Hjälp av telefonval istället för OPO.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Paulie, 10 nov 2015.

1. Paulie

Paulie Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej,

Har i dagsläget en OPO som jag är nöjd med, men har bestämt mig för att skaffa något mindre. När OPX på 5" kom kändes den perfekt för mig men tvivlar nu. Mest för att det är något klenare CPU och GPU än vad jag har nu så det känns som man byter ner sig lite. Sen saknas det 5Ghz wifi, snabbladdning.

Kom därför in lite på Mi4c som känns väldigt intressant. Även om det saknas band för 4G är det inte hela världen för mig. Det jag är osäker på är när man läser det är mycket kinesiska appar och att det saknas Playstore m.m.

Är det någon som äger en Mi4c som kan ge lite input hur den funkar i vårt land? Sen om det går smidigt att att lägga in gapps?

Har kollat runt på lite andra modeller med men inte hittat något som lockar riktigt.

Tacksam för alla tips och råd :)

2. Flaxe

Flaxe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    UVTC/Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi4C (libra)

MINA ENHETER

Operatör:
    UVTC/Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi4C (libra)
    ROM:
    sMiUI 7 - Based on 5.11.5
    Telefon 2:
    HTC One X (endeavoru)
    ROM:
    Resurrection Remix LP v5.5.7
    Platta:
    ASUS MeMO 7 (ME176CX)
    Jag har en Xiaomi Mi4C sedan några dagar tillbaka och kan bara säga att den är helt underbar. Kommer visserligen från en lite trött HTC One X, men jag är riktigt nöjd med Mi4C iaf.

Det är inga som helst problem att fixa root, flasha annan rom (utav de som finns då) och Gapps är inga problem att installera ifall det inte är förinstallerat redan. Jag skulle säga att detta är den absolut enklaste telefonen att göra sånt här på... då det finns officiella "Developer ROMs" som kommer inbyggt med root osv. Så kan man bara flasha TWRP direkt ifrån en app som heter Flashify osv.

Den har stöd för alla 4G band som används i Sverige förutom 800MHz, vilket är det band som används för längre avstånd, t.ex. på landsbygd osv. Centralt i de flesta städer så används 1800MHz och 2600MHz. Så det beror lite på hur viktigt det är för dig att ha 4G utanför städerna. Kanske värt att nämna är att den har stöd för alla 3G frekvenser som används i Sverige, så du kommer ha minst 3G överallt där det finns.

Last edited: 10 nov 2015
  3. Paulie

Paulie Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för svaret Flaxe.

Det låter ju positivt, angående att bandet för 4G saknas är inte så viktigt för mig. Kör wifi både hemma och på jobbet. Har inte saknat 4G på min Oneplus.

Vilka roms finns det att välja på som stabila? Har du någon länk till vilka guider du följt? Se om det är nåt man klarar av. :)

Mvh

4. Flaxe

Flaxe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    UVTC/Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi4C (libra)

MINA ENHETER

Operatör:
    UVTC/Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi4C (libra)
    ROM:
    sMiUI 7 - Based on 5.11.5
    Telefon 2:
    HTC One X (endeavoru)
    ROM:
    Resurrection Remix LP v5.5.7
    Platta:
    ASUS MeMO 7 (ME176CX)
    Det finns lite olika miui-baserade roms, exempelvis från Xiaomi.eu och sMiUI. Dessa är precis som standard romen fast alla kinesiska appar är borta och lite andra förbättringar. Det finns också en CM 12.1 tillgänglig ifall man vill ha det, men det finns lite buggar i den.

Det enklaste är att installera Developer rom (finns på en.miui.com) direkt via Updater appen som redan finns installerad i telefonen. Då får du automatiskt root och kan enkelt flasha TWRP-recovery via Flashify appen och en annan valfri rom via TWRP.

Det är väldigt enkelt och i princip omöjligt att misslyckas, även om du inte gjort det förut.
    Kan rekommendera att du kikar lite på dessa tre forum: xda-developers, xiaomi.eu och en.miui.com.

Edit: Här är en ganska bra artikel/guide som beskriver allt jag sagt, fast lite bättre och mer detaljerat ;)

Last edited: 10 nov 2015