Problem: Hittar inte operatör

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av donaldduck, 22 apr 2015.

  1. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Problemet är nog snarare att den inte hittar SIM kortet. Stänger av telefonen varje kväll och när den startar på morgonen hittar den normalt SIM kortet. Ibland får jag starta om telefonen för att få den att fungera, räcker normalt med en omstart men idag fick jag försöka 4 gånger. Söker man efter operatörer finns alla där men den låser inte in när man försöker. Kör Telenor, har bytt kort och har provat att dra kortet ut- och in utan att det hjälper.

    Hade inte problemet tidigare, kom med uppdateringen till 5.1 tror jag. Har läst att version LMY47I av 5.1 bland annat skall lösa problem med SIM-koret men denna har vi ju inte sett ännu via OTA om vi kör LMY47D.

    Någon som har en idee som kan förenkla mina problem i väntan på LMY47I?
     
  2. Joakim_Lind

    Joakim_Lind Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    För mig räcker det att slå på och av flightmode för att den ska hitta nät igen. Har även jag Telenor, men detta problem fanns redan på min Nexus 4. Har läst i någon xda-tråd att Nexus 5:an är känslig för vissa SIM-kort men inte sett någon lösning på det. Eventuellt ifall du inte har tillgång till LTE via Telenor så kan det hjälpa att undvika LTE-nät.
     
  3. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Att slå av/på flightmode hjälpte inte i mitt fall. Gav upp och körde in senaste fabriksbilden igår kväll, mer om det nedan.

    Har nu startat den ett tiotal gånger sedan dess och det har alltid fungerat. Den beter sig på ett annat sätt när den startar så man har ändrat något. Har inte samma konfiguration som tidigare än så länge; ingen kryptering av disken och olåst bootloader om nu det kan påverka.

    Mitt abonnemang hos Telenor har inte 4G och Joakim har rätt, det spelar roll hur man ställer in telefonen avseende vilken typ av nätverk den skall försöka ansluta till. Default inställningen är 4G. Den startade snällt med denna inställning men efter ett par timmar hade den tappat kontakten med nätverket. Har ställt om till 3G och rört mig inom ett begränsat område, stort nog för att den skall byta station, och det har fungerat. Minns att när telefonen var ny hade jag samma problem, flyttade man på sig så tappade den kontakten om den stod inställd på 4G.

    ERFARENHETER AV ATT KÖRA IN EN FABRIKSBILD

    I stora drag gick det bättre än jag befarat. Hade låtit Google ta kopior på det mesta vilket hjälpte.

    Hade läst att modifierade man en växel i ett skript som används när man kör in fabriksbilden så skulle inte telefonens data inte raderas. Var dock suspekt att detta möjligtvis fungerar om telefonen redan har en upplåst bootloader, min var låst. Mycket riktigt, redan när jag låser upp bootloadern får jag ett meddelande om att allt raderas och en fråga om jag vill fortsätta.

    Jag hade gjort backup på allt i telefonens minne så det var bara att lägga tillbaks lämpliga delar. Man glömmer dock alltid en del som olika appar lagt in i operativsystemets del av minnet. Konsten är att komma ihåg detta. Ett exempel på hur lätt man strular till det:

    Apparna installerades snyggt och prydligt, även om det tar tid. En krypteringsapp behövde dock kryptonycklar som jag trodde jag hade i mina andra datorer. Hittade dem till slut, enbart kvar i en gammal häck jag inte använt på länge! Ett råd: Gå igenom app för app och tänk igenom var den lagra information som är väsentlig innan du kör.
     
    Joakim_Lind gillar detta.
  4. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Problemet tillbaks – när jag krypterat telefonen!

    Jag låste först bootloadern; körde ett tag, inga problem. Idag lät jag telefonen kryptera sig (inställningar – säkerhet – kryptering). När jag då startar om kommer inte fönstret upp där man ger koden för SIM kortet. Rättare sagt, det visade sig att väntar jag kanske 10 minuter har fönstret kommit upp. Kryptering tog mindre än 5 minuter vilket är skumt. Vill minnas att första gången jag gjorde det tog det drygt en halvtimma.

    Har haft telefonen krypterad länge förut utan att få problem så det kom vid någon uppdatering. Gissar att de korrigerar det så småningom. Man får dock köra in allt igen så det är inget man provar utan vidare. Efter att ha kört in fabriksbilden så fungerar den igen.