Fråga: Hjälp en ny fan...

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Rezano, 9 okt 2012.

1. Rezano

Rezano Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Snart får jag hem min nya Samsung galaxy S3.. och om jag ska vara ärlig jag har 0 koll på android.. jag kan verkligen INGENTING. S3an blir min första android lur och innan de hade jag bara iphone...

Så snälla hjälp en ny android fan och ge mig bra info. tex vad borde jag tänka på? är det nåt speciellt jag borde veta?

Jag har läst en hel del på forumet och de mycket snack om "root" men vad exakt är root? är det som iphones jailbreak? gratis appar?

sen touchwiz, nåt som bara samsung verkar ha? men vad exakt är de?

det fanns fler termer i mitt huvud men.. jag minns inte dem just nu..

iaf jag uppskattar alla möjliga svar! tack o hej

2. vastis

vastis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Galaxy Tab S8 Ultra
    Övrigt:
    Pixel Watch2
    Touchwiz är Samsungs egen anpassning av Android. De flesta fabrikat lägger på lite egen "lull-lull", en liten anpassning av gränssnittet. HTC har tex sitt Sense.

Glöm allt vad root heter tills vidare. Du har nog fullt upp med alla standardfunktioner. Och nej, det har inget med gratisappar att göra. Du kan alltid lägga in appar direkt i en Android utan att använda Google Play (fd Market), bara du har *.apk-filen. Root innebär att du får tillgång till annars dolda mappar i "operativsystemet Android" och kan ändra, tweeka (och förstöra) saker, men som sagt, lugna dig med det. Om det blir dags, LÄS PÅ och sitt ner i båten :)

Rezano gillar detta.
  3. Illbleed

Illbleed Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Importerade min första iphone 2007 och bara haft iphone tills för ett par månader sen.

Det du ska göra är att njuta av friheten i android! Spar dina filer vart du vill i filsystemet för att sen flytta det,kopiera, klistra,ladda hem torrenter direkt i telefonen.
    Gör som DU vill och inte som Apple vill

Du har köpt en mobil som är helt jäkla underbar!

4. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Njut av "enkelheten". Spela in ett videoklipp och välj om du vill lägga upp det på Facebook, Dropbox, Drive, skicka som MMS, maila, Beama eller vad du nu föredrar. Och du behöver inte hacka upp videon i bitar!

Skapa en trevligt välkomnande homescreen med genvägar för viktiga appar, kalender och dagens väder. Appen snowstorm hämtar väder från yr.no och kan köra olika skins beroende på hur du vill att det ska se ut.

Kan tipsa om Nova som trevlig launcher för lite fler alternativ på hemskärmen...

Köp Tasker eller liknande och ställ in så telefonen själv vet att oj nu kom hum till jobbet, då ställer jag ner ringvolymen och aktiverar wifi eller nu är jag hemma då behövs inget lösenord.

5. ftangstrom

ftangstrom Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Du får kolla runt i mobilen några dagar innan du börjar hitta och förstå. IPhone är lättare att förstå för de små 3 åringarna såklart. Efter ett tag känns iOS onaturligt för det är så tråkigt. Bör från IPhone i januari till Android och byter aldrig tillbaka.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

6. wuqqs

wuqqs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Här är några bra trådar för dig att kolla in:

Vanliga frågor | FAQ | Läs här först!
    Det är lite småtricks och förklaringar på vanliga frågor som dyker upp.

Tips & Trix
    Lite tips och trix på vad man kan göra med telefonen. Vissa saker här är dock lämpade att se över när du har mer erfarenhet av Android.

Den majestätiska hemskärmstråden!
    Klockren tråd att kolla igenom för att få inspiration på hur du kan utforma telefonen för att passa just dig. Generellt står det vilka appar alla använder sig av och ibland hur de gått till väga.

7. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Bra tips här i tråden! Här får du några vettiga tips gällande ditt Android-konto (Gmail).

När du får din mobil så kommer den fråga om du vill skapa ett gmail-konto. Har du ett redan så kan du logga in på ditt nuvarande men har du inget så bör du skapa ett. Fördelen med att skapa ett konto är att alla dina kontakter blir kopierade till och från ditt gmail-konto. På så sätt så kan du aldrig förlora några värdefulla telefonnummer.

Sedan måste du ha ett gmail konto för att kunna använda Google Play (Androids variant av App store). Så det är rätt obligatoriskt för allt.

Om du skapar ett nytt konto på gmail rekommenderar jag att du väljer en seriös adress för den kommer hänga med dig länge. Så [email protected] är nog inte rätt val i detta fall ;)

När du har skapat ett gmail-konto så kan du logga in på det via datorn på www.gmail.com och öppna sedan kontaktboken och kolla så alla dina kontakter har landat där säkert och fint.

Om du har alla dina kontakter i Itunes idag så kan du exportera ut dom som en .CSV fil direkt ifrån itunes och sedan importera denna .CSV fil direkt i gmail på din dator. Om du har en MAC eller PC spelar ingen roll, de ser bara lite annorlunda ut.

8. Rezano

Rezano Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för alla svar! känner mig redan säkrare :)

Är det någon som vet vart man kan köpa snygga tunna skal till S3an?

Ps: jag hade iphone mobiler i mer än 4år :P Anlednigen till att jag nu vill byta är pga att jag har hört att friheten i Android är så mycket större än ios.

9. ftangstrom

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Mitt råd är att inte använda skal för förstorar bara mobilen. Men vill man vara rädd så finns det ju dyra skal i alla vanliga elektronik kedjor men billiga på internet, teknikproffset.se är bra eller Tradera.

10. Hänglås

Hänglås Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Ett tips är att kolla på tillbehör tråden som finns här i SGS3 forumet, där finns det många olika tips på snygga och billiga skal.

11. Trodde först tråden hade något att göra med kylanordningar...

Säger som de andra, glöm allt som root, flashing och customs heter, bekanta dig med Android och lär dig hur de fungerar generellt:
    Förs när du börjar känna dig bekväm med Android kan du börja kolla och fingra lite med rooting och flashing.
    Apptips är AirDroid, om du sitter framför datorn mycket.

Galax gillar detta.
  12. ftangstrom

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Ett tips från mig är att ge fan i root och flash. Iallafall flash och sånt. Det jag skulle vilja roota för är att använda sånna appar som kräver root för att ta bort reklam eller göra en bra backup med tb. Annars låt bli det då man oftast får nått strul. Visst kanske man får 10 saker och bara 1 strul sak men ändå vill jag ha stock på min i framtiden. Har dock inte S3 utan Note.

13. Rezano

Rezano Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag förstår mig inte på alla dessa "task manager" "kill tasks" blabla ingen funkar ju?

just nu har jag advanced task killer installerad över 10 miljoner pepps har laddat ner den.. men jag fattar inte. Jag rensar klickar på "kill all" men efter 5 sek är allt tillbaka? haha dvs när jag öppnar appen igen. de jag försöker säga är att den egentligen inte dödar tasken. Är det så här bara för mig eller alla?

14. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    och varför vill du köra task killers?

15. Rezano

Rezano Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

vill inte ha massa skit som körs i bakgrunden...

16. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    drar bara mer batteri om du stänger ner allt hela tiden, låt android sköta det istället. Dra hem betterbatterystats och kolla om någon app drar mycket ström och håller mobil vaken istället..

17. Stekflott

Stekflott Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag använder skal och jag förstör inte min telefon, den blev faktiskt snyggare med ROCK Quicksand, 60 SEK + frakt(0 SEK) på Ebay, har hållt i flera veckor, skyddar kameran och displayen. Det ökar knappt på storleken för den delen också.

Jag har även fått flera arbetskollegor att köpa det och använda det, och alla de älskar skalet. Gör baksidan strävare samtidigt som det skyddar.

18. ftangstrom

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Förstorar skrev jag. Inte förstör. Men klart man ska ha skal om man vill. Hade det i 2 år på min iPhone.

19. Rezano

Rezano Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ska nog lyssna på dig och radera skitet, tack

juicedefender, är det nåt och ha kvar?

Last edited: 13 okt 2012
  20. Stekflott

Stekflott Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden: