Hjälp att välja lur, tips efterfrågas.

Discussion in 'Köpråd och fyndtips' started by Azur, Feb 25, 2016.

1. Azur

Azur Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Tror att det börjar bli dags att införskaffa en ny telefon, igen...

Den största anledningen är att min nuvarande N5 (som jag köpte i julas för att jag tröttnat på att byta och valde att gå tillbaka till favoriten) helt enkelt inte orkar en hel dag när mitt schema nu ändrats.

Med andra ord söker jag en telefon som har relativt bra batteritid. Det behöver inte vara något extremt, men någorlunda länge vill jag att det ska hålla.

Den får inte heller vara för stor, har en Z2 som med skal knappt går att klämma ner i fickan där den måste förvaras. Allt därunder är okej.

Kameran vill jag ska vara hyffsad. Jag kan ta bilder jag blir nöjd med med min Nexus 5, så inte heller här kräver jag det allra bästa.

Den bör vara åtminstone lite stryktålig, den kommer leva ett hårt liv och kan få sig lite lättare smällar ibland.

Detta är väl ungefär de krav jag ställer, utöver detta finns det önskemål som följer:

- Nära stock Android, kan eventuellt tänkas testa annat, om möjlighet att installera AOSP finns.

- Fingeravtrycksläsare

- Gott utvecklarstöd

Kan även säga att Sony är helt uträknade ur ekvationen, samt att jag är väldigt tveksam till att testa Samsung igen.

Budget? Eftersom dessa krav förmodligen ger ett väldigt smalt utbud säger jag som så att pris kvittar, så får jag kika på det sen.

Låt se nu!

2. drzap

drzap Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Huawei mate s kan du titta på samt iPhone 6s.
    Iphone 6s 16gb kostar 6900 på Ica just nu.

3. indika

indika Custom Android Super Moderator

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    HTC telefoner tål en del stryk pga sin unibody. Du kanske kan hitta någon m8/m9 till bra pris?

4. Azur

Azur Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Får kika lite på Mate S. Inte jätteintresserad av att gå över till iOS dock.

Har funderat på dem. Får kolla närmre angående batteri och eventuellt kamera. Storleken är nog precis på gränsen till för stor...

Hur är M8s?

5. indika

indika Custom Android Super Moderator

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    M8s verkar riktigt trevlig faktisk. Vi har ett gäng sådana på forumet har jag för mig.

6. drzap

drzap Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Min erfarenhet av m8s är att de blir ovanligt varma vid användande samt att batteritiden inte är speciellt bra.

7. Azur

Azur Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är också vad jag fått fram när jag läst om den nu.
    M8 verkar vara ett bättre val, men vill nog helst ha något nyare. Sen retar det mig att HTC har så små skärmar i förhållande till storleken. Ändå har jag varit sugen på både M7 och M8 tidigare.

Såg att M9 säljs för 3990:- på CDON, vilket väl får anses vara ett ganska bra pris?

8. Azur

Azur Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur är egentligen Nexus 5X? Jag gillar ju Nexus-lurar.
    Nu har jag dock fått för mig att batteritiden på 5X skulle vara rätt dålig, men när jag läser om det verkar det helt okej (Och garanterat bättre än N5 (2013)). Det handlar mest om att den ska klara en normal arbetsdag, där jag i princip bara använder luren under raster, eventuellt till något samtal. Har normalt sett plats-tjänster igång, så det drar ju en del...

I övrigt verkar ju 5X trevlig, om än en aning tråkig då den verkar prestera ungefär likvärdigt med N5 förutom när det gäller kameran.

9. Mohnke

Mohnke Youth Droid Medlem

Telefon:
    Huawei

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei
    Nexus 5X är smidig, storleken är bra, gillar även materialet. Batteriet ska klara din arbetsdag utan problem. Jag tycker kameran är helt okej, klart bättre än Nexus 5

10. Azur

Azur Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är precis den uppfattningen jag fått av 5X.
    Kameran ska väl vara riktigt bra, av vad jag förstått.

Placerad mitt ute i ingenstans några dagar till, sen får jag svänga inom någon butik och känna lite på M9 och 5X.

Då ska vi se här...

Fördelar 5X:

- Vanilla Android
    - Kamera (?)
    - Fingeravtrycksläsare
    - Marginellt större skärm
    - Pris

Fördelar M9:

- Batteritid
    - Hållbarhet (?) (Unibody)
    - Premiumkänsla
    - Processor
    - RAM
    - En aning smidigare

Kan detta stämma? Andra saker jag inte tänker på?

Hur är det med filminspelning med de båda? Hade varit kul att kunna filma vissa saker, och då med fördel med en mikrofon som orkar med rätt högt ljud utan att det sprakar för mycket.