Hjälp att välja ny telefon.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av skidpa, 31 okt 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. skidpa

skidpa Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Då var det dags att skaffa ny telefon då min trogna Galaxy Nexus börjar få lite små hyss för sig. Och då google envisades med att enbart släppa en version av Nexus 6 så sitter jag lite i skiten.

Den största anledningen till att jag väntat så länge är att jag får mindre nervsammanbrott av tex Samsungs bloat. Vilket är synd då jag ett flertal gånger kikat på S5.

Har också kollat lite på olika play importer men det känns inte riktigt värt det
    speciellt för att man blir utan lte.

Det den kommer användas till är främst ringa sms's slösurf över wifi, spotify, spela gör jag nästan aldrig. Så jag har väll inga direkta krav mer än att den ska fungera normalt utan en massa tillägg som man aldrig använder och mest bara är i vägen.

Då jag har en talang för att sova och använder telefonen som väckarklocka
    så behöver den kunna ge ifrån sig ett hjärtskärande illvrål med 5min intervaller i ca 3 timmar vaknar knappt av min gamla iPhone 3gs på max ringsignal.

De modeller jag kollat på är
    Xperia Z3
    LG G3
    Nexus 5 (känns lite gammal nu och - för kameran.)
    HTC One M8
    Galaxy S5

Har inga större krav på kamer och video inspelning men det ska iaf gå att ta "bra" bilder och se detaljer när man förstorar tex en bild med handskriven text.

har efter att läst ett gäng recensioner kommit fram till att alla typ är amazing om man ska tro recensenten...

så vad tror ni? tycker själv att de flesta ser tämligen lika dana ut och smaken är ju som baken men är det någon av ovanstående som sticker ut eller någon tillverkare som allmänt kör mer vanilla android än de andra?
    just nu lutar det åt Xperia Z3

2. Davil

Davil Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Jag tycker att du ska ta dig till en butik som har Z3, Z3 compact, G3, HTC M8 och S5 så att du kan klämma och testa dem så väljer du den du känner mest för.

Ingen av ovan nämnda är en dålig telefon, eller dåligt köp även om jag personligen inte skulle välja S5.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

3. reiman

reiman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro
    Gillar min z3c men tror banne mig att jag gillade min Nexus 5 bättre... Så, nexus 5. Prisvärd trots medioker kamera och batteritid.

4. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 180
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 17 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 17 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Om du vill ha en "bättre" kamera så är S5 att rekommendera.
    Z3C's kamera kan du läsa om i Z3C's del i forumet. Den får inte så bra kritik tyvärr för resten av telefon är riktigt bra.

5. PNilsson

PNilsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hur prioriterar du byggkvalite och känsla? N5 tycker jag personligen har lite enkel/billig hårdvara men oj vad den levererar på sw. Inget lagg, ingen fördröjning. Då du ogillar tw tycker jag du ska kolla lite extra på n5

6. improwise

improwise Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    171

MINA ENHETER

Ang Samsung så tycker jag absolut man bör fundera på att ersätta programvaran med en Custom ROM. Jag skulle aldrig ha använt min Note 3 utan det, då Samsung tyvärr är väldigt mkt bättre på hårdvara en mjukvara. Kan dock vara lite meckigt om man inte är så "IT-van"

7. PNilsson

PNilsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det är tråkigt att det ska behövas. Hela denna branding-idén av telefoner verkar motarbeta sitt syfte, vilket jag förmodar är att sälja fler telefoner. Då väldigt få av Samsungs kunder vet vad vanilla är kan de ju inte heller veta om kunderna uppskattar de "smarta" funktionerna Samsung lägger till, eller om kunderna skulle uppskatta en telefon som på riktigt kändes responsiv och lydde varje kommando - vilket jag upplever en Iphone eller Nexus gör på ett helt annat sätt än någon av telefonerna från tillverkare med egna gränssnitt.

8. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Om du inte har alltför höga krav på kameraupplösning så ska du kanske titta på Xperia M2 Aqua. Bortsett från upplösningen på kameran och skärmupplösningen så har den ganska lika specifikationer som Z-modellerna har, men till ett mycket lägre pris. Jag fick en sådan som jobbtelefon nyligen och i de flesta situationer upplever jag den som precis lika bra som min egen Z1. Den har samma gedigna kvalitetskänsla när man håller i den och batteritiden är riktigt bra. Aqua-modellen har dessutom en av Sonys hittills högsta IP-klassningar.

9. lulzfactor

lulzfactor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    580

MINA ENHETER

Ta dig till en butik och känn på dem!

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.