Hitta parad BT-enhets MAC-adress?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Dot, 14 jun 2012.

  1. Dot

    Dot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har "blivit av med" mitt blåtandsheadset. Det är fortfarande parat i telefonen, en SGS2.

    Kan jag i min telefon hittat MAC-adressen till mitt headset? Det kan kanske stå i nån fil?

    Sen skulle jag gärna ha min pc ståendes och konstant skanna efter den här MAC-adressen och larma mig om den finns i närheten. Nån som gjort nåt sånt för Windows eller Android?

    /Dick
     
  2. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Även fast BT använder samma frekvensutrymme som WiFi så är det inte ens samma protokoll som används. WiFi har med helt vanliga nätverk (OSI modellen) att göra. BT har ett helt annat sätt att prata på.

    BT är dessutom korthållskommunikation (mellan 10-100 meter beroende på line of sight förhållande).

    Du kan nog glömma att hitta din blåtandsenhet iom att det inte finns nt sätt att skanna efter dom på det sättet
     
  3. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    I Linux kan man skriva "hcitool scan", då får man en lista med alla bluetooth-enheter inom räckhåll och i den listan ser man vilken bluetooth-adress som de har. Detta skulle gå att scripta så att man på ett eller annat sätt får ett "pling" när en viss bluetooth-adress finns inom räckhåll.

    m v h Henrik