Hittad HTC Dream/G1 - värt nått?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Alexander, 27 mar 2010.

1. Alexander

Alexander Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För ett par dagar sedan visade en av mina kompisar från min skola en HTC Dream som hon hade hittat i en taxi. Hon behövde den inte riktigt och sa att hon funderade på att sälja den. Men eftersom hon inte vet i princip någonting om htc, android, eller något annat som har något med telefonen att göra var hon inte säker på för hur mycket. Den hade några repor, men eftersom den hade slut på batteri kunde den inte testas, men hon sa att hon hade kunnat sätta på den i ett par sekunder när hon hade hittat den.

Så nu frågar jag: är den värt nått? Personligen kommer jag köpa en x10/Desire, så jag vet inte hur mycket jag kommer kunna använda den, men ändå?

P.S.
    Jag bor utomlands så det är nog inte din om du har tappat bort din Dream
    :teeth:

2. JoakimE

JoakimE Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone Xs

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone Xs
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Jobbtelefon.
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Göra det moraliskt korrekta och lämna in till polisen kanske..? Nästa gång kan det vara ens egna telefon som är borttappad och ensam i stora vida världen...

3. Flexxy

Flexxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Starta upp telefonen genom att ladda den med en mini-usb.
    Ta fram numret till "mamma", "pappa", eller "älskling" i mobilen och ringa upp dem och be dem hämta mobilen någonstans, de vet nog vems den är..

Efter det kan du köpa en bok till tjejen, ett tips är någon som heter "moral"

Jag har hittat tre telefoner de senaste åren, har lämnat tillbaka alla tre till ägaren och det enda jag tar för det är att OM de skulle hitta någon telefon ute, så skulle de göra samma sak för den personen...

4. Mist

Mist Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+
    ROM:
    Noble Rom 3.6
    Info:
    Android 13
    Hans moral kanske skiljer sig rån din. ;)

5. Alexander

Alexander Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

eftersom det inte var jag som hittade den kan ju inte jag lämna tillbaks den till ägaren..

6. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Det är klart du kan!

7. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Om du laddar upp telefonen och slår på den så kanske den rättmätige ägaren själv kan hitta telefonen med lite tur. Om t ex en app som Wavesecure är installerad berättar telefonen via en hemsida för sin ägare var den befinner sig. Med den appen kan också telefonen larma lite extra i fall någon skulle byta sim-kort.

Dock tycker jag inte att du skall räkna med att telefonen själv berättar för ägaren att du har den, du kan som andra föreslagit kika i adressboken för att ringa till någon av ägarens närstående eller så kan du prova att ringa från telefonen till din telefon och se vilket nummer den ringer från, sedan kanske du kan spåra ägaren till det numret?

m v h Henrik

8. GraN

GraN Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag gör samma sak. ber dom ringa ägaren om dom hittar nått själv.. Är hittils uppe i 3st plånböcker.. :)

lite av ett korkat citat... tror det mer är önsketänkande

9. Alerion

Alerion Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab (1:a gen)
    ROM:
    Cyanogenmod
    Jag hittade en Nokia N95 på ett tåg för inte så länge sen. Den var av och jag kunde inte slå på den pga PIN på simkortet. Som tur var den inte låst och jag kunde sätta i mitt eget SIM och slå på den. Telefonkontakterna låg på telefonen och jag kunde ringa snubbens fru och ordna så han fick tillbaks sin telefon.

Visade sig han var en känd dansk författare och han blev himla glad av att få igen sin lur. Fick ett ex av hans senaste bok som tack och har nu en väldigt intressant kontakt i mitt nätverk. Det är värt mycket mer än en begagnad telefon.

Det rätta är och lämna igen den, tänk på att nästa gång kan det vara din telefon som hittas.

10. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Som sagt, lämna tillbaka till polisen. Telefonen i sig är inte värd något i dagsläget. Om 20-30 år kanske den är värd lite men inte nu.

11. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    hittade en mobil i vintras, mitt i snön. En nyare SE. Ringde upp "pappa" som var senast slaget, och mobilen tillhörde en flicka på typ 6 år. Hon blev mäkta glad, och föräldrarna nästan tårögda.

det är mer värt än en begagnad mobil som ska krängas på blocket med dåligt samvete, jag lovar

12. ToBr

ToBr Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det värsta är ju nästan att han går in på ett seriöst forum och faktiskt frågar efter hjälp att kränga en "stulen" telefon.

Du och din "vän" är ju riktiga idioter ifall ni inte lämnar in den till polisen eller gör som alla andra sagt, försöker få igång den o ringer något nummer.

13. Irregular Programming

Irregular Programming Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Vart du bor vet jag inte men du kanske ska upplysa din kompis om att genom att behålla telefonen så har hon gjort sig skyldig till ett brott mot svensk lag som kan ge upp till 3 års fängelse.

https://lagen.nu/1938:121#P1

sälja den borde nog kunna räknas som häleri.

Vilka lagar som gäller där ni är kan ni ju kolla upp själva men lämna in telfonen till polisen för in i helvete.

Last edited: 16 apr 2010
  14. robboten

robboten Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

måste bara säga att jag blir glad över att läsa att det finns så många ärliga och vänliga personer här på forumet! denna tråd skulle lätt kunna sett väldigt annorlunda ut.

+ till alla fina! :)

15. Cliddo

Cliddo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Är TS 14år och fick nyss reda på vad pengar är?

1. Köp en laddare, 10-100kr på kjell o co..
    2. Ladda batteriet.
    3. Sätt på telefonen, om det är PIN-kod. Försök med ett likadant SIM-kort som var i. du ser vilken operatör det är på sim-kortet.
    4. Ring mamma,pappa,älskling eller kusinvitamin :D

16. softarn

softarn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Blir så trött på folk som inte förstår att man ska lämna tillbaka saker man hittar...