Hjälp! Funkar inte att roota.

Discussion in 'Blade' started by CongoMama, Oct 31, 2011.

1. CongoMama

CongoMama Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Har försökt ända sen igårkväll att roota min blade med hjälp av z4root. Det funkar att roota "temporary" men det vill jag inte eftersom jag vill installera CM7 så fort jag har rootat.
    När jag klickar på att roota permanent så laddar den lite, rebootar och sen när jag kommer tillbaks så är den inte rootad.

Vet någon vad jag ska göra? Eller har någon tips på ett bättre sätt att roota den?

Tack på förhand!

2. strangelovee

strangelovee Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

3. Jense

Jense Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Samma problem uppstod för mig, när rootade senast. Använd filen "z4root_blade_perm_rom" hittar inte länken dit, just nu, men du kan ju söka den.
    Har för mig att det är kalt-kaffe som har gjort den. Lycka till

Edit hittade länken: https://swedroid.se/forum/39682-per...en-pa-zte-light.html?highlight=permanent+root

Last edited: Oct 31, 2011
  4. CongoMama

MINA ENHETER

5. CongoMama

MINA ENHETER

Hittade också den precis! Tack!

Hoppas nu jag lyckas roota med tanke på hur dåligt jag förstår mig på sånt här..

6. strangelovee

MINA ENHETER

Det är ett väldigt simpelt sätt att installera en ny ROM, det leder även till att du får root access. måste erkänna att jag inte har så bra koll heller, men kallt_kaffe kanske kan hjälpa dig om du inte får ordning på det.

7. CongoMama

MINA ENHETER

Får inte ordning på det, jag gör exakt som alla säger. Lägger in apk filen på mobilen via datorn. Alltså in i den dära flyttbara disken som innehåller alla olika filer i min mobil. Men sen när jag väl är inne i mobilen är den omöjlig att hitta.

Synd att det inte finns tydligare och bättre guider där de berättar exakt var och hur, en video skulle vara det bästa alternativet.

Hade tänkt ha CM7 i förrgår men det är så klyddigt att ta sig dit, verkligen jobbigt att försöka roota..

8. strangelovee

MINA ENHETER

För mig gick det på andra försöket. när du lagt in APK.filen på telefonen,
    koppla ur USB-anslutningen.
    öppna filhanteraren och lokalisera oneclick.APK (eller vad filen heter) och installera den
    sedan kommer den ligga bland program, ikon är en bomb har jag för mig
    sedan är det bara att lägga in önskad ROM (kan rekomendera CM 7.1 (stable))
    starta oneclick appen som kommer ta dig till clockwork recovery mode

CongoMama likes this.
  9. strangelovee

MINA ENHETER

och rommen läggs på SD-kortet, men som sagt läs kallt_kaffes guide noggrant så bör det lösa sig, har du frågor så va specifik med ditt problem så blir det lättare för folk här att hjälpa dig

10. CongoMama

MINA ENHETER

Vill fixa CM7 men biten efter rootning klarar jag utan hjälp. Det enda jag behöver hjälp med är rootningen.

Tack för svaret! Förstår lite mer nu...
    Men, oneclick appen? jag trodde det bara var rootning jag skulle ha den till?ska den fixa min ROM också? jag hade tänkt använda mig av ROM Manager.

Detta som du nämnt har jag nu försökt ett antal gånger, ska försöka sen får vi se. Men tack för din hjälp! :)

EDIT: Nu har jag hittat den!! Det stora problemet är att det ligger 2 appar som heter z4root i app-drawern och jag vet inte vilken av de som är kallt_kaffe's. Vilket dilemma..

EDIT2: När jag går in på de två z4root apparna står det att min mobil är rootad! :D
    Dock lite konstigt med tanke på att jag inte gjort någonting förutom mina senaste försök, ändå blev den rootad... hoppas då den är rootad på riktigt.

Tack för hjälpen ni som skrev här! Jag blir lite desperat när saker inte funkar..

Last edited: Oct 31, 2011
  11. strangelovee

MINA ENHETER

När du installerat oneclick... starta om telefonen en gång. sedan öppnar du programmet oneclick (ikon ser ut som en bomb) då kommer du komma till en stor knapp som frågar om du är säker på att du vill köra programmet (eller nåt liknande) godkänner du det så kommer sedan oneclick att skaffa sig root access och när det är klart så kommer det att boota till ett recovery mode där du kan välja att installera en ny rom, väljer du CM 7.1 så kommer du att ha en rootad telefon när den har bootat klart efter installationen av ny rom, sedan måste du flasha in gapps via recovery mode oxå