigt, så ställer därför frågan här ihopp om att någon har koll.

Så, är det någon som vet hur vi kan kontrollera detta?

Mvh

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Min telefon ansluter inte till öppna nätverk per automatik. Den visar att det finns öppna nätverk, men ansluter aldrig så länge jag inte anslutet till dem tidigare.

3. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Ingen android mobil jag haft har anslutit automatiskt till öppna wifi nätverk.

Vilken är det du har som gör det?

Om det nu inte är att du blandar ihop notifieringen att det finns wifi i närheten med en faktisk anslutning.

4. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    TIll att börja med, vad har du för telefon och mjukvara?
    Jag har ALDRIG hört om att någon telefon med android ansluter till ett öppet wifi nätverk automatiskt. Däremot så kan det dyka upp ett meddelande i notifikeringsbaren om att det finns öppna nätverk i närheten(ska finnas inställningar att slå av det i wifi inställningar)

5. jorel

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Var i England och helt magiskt ansluter min Galaxy S3 till alla öppna WLAN, det var då jag upptäckte det, sen kommer jag hem och går på stan undrar varför dataanslutningen gått ner, ser att den nu ansluter direkt mot öppna WLAN utan att fråga eller meddela.

Hade samma problem med min HTC Desire, men den är historia nu. Detta fenomen uppstod efter Jelly Bean uppdateringen.

Last edited: 9 nov 2012
  6. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    aldrig varit med om det heller....

7. jorel

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Resettade telefonen och nu verkar felet försvunnit, vette fasen vad som orsakade det.

8. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Finns i WiFi avancerade inställningar, om skall rapportera om öppna wifi nätverk skall rapportera och WiFi timer, om vilka tider wifi skall automatiskt ansluta/koppla från.
    Möjligen du aktiverat det?
    Du kan alltid testa det, när nära ett öppet wifi punkt och se om det är det som spökade.

9. Marquzz

Marquzz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    Har varit med om detta också på stock rom. På jobbet har vi två trådlösa nätverk, ett publikt för gäster där de loggar in via en hemsida och så ett privat där vi som jobbar där loggar in med lösenord. När jag precis fått min S3 så råkade jag logga på gästnätverket först istället för vårt privata. Efter det så ville den logga på detta om det hittades först när jag kom på morgonen, trots att jag tagit bort det från listan. Väldigt irriterande. Nu händer detta inte längre och om det beror på wipe eller annan rom vet jag inte.

Swiftly keyed from my Paranoid