Hittar inte SD kortet!?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av carnaval, 27 feb 2012.

1. carnaval

carnaval Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Min Desire (Orootad 2.3.3) har helt plötsligt tappat kontakten med minneskortet. Fick upp varningen imorse när jag kom till jobbet och startade den.
    Har provat några omstarter med minnekort och batteri i/ur...men det hjälper inte.

Det tragikomiska är att min kära mor ringde förra veckan och hade detta problem. Men eftersom jag inte upplevt det själv kunde jag inte hjälpa henne.
    Nu sitter jag här själv...
    Gissar att det enda är att köpa nytt kort, men det vill ändå höra mig för ifall någon har en annan lösning på detta?

2. benhur

benhur Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Jag har råkat ut för problem med SD-kortet och plockat ut det ur luren och in i en extern läsare i en av mina datorer (linux) och lyckats att ta en backup och i Gparted skapat en nytt filsystem och kopierat tillbaka backupen igen.Och sedan fungerade kortet.
    MEN är kortet helt dött så man inte kommer i kontakt med det, tja då är det väl ett nytt som gäller.

3. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    677
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Jepp samma sak hände me min desire och minneskortet som medföljde bara gav upp efter 1 års användning, gick heller inte att koppla det till windows för att få tillbaks lite gamla filer det var bara att kasta och köpa nytt.

4. benhur

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    carnaval gillar detta.
  5. MatDiggy

MatDiggy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Hade samma problem i somras, då sd-kortet inte hittades. Efter att ha kört på gps i ca en timma så var mobilen glödhet, och rebootade. Efter det var kortet som raderat. Lyckades återskapa det mesta som låg på kortet med något file-rescue program. Efter det skapade jag nytt filsystem med G-parted.

Har funkat bra fram tills för någon månad sedan, men nu har den mobilen börjat reboota om jag tex spelar spel, och mobilen blir snabbt tokhet. Sjukt störande, och tråkigt då jag inte kan använda mobilen fullt ut.

Trodde att det möjligen var processorn som hade börjat ge upp, men nu undrar jag om det kan vara sd-kortet som blir varmt iom att jag kör A2SD+.

benhurbenhur; vet att du är svarar på många frågor ang sd-kort och partitionering, så jag undrar om ett sd kan bli överhettat om det inte mår riktigt bra?

har ett Kingston 16gb class 10

6. benhur

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Lämna in den och se till att du får moderboardet utbytt på den.
    Jag körde en RUU-rom i min så den såg original ut och lämnade den i en Telenorbutik

Jag kunde inte ladda min utan att slå av WIFI eller mobilt bredband, starta GPS var inte att tänka på, det tog 15-20 minuter till den hade svalnat igen.
    Lycka till hoppas att du har garanti på den? MVH BH :cool:

MatDiggy gillar detta.
  7. carnaval

carnaval Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

8. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Ajaj, låter inte bra. Borde ha garanti kvar, men kan ta ut en ny lur om en månad.. får se hur jag ska göra. Tack för svar, även om jag hoppades att det var sd-kortet som bråkade :(

Sent from my MIUI-fied HTC Desire using Tapatalk

9. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

benhurbenhur;

såg i någon tråd att du hade haft problem med att de påstod att din mobil hade fuktskada när du lämnade in den. Hur tacklade du det? Har sett att flera fått det svaret när de lämnat i sin Desire för lagning :ehm:

10. benhur

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Ja jag vet inte var det kom ifrån? Och det erkändes under telefonsamtalet med verkstan att där inte fanns någon fukt. Så den skickades igen och återkom efter några veckor reparerad. Fungerar bra efter det. Men man undrar ju varför det ska vara så svårt att fixa grejorna när det är ett garantiärende och alla vet om det felet de dras med de lurarna.

11. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Nu är den inlämnad, så får vi se vad dom säger. Gjorde en liten miss som var lite svårförklarlig.

Unrootade igår natt och pallade inte uppdatera till senaste versionen, och i morse innan jag skulle sticka till jobbet så tog jag ut mitt sd-kort.

När jag skulle uppdatera på vägen till jobbet så inser jag att man inte kan uppdatera utan sd, så när jag lämnar in den så säger han som tog emot mobilen att jag inte har den senaste uppdateringen?.. Jag sa att jag bara hade fabriksåterställt den innan inlämningen, och efter det fick jag frågan om uppdatering? Pinsamt värre :o

Jag spelade dum och sa att jag inte fattade någonting, men han fattade nog vad som hade hänt ha ha :P

Hoppas det inte skiter sig pga det nu bara.

12. benhur

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Jaha he he ja jag fick aldrig någon fråga och i min var det den "vanliga" RUU romen, och första gången ville de påskina att de gjort en uppdatering av mjukvaran. Men tja det kan ju vara så att de gjort en "factoryreset?" men då med den RUU n he he .
    Sedan lämnade jag den en gång till och då var den RUU n i igen men det måste de se antar jag? Eller misstänka iallafall.Ja ja hoppas du får den reparerad lycka till :cool:

Last edited: 1 mar 2012
  13. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Det roliga var att han skrev i beskrivningen att dom även skulle uppdatera programvaran haha, och på Anovo kommer dom bergis att fatta vad som har hänt. Och andra sidan så hade dom nog inte ifrågasatt en farbror på 50+ om han möjligtvis inte hade rootat mobilen, utan förutsatt att han var helt novis på mobiler... precis som jag :innocent:

14. benhur

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Det var på Anovo dom spelade dumma, det var därifrån de skickade min med messet om fukt. Men de orkade kanske inte öppna den och felsöka den dagen.
    Skoj när du skriver "en farbror på 50+" det är precis vad jag är,he he. Hur kunde du veta det? Skojar bara :teeth:

15. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Duktig fail med Anovo.. Fick tillbaka mobilen i samma skick som jag lämnade in den i pga av att dom inte kunde hitta några fel. Själv lyckades jag återskapa det på 10 minuter.. kul. Nu får man lämna in den imorgon igen, sheisse!

16. benhur

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SUCK!!! Jaha man undrar absolut hur svårt det ska vara? De kan knappt klandra kunden som blir sur o tvär efter ett sådant bemötande? Allt detta strul kostade mig ganska mycket pengar efter att ha kört mellan stan o hemmet ett antal gånger och alla telefonstamtal. :money: Du får göra som jag, jag ringde både min operatör och verkstaden i Malmö där den först hamnade.Men det är som jag säger Anovo som spelar dumma. Skicka den igen skriv ett argt brev o lämna med.Skriv "Byt mainboard" det är en order. :mad:

17. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

sure will do, kommer inte vara på mitt bästa humör när jag lämnar in den imorgon. Som sagt, skickat ett vresigt mail till Anovo så jag får se vad dom har att säga om det.. :mad:

18. benhur

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Lycka till!!! Min går som en dröm i alla fall.(med Runnymede) så det var värt det.Behöver inte byta lur föränn denna går sönder en dag. :teeth:

19. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Ska ju snart plocka ut en ny mobil, men jag vill ha kvar min trotjänare ett tag till. Tänker inte nöja mig med att ta ut en ny och överge min när det fortfarande finns garanti kvar. Love me a Desire!!

Ska testa Runnymede om dom får ordning på den ;) Är ju en MIUI-fanatiker, men det är dags att testa lite nytt.. det var ett tag sedan :P

20. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Det lönar sig att vara en pain in the ass ;)

Känner mig ganska nöjd idag :P