Fråga: Hjälp, fast i fastboot mode

Diskussion i 'Google Nexus' startad av jocke_lulle, 24 feb 2013.

1. jocke_lulle

jocke_lulle Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Hej.
    Jag kan ha gjort något dumt igår. Jag uppdaterade till 4.2.2 förra vecka via ota. Pga av några smågrejjer ville jag starta om med en clean install. Tidigare(under 4.2.1) har jag gjort det och då använde jag Nexus 7 toolkit från xda, så jag tänkte att jag använder det igen. Jag tänkte att jag flashar tillbaka till 4.2.1 och sen uppdaterar jag till 4.2.2 direkt via ota (i toolkiten kan man ännu inte ladda ner 4.2.2 direkt).
    Jag uppdaterade toolkiten manuellt så att den hittade min enhet. Sen valde jag alternativ 9 i programmet (ladda ner och flasha google factory image). Jag valde att ladda ner 4.2.1(eftersom det var den senaste versionen som fanns listad). När jag sen valde att flasha imagen så avbröts installationen med ett meddelande som ungefär löd "du har bootloader version 4.18 och du borde ha version 4.13". Sen dess är jag fast i fastboot mode. När jag försöker starta plattan står det boot failed.
    Jag vet inte vad jag ska göra!? Plattan hittas däremot fortfarande via toolkiten, det står "list of adb devices: mitt serienummer".
    Har någon nått tips?

2. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Har du provat att flasha igen? Jag har tyvärr ingen erfarenhet av toolkits då jag föredrar att flasha allt själv. Här kan du ladda ned Googles factory images, inklusive 4.2.2 om du vill flasha manuellt: https://developers.google.com/android/nexus/images. Se bara till att välja rätt Nexus 7, dvs den med wifi och inte med 3G. På samma sida finns instruktioner om hur du går till väga. Observera dock att allt du har på plattans interna minne också kommer att försvinna.

3. eidos

eidos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

4.18 är vad jag har förstått det den nya bootloader versionen och flera kernel devs på xda rekommenderar att man ska ha den senaste bootloader versionen när man flashar en ny kernel. När man flashar en factory image från Google uppdateras även bootloadern till senaste versionen men om du får meddelandet om att du har en för hög version, hur det kan komma sig, så att det krockar med image versionen hade jag prövat med en custom kernel och se om det fungerar, och custom kernel kan även vara stock kernel.

4. Talvathir

Talvathir Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Precis som lassekongo säger så löser du detta genom att flasha en factory image mha Toolkit. Den lösningen bryr sig inte ett dugg om vilken bootloader du har nu, den bara gör det.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

5. jocke_lulle

jocke_lulle Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Nu fick jag det att funka, flashade factory image med toolkiten.
    Jag skäms lite över att behöva säga vad det var, men jag körde ju som sagt helt stock innan och glömde att låsa upp bootloadern:o Men efter att ha gjort det så gick det ju bra, haha:P

6. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Haha ja det kan ju förklara problemet :P skönt att det löste sig i alla fall!

jocke_lulle gillar detta.