Hittar inte nät

Diskussion i 'Magic' startad av r0bber, 21 mars 2010.

1. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Min vodafone magic har under nån månads tid haft problem att hålla nätet, eller kanske snarare hitta tillbaka efter att den tappat det, men fram tills igår så har det bara vart att slå på och stänga av flight mode så har den hittat tillbaka igen. Men nu gör den inte det längre.

Jag har slagit på/av flightmode hur många gånger som helst och jag har även startat om telefonen ett antal gånger utan något vidare resultat. Har även provat ett annat simkort från en annan operatör med likadant resultat.

Är det kört eller finns det nåt man kan göra för att den ska få någon kontakt med mobilnätet igen?

2. ivarson

ivarson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Har du på Roaming? 2g ikryssad?
    Vad kör du med för ROM/Radio?

Om inget annat fungerar kan du lika gärna göra en factory reset, alt flasha om eftersom detta ändå lär göras om du lämnar in den på service, gör du det själv kan du iaf välja vilken rom som ska in och kanske slipper lämna in den om det är mjukvarufel

3. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Glömde visst skriva vad jag kör för version. Kör alltså original 1.6 som jag fick OTA.

Har kryssat i och ur Roaming och allt vad gäller telefonnät.. har provat med manuella sökningar, och har fått upp min operatör i sökningen. Men när jag väljer den så säger den att jag inte får lov att ansluta. Tror att det var 2G-varianten kanske som visades, men det funkade fortfarande inte när jag bytte simkort som dessutom är en annan operatör.

Jag ska testa en factory reset, men jag vill göra en backup av nuvarande config först. Kan man göra det utan att den är rootad och vad använder man bäst då?

4. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Har stressat på telefonen lite mer nu och nu har den lyckats få nät igen.

Jag tror dock att det är glapp i simkortsmodelen eller nåt, för den hittade operatörer och allt när jag gjorde en manuell sökning, men när jag försökte lägga till min operatör så så den att mitt simkort inte fick ansluta till det valda nätet. Men efter att ha försökt flera gånger accepterade den det. Så helt frisk är den kanske inte.. Bara att hoppas att det inte blir ännu sämre nu...

5. avindal

avindal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Har samma problem med min nyinköpta. Ringde HTC support och de trodde att det var simkortsläsaren, det ska mycket riktigt gå på garantin och de bad mig skicka den till Anovo Nordic med en felbeskrivning.

6. mmanson

mmanson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nope.. det är inte simkortet. haft/har samma problem, och byt SIMkort också u onödan.

7. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Om du läser en gång till så tror både jag och avindal's htc support att det är simkortsläsaren det är fel på

8. Danqwish

Danqwish Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har fått samma problem de senaste dagarna. Den tappar nätet och sedan så kan den krävas att jag tar ur och sätter i batteriet och simkortet för att få det att fungera igen. Men det är inte alltid att det hjälper. Idag har jag fått göra detta 5 gånger.

9. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Den har hållt sig rätt bra nu, har bara behövt göra en manuell sökning en gång sen den strulade som mest.

Det verkar som att det smidigaste sättet är att toggla flight mode en gång. Om inte det funkar så kan man gå in i settings->wireless control->mobile networks->network operators och peppra tills den vaknar till liv igen...

10. thenolifers

thenolifers Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Intressant, min flickväns mobil beter sig likadant och det klagas en hel del på detta. Tar kontakt med Dustin/HTC för att förska få det att gå på garantin. Den har ju fungerat klanderfritt fram till relativt nyligen. Ska bli spännande att höra vad de säger. Med lite tur får man tillbaka en annan telefon, som är rootningsbar :)

11. Danqwish

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det har fungerat felfritt för mig sedan jag skrev mitt inlägg här ovan.. Konstigt

Edit:
    Gick någon dag sedan kom det tillbaka. Har haft problemet sedan dess. Snackade med Tre som vill att jag lämnar in den.

Last edited: 27 april 2010
  12. Danqwish

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har fått tillbaka min Magic och det var tydligen fel på antennen.