Fråga: Hjälp en newb med root? :)

Discussion in 'Galaxy S4 - ROM-filer och utveckling' started by jonz, Dec 27, 2013.

1. jonz

jonz Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har haft min S4 i 3-4 månader och allt har funkat bra, men har under lång tid vart sugen på att testa root och apparna som kräver det. tex titanium backup, setcpu, gamekiller osv.

Jag vill endast ha root på mobilen, är inte ute efter andra roms eller vad annat det finns, kanske låter dumt för er som kan detta men så är fallet :)

Lite frågor: Är det möjligt att efter root, un-roota ifall att något skulle hända med mobilen och jag skulle behöva skicka in den? (garanti-fråga)

Och vid framtida uppdateringar som jag gör OTA, kommer det ta bort root eller något sånt?

Har just nu senaste standard uppdateringarna, android 4.3, kompileringsnr: JSS15J.I9505XXUEMKF

Jag såg denna videon på youtube, gäller detta fortf? inte så kunnig på root-fronten så video guide skulle hjälpa mycket. http://www.youtube.com/watch?v=KBZ6ydFHLX4

Tack på förhand!

EDIT: såg även denna videon, snubben säger att det inte lämnar spår om att mobilen blivit modifierad och påverkar inte garantin: http://www.youtube.com/watch?v=HpsPdbEOg0w

Last edited: Dec 27, 2013
  2. tcntad

tcntad Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Du skulle googla lite först men ok..

I supersu kan du välja unroot. Kom ihåg triangle away.
    OTA lär inte bli tillgängligt pga "egen" status i "om enheten" kies fungerar.
    Cf autoroot lär fungera idag till 4.3.

3. jonz

jonz Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad menar du med "triangle away"?
    Så det är inte möjligt att få uppdateringar OTA, bara genom kies?

4. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Officiellt är garantin väck om du rootar när du har 4.3 inlagd. Du väcker KNOX helvetet till liv.

Tapatalked!

5. jonz

jonz Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Okej men tcntad sa att man kan unroota i supersu, det stämmer väl?
    Jag använder inte KNOX, testat det men tog bort det, så appen bara skräpar i en mapp. Men vad händer med KNOX menar du?

Är detta allt? http://www.youtube.com/watch?v=DCGM1vsd4Jg

6. jonz

jonz Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har sett flera videos på folk som rootar S4 med 4.3. ingen har nämnt något om KNOX, vad är det som kan hända, någon?

7. Timpppa

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Det jobbigast med KNOX är att Samsung kan vägra garanti-ärenden. Sen ska du inte kunna backa mjukvaran i luren.
    Du kan unroota men det hjälper inte mot KNOX.

Du kan roota och det är inte svårare med 4.3. Många skiter i KNOX och en del vet inte om det.

Tapatalked!

8. jonz

jonz Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag bryr mig inte så mycket om KNOX då jag inte använder det, tyckte den var skum när jag testa och tog massa plats. Vill mest bara få alla root funktioner att fungera.
    Så säg om jag ska lämna in luren och un-rootar i supersu, kommer det dölja spåren av root eller är det där som KNOX sabbar för mig?

btw, är rätt så ömtålig med mobilen så risken att jag typ tappar den är väldigt liten. hade iphone 4s innan i 2 år och det enda jag fick på den var 3 små och knappt synliga repor på baksidan.

EDIT: enligt detta sättet så påverkar inte root KNOX, vad tror du?
    http://www.w0lfdroid.com/2013/12/Safe-Root-Android-4.3-Galaxy-S3-S4-Note-No-Warranty-Void.html

Last edited: Dec 27, 2013
  9. Timpppa

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Unroot tar bort spåren av root i den rom du har inne just nu. KNOX går inte få bort och syns i download mode. Om du bootar upp luren ner till download mode och om KNOX är aktivt så står det 2 rader om KNOX där (warranty woid) nånting.
    Angående din länk, jag har inte provat det. Kanske nån annan här har? Verkar fungera om man läser på länken. Vet att det surrades om att det fanns ett säkert sätt att roota utan att väcka KNOX till Note 3:an iaf. Men jag är inte 100% påläst då jag inte har KNOX i min lur.

10. jonz

jonz Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag bryr mig inte ifall KNOX är kvar i mobilen, så länge den inte stör root access för apparna och så, läste någonstans att KNOX typ blockerar SuperSU.
    Men vad skulle du rekommendera för mig att göra, via odin eller den andra?

11. Finskpinne

Finskpinne Professional Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Men alltså även om du skiter i knox så ''knäcker'' du knox genom root och du kan aldrig ångra dig. Och har du knäckt knox så betyder det att din garanti är borta. Sen om DU använder det eller ej spelar ingen roll, det är typ en elektriskt säkring. Bränner du den så bränner du den och då ingen garanti

12. jonz

jonz Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Men en av videona som va utan oden, ska tydligen vara ett sätt att komma runt knox grejen. Eller anser du att det är struntprat?

Här är metoden jag prata om: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2565758
    http://www.w0lfdroid.com/2013/12/Safe-Root-Android-4.3-Galaxy-S3-S4-Note-No-Warranty-Void.html

Det jag vill är bara att få luren rootad, vill inte ha andra ROMs, tycker det funkar bra med stock, men vill bara ha root access. och detta sättet sägs ju inte påverka KNOX.

Last edited: Dec 28, 2013
  13. Finskpinne

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Alltså jag säger inte att det är så hundra % men som jag har uppfattat det så bör du trigga knox efter 4.3
    Inte helt hundra som sagt men jag upplevde det som bara du inte förstog poängen att vare sig du vill eller ej så finns chansen att du triggar knox. Oavsett om du använder knox eller ej.

Tänkte bara tydliggöra att chansen finns att du blåser garantin så du vet!
    Ursäkta om jag var otydlig i mitt första inlägg, har två ungar som själ koncentrationen samtidigt som jag försökte skriva i tråden :)

14. jonz

jonz Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag registrerade mig på xda för att försöka få hjälp med den metoden men gick inte att skriva om man är ny, så skrev i en hjälptråd men inte fått hjälp än.
    Vill helst att jag fortfarande kan ha kvar garantin när jag unrootar, ifall det nu händer något, har ca 18 mån kvar på bindningstiden så vore inte så kul att bränna garantin helt och hållet :ehm:

Hur gick det för dig förresten? Eller hade du rootat innan KNOX kom ut?

15. jonz

jonz Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

16. jonz

jonz Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

17. ElakaArne

ElakaArne Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Går det att ta bort alla skräpappar i telefonen nu, och hur gör man sen om man vill "unroota" telefonen?

18. jonz

jonz Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja jag har tagit bort ett par skräp appar med hjälp av titanium backup, gratisversionen. Har frågat trådskaparen om det, återkommer med svar när han svarat!

EDIT: Du un-rootar genom SuperSU i inställningarna, finns alternativ för "fullständig unroot"

Last edited: Dec 30, 2013
  19. Finskpinne

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Jag rootade och flashade in foxhound innan knox.
    Kul att det funkade för dig utan att trigga knox! :)