Problem: Hjälp en newbie

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av jarix, 19 jun 2012.

1. jarix

jarix Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Samsung galaxy S2, GT-I9100
    Android version 2.3.7
    Basbandsversion I9100NEKI2
    Kernel 2.6.35.14-g68ea119
    mod cyanogen 7.2.0-RC1-galaxys2

Jag har en tre branded sg2 som är rootad och flashad med siyah kernel och cyanogen 7 rom.

Jag har försökt att sätta mig in i det här men det är för mycket, jag orkar inte.
    Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan kernel och rom och samspelet mellan dom. Var ligger root? i romen eller kernel?

I alla fall, varför jag rootade var pga volumen inte fungerarde tillfredställande, i synnerhet med headset men min nuvarande konfig är sämre än det var ifrån början. Cyanogen moden ställer dessutom till konstiga grejor, drainar batteriet ibland, hänger sig, ikoner försvinner and so on...

Vad jag vill nu är en total reinstallation så jag behöver tips.

Efter ha läst runt lite så verkar AOKP vara den bättre romen och då får jag också ICS vilket är lika bra när jag ändå är igång så att säga.

Så om jag skall rikta in mig på AOKP vilken kernel skall jag då använda?

Jag vill också gå tillbaka till att ha mitt minneskort under external SD och inte i root under emmc. Styrs detta av vilken rom jag använder eller är det kernel?

2. IvanBoring

IvanBoring Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Om jag fattat det hela rätt så ligger root i kernel. Kernel är kärnan i operativet/rommen.

Om AOKP är den bästa är nog mer en smaksak. Du kan alltid testa olika roms eftersom dom som standard brukar ha root och då är det inga problem att köra in en ny om man inte tycker den är bra. Det samma gäller för kernel. Av de roms jag testat så är det bara CM som styr om externa minneskortet till emmc, men jag har inte testat alla så jag kan ha fel

Kom ihåg att köra en fabriksåterställning om du installerar en ny rom.

Last edited: 19 jun 2012
  3. jarix

jarix Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

OK tack för tipset :)

Då kör jag på och installerar AOKP. Kan jag använda den siyah kernel som är installerad nu och bara köra en fabriksåterställning etc och sen installera AOKP ICS ovanpå?

Jag var tvungen att använda siyah för att få CM att boota därav bytet av kernel.

4. jakeplisken

jakeplisken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är också lite fundersam på skillnaden mellan root o kernel. Säg att man flashar in en ny kernel, kommer det ändra något av inställningar och utseende, som en ny rom ungefär, eller kommer man bara få annorlunda tillgångar o möjligheter?

5. chucken

chucken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    318

MINA ENHETER

Kernel styr bara funktioner för enheter, som tex om du skall överklocka så behöver du en kernel där dom fixat så att det går

6. IvanBoring

IvanBoring Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Borde inte alls vara några problem. Sedan följer det alltid med en kernel i den rom du installerar. Vilken det är brukar stå i beskrivningen av rommen på t.ex. XDA.

7. jakeplisken

jakeplisken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men även om de följer med kernels i romarna, så kan man alltså själv installera egna? Hur vet man då vilken kernel som passar ens model, och när man installerar den, blir det som en factory reset?

8. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Det man skall titta efter är titeln eller i beskrivningen, om den är för en sammy(samsung rom), CM9(AOSP,AOKP) eller MIUI.
    Vissa har en och samma kernel som stödjer allihopa, tex siyah.
    Man matchar alltså den kernel man laddar ned till den typen av rom man kör.

Nej allting är som det var innan, man väljer bara install zip from SD card i CWM.
    OBS: INSTALLERA ALDRIG .zip FILER GENOM ROM MANAGER

Man får helt enkelt prova allihopa tills man hittar en som fungerar bra, alla telefoner reagerar olika. Polarns telefon kanske fungerar bättre än din eller tvärtom, fastän det är samma modell med samma kernel och rom.

Last edited: 21 jun 2012
    jakeplisken gillar detta.