Hittar inte 3G-nät

Diskussion i 'Galaxy i7500' startad av finrist, 27 sept 2009.

1. finrist

finrist Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Köpte nyss en Galaxy i Frankrike, dock bunden till Bouygues Telecom. Köpte en upplåsning av dem och sedan fungerade det att ringa med mitt Tele2-kort.

Men, den får ingen 3G-uppkoppling eller GPRS vad jag vet. Går d.v.s. att ringa, men inte surfa eller skicka MMS. Provar jag med kontantkortet som följde med så dyker det upp en 3G-ikon upp till höger, men inte med mitt Tele2-kort. 3G-ikon kommer däremot upp på min gamla telefon med samma Tele2-kort.

Kan det vara så att den bara är upplåst för GSM eller måste man ha något nytt speciellt kort från Tele2 för att det ska fungera med Galaxyn?

2. hackan

hackan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Har du lagt till APN-inställningarna? Om inte så finns de under Wiki-delen, Tele2 kan tyvärr inte skicka inställningarna ännu, så man får mata in själv.

Så länge du har ett 3G-SIMkort så borde det fungera med rätt APN.

3. finrist

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja jag har provat lägga till APN-inställningarna. Blev ingen skillnad (provade lite olika från olika trådar). Den står på "roaming" enligt mottagningsikonen.

4. hackan

hackan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Det verkar väldigt underligt. Jag kör med inställningarna från Swedroid wiki, APN type som internet+mms har jag för mig, och det fungerar bra för mig att surfa (har inte testat MMS efter senaste uppdateringen). Det kan vara bra att starta om telefonen när inställningarna är inlagda, ibland kan något spöka. Kolla att inställningarna verkligen sparats också, men det låter som om du har koll på det.

Om SIM-kortet inte är allt för många år gammalt så borde det vara ett 3G-kort, men du skulle kunna ringa Tele2 och fråga. Det brukar synas ganska tydligt om det är ett 3G-kort om man läser texten på det.

Jag har inte letat så aktivt, men har inte hört talats om att det skulle gå att låsa upp 2G på en telefon med operatörslåsning men lämna 3G låst. Jag antar att du kollat under inställningarna och sett till att läget för att låsa till 2G-nät inte är igång.

5. finrist

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det stod iofs inget på SIM-kortet men det har fungerat på en annan telefon. Provade dock med ett annat kort (där det stod 3G) och då blev det samma sak.

Jo, när jag startar telefonen står det "Data Connectivity lost because you left your home network". Kan inte se hela felmeddelandet? Befinner mig i Frankrike, men som sagt, fungerar med MMS, etc, på min gamla telefon.

6. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 246
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, du befinner dig i Frankrike? Det är inte så att man hos operatören blockerar utlandstrafik över datanätet för privatpersoner?

7. finrist

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmm, kanske. Men 3G-ikonen tänds på min Sony-Ericsson w880i när jag har SIM-kortet i den telefonen.

8. finrist

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, verkar kanske vara jag som inte riktigt vet vad jag sysslar med. :) Kryssade i "Data Roaming" och sen verkade det fungera.

9. finrist

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Och, höll på att glömma, tack för svaren i alla fall :). Skönt med ett svenskt forum och kunna bolla problem på när man sitter låst i Frankrike med ny mobil. :)