Hjälp en nybörjare

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av Karamellkung, 4 jan 2011.

1. Karamellkung

Karamellkung Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!
    Jag har haft min sgs i några dagar nu och är sugen att dra min darksys eller något annat rom. Jag är väldigt ny med allt det här då jag aldrig har kört android innan, men jag har dock lyckats fixa nyaste speedmod och har recovery v.2

Nu har jag några frågar jag gärna skulle vilja få svar på från er som kan:

1. För mig är batteritid nästan viktigast av allt, vilken version/rom borde jag köra för att få bästa möjliga?

2. Blir batteritiden sämre om jag om jag går in på CWM och ändrar speedmod/lagfix till faster ?

3. Kanske en dum fråga men vilken är den version som är stabilast? Alltså den som har fungerade svenskt tagentbord/gps/mms/3g osv?

Tusen tack på förhand!

2. Edici

Edici Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

1, lite osäker

2, bör den bli, ja, men eventuellt inte jättemärkbart, pröva.

3, original är stabilast, har allt du letar efter också, om du bestämmer dig för att köra in någon custom rom, så kan du installera gingerbread keyboard, som har svenska och även xt9 i sig, så orden blir korrigerade.

Karamellkung gillar detta.
  3. jesperr

jesperr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

1. Om du vill ha bästa batteritiden så ska du inte ha några appar alls eller inte pilla någonting med mobilen ;) Men jag tycker att Darky har bra batteritid. Allt beror ju på hur mycket du pillar och om du kör med t.ex. live wallpaper etc.

2. Olika uppfattningar om det här, för mig blir det ingen större skillnad.

3. Svenskt tangentbord finns på market om det skulle saknas. Det finns GPS-hack om man vill förbättra gpsen. MMS inställningarna ska ha fixats till Darky's nu, flera hade problem förut. 3g rullar på fint.

Karamellkung gillar detta.
  4. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Ingen erfarenhet av Darkys rom men skulle nog oavsett valt Docs nya kitchen. Väldigt många som håller på med den vilket gör den stabil och det finns många möjligheter. Var ju inte längesen LauncherPro inte fungerade med Darkys ens..Ne fan håller mig till Docs.

5. Karamellkung

Karamellkung Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svar!
    Ni verkar ju kunna det här så jag utnyttjar er lite mer ;)

1. Men jag som inte är en så avancerad användare (ännu) räcker det med bara ha speedmod då som jag antar gör att mobilen går mycket snabbare en original eller vinner jag mer på att lägga in t.ex darksys ?

2. Jag har sett att det finns bra appar som stänger av 3g/wifi och sånt automatiskt när skärmen går i standby för att spara batteritid. men då måste man vara rootad.
    Det känns som att det borde vara det bästa sättet att uppnå bra batteritid eller vad tror ni ?

3. och sista frågan: om jag bestämmer mig för att skaffa darksys, är det bara att ta den nyaste då eller vilken kan ni tipsa om som ni använder och fungerar bra?

6. Ozzalbatrozz

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    1: Lägg in speedmod det är en bra idé, annars lägg in Docs rom. Den är stabil och snabb som fan :) Då ingår speedmod.

2: Jag har provat sånt men tyckte det sög. Det är rätt så bra batteritid ändå så hade skippat det. Jag tror inte det sparat speciellt mycket batteri att sätta på/stänga av wifin varenda gång man rör skärmen.. Den ska ju leta upp nätverk och ansluta varje gång. Dessutom drar ju WiFi mindre än 3G. Har alltid den igång bara så hittar en automatiskt när man är hemma.

3: Nyaste tar man alltid ;)

7. Perka

Perka Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Jag har testat både Darkys och Doc´s och håller mig till docs med speedmod, batteritiden är bra tycker jag, en dags användande med gps, surfande, samtal så ligger min på ca 50%
    (har inte testat darkys senaste, men när du väl har flashat några gånger så kommer du säkert att testa båda :)
    Glöm inte att ta backup på allt innan du börjar flasha. Mybackup pro, Titanium pro funkar fint, jag kör Titanium.
    Peace

8. jesperr

jesperr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Nyaste tar man inte alltid ;) det kan finnas buggar så jag ligger just nu på 7.0 som flyter fram oerhört bra. Jag har även lagt in SpeedMod och kör de istället för voodoo. Så fort Darkys lugnar ner sig och inte släpper nya ROM var och varannan dag så kommer den att bli jäkligt stabilare.

Det tåls dock att säga att Doc's kitchen kommer att bli riktigt bra snart, när han fått till allt. Så vänta med att koka ihop en där och kör på SpeedMod så länge. Det är mitt tips till TS :)

9. Ozzalbatrozz

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Nej det är sant. Nyaste som är stabil då, man får ju läsa på lite hehe. Men håller med här det räcker med speedmod för nu, ska själva vänta en vecka till innan jag fixar en rom med kitchen.

10. Dr.Byte

Dr.Byte Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT

MINA ENHETER

Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT
    ROM:
    RenovateROM
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    CAT S69
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    S5
    ROM:
    Cyanogen
    För mig och många med mig undrar säkert VAD är dom största skillnaderna mellan Doc och Darky? eller är det som det gamla hederliga "linux kriget på dator fronten angående alla distar?

Verkar inte sämre än att det är något liknande som pågår inom denna miljö med, och det är ju trots allt "linux" i botten?! (förbannelse..?!)

Så kan någon vänlig själ förklara vad som är dom stora skillnaderna på LÄTT svenska så bli nog många "icke" datanördar (jag är inbiten nörd...) förstående.

mvh

11. Perka

Perka Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Offtopic: Snygg avatar ;)

12. Dr.Byte

Dr.Byte Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT

MINA ENHETER

Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT
    ROM:
    RenovateROM
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    CAT S69
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    S5
    ROM:
    Cyanogen
    Offtopic:
    Tackar detsamma :D

13. NickeW

NickeW Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan inte alla tekniska detaljer men den största skillnaden är att Darkys är ett helt koncept, du får allt i ett paket, oavsett om du vill ha allt eller inte. Skulle vilja säga att det är det enkla valet för en inte alltför avancerad användare som vill ha en riktigt bra upplevelse på sin telefon.
    Fördel - du behöver inte kunna något alls för att få en riktigt bra upplevelse på din SGS
    Nackdel - du får en massa skit som du inte använder

Docs rom kitchen låter dig välja själv vad du vill ha, behövs ingen kunskap här heller egentligen, men du kommer nog vilja läsa på lite vad olika alternativ innebär.
    Fördel - du väljer själv exakt hur du vill ha det
    Nackdel - kanske inget man pillar med om man inte kan följa instruktioner

Ex: Olika kernels erbjuder lite olika egenskaper på telefonen, t.ex. har inte alla BLN (backlight notification), något jag tycker är nästan oumbärligt när man väl haft det. Med Docs väljer du helt enkelt den kernel du gillar bäst när du skapar din rom.

Last edited: 5 jan 2011