hjälp google-konto för market

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av annesan, 6 sept 2010.

1. annesan

annesan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är nybörjare när det gäller android och har varken gmail eller något google-konto sen tidigare så måste nu skaffa det för att kunna använda market.

Ska man skapa ett google-konto så står det logga in med din nuvarande epostadress, vilken adress menar de att man ska skriva där? Jag har bara ett hotmailkonto nu och det vill jag ju inte ha kopplat till google-kontot.

https://www.google.com/accounts/NewAccount?hl=sv

Vidare står det följande om google-kontot:
    http://www.google.com/support/accounts/bin/answer.py?hl=sv&answer=27441

Det är kanske bättre att använda ett gmailkonto som man kopplar till google-kontot eller vad tror ni som kan sådant här?
    Jag förstår inte riktigt skillnaden på google-konto och gmail-konto, hjälp mig gärna så inget blir fel sen...

2. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Det är väl egentligen samma sak. Först kom ju gmail ut och sedan så byggdes alla andra tjänster på gmail-inloggningen. Sedan så gjorde Google Gmail valfri och Google accounts kom. Men inloggningen till Gmail och Google kontot är alltid samma eftersom de är kopplade.
    Så man kan säga att har man ett Gmail konto har man automatiskt ett google konto, men har man ett google konto är det inte säkert att man har ett gmail konto. (Och då kan du logga in med en annan email adress)

Summa summarum är att du om skapar ett google konto med din hotmail adress så kommer du endast använda den för att logga in på ditt google konto, och inte ha något med din hotmail att göra.
    Lite förvirrade = Ja.

Last edited: 6 sept 2010
  3. annesan

annesan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så du kan jag lika gärna skaffa ett gmail-konto då så har jag ett google-konto.

Men kan någon svara på det där som står med att logga in med nuvarande epostadress, ska man skriva in hotmailen där då eller vad ska man skriva? Tänkte bara så inte google-kontot kommer kopplas till hotmail-kontot. Har nämligen inget gmail eller google-konto, bara en hotmail och den vill jag ha seperat från detta.

4. maruda

maruda Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Verkar synnerligen knäppt av Google :ehm:.
    Men gå till gmail.com och skapa ett konto därifrån så slipper du fylla i en nuvarande adress...
    /maruda

5. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Sorry.. Jag läste din fråga dåligt, men nu har jag uppdaterat posten.
    Svaret är att det inte kommer att kopplas, du kommer använda ditt hotmail adress (men inte samma lösenord) för att logga in på googles tjänster.

6. annesan

annesan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Såg att man kunde skapa ett google-konto direkt på mobilen, himla smidigt om det nu hade fungerat vill säga.
    Gick in på mobilen under inställningar-konton & synkronisering- lägg till konto- skapa google-konto och där skriver jag in vad kontot ska heta. Mobilen säger dock att den inte kan få någon pålitlig dataanslutning till servern och att det kan bero på något tillfälligt fel.

Är det så för någon annan? Eller är det någon inställning eller liknande som måste vara igång? Jag kör på wifi med full signalstyrka så tycker att det borde funka bra.

7. ivarson

ivarson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

det har jag också fått nån gång.. pålitlig anslutning blabla.. då var det brorsans router som var muppig.. jag stängde tillfälligt av SPI (packet instpection) och drog om routern så gick det.

Jag har en domän som Google hanterar.. min familj har google-konton som de använder för Android, dock räckte det inte med att endast ha Gmail-featuren, man var också tvungen att aktivera gtalk/google talk (chatten).

Detta gjordes inte automatiskt på min domän, jag vet inte huruvida det gör det när du reggar ett konto direkt på google's sida, men via telefonen bör det ju rimligen ske.

8. Fractalogic

Fractalogic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Hej!

Det här kan jag hjälpa dig med!

Det kortaste och enklaste svaret på din fråga är att du bör skapa ett Google konto genom att skapa ett Google Mail konto! Ett Google Mail konto fungerar nämligen automatiskt som ett Google konto och du kan använda det för att logga in på samtliga Google tjänster och applikationer.

Det längre svaret hittar du i tråden Mer än du vill veta om Google konton som jag nyligen publicerade här på forumet.

Du kan också läsa om mitt problem med Google konton och Android Market i den här tråden.

Så här skapar du ett Google konto genom Google Mail.

1. Gå till https://mail.google.com/.
    2. Klicka på länken Skapa ett konto på höger sida.
    3. Fyll i registreringsformuläret och ditt nya Google konto kommer att stå färdigt och redo att användas med samtliga Google tjänster så fort du godkänt användarvillkoren, program- och sekretesspolicyn.

Jag hoppas att det här är till någon hjälp.

Lycka till!

9. annesan

annesan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack så mkt! Var inne och läste i tråden och konstaterar att jag nog är tvungen att göra en frabriksåterställning på mobilen för att få det att funka och istället skapa ett gmailkonto för att förhoppningsvis få det att funka. Känns surt men man vill ju kunna använda market. :(

Väldigt bra och tydlig guide förresten :)

10. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

För att besvara den här fråga så har jag testat att själv följa dina steg och skapa ett helt nytt Google konto genom telefonen. Jag har också en HTC Desire, med Android 2.2.

Stegen jag tagit är följande.

1. Hemknappen
    2. Menyknappen
    3. Inställningar
    4. Konton och synkronisering
    5. Lägg till konto
    6. Google
    7. Nästa
    8. Skapa
    9. Förnamn, efternamn, anvä[email protected], Nästa.
    10. Lösenord, bekräfta lösenord, Nästa.
    11. Säkerhetsfråga, svar, Skapa.
    12. Godkänna villkoren och vänta på att kontot skapas.
    Jag fick också lite problem i början men sedan gick det bra. Men var inget som jag kan anklaga Google för. Vid det fösta försöket fick jag följande meddelande.

Då är det jag själv som har klantat mig och har inte skrivit ett tillräckligt starkt lösenord. Jag såg när jag skrev lösenordet att mätaren inte visade att lösenordet var starkt nog. Men då jag kunde trycka på knappen Nästa utan att den bad mig skriva ett starkare lösenord så antog jag att lösenordet ändå var acceptabel. Att jag måste skriva ett starkare lösenord fick jag veta alltså först när kontot skulle skapas på sista sidan.

Jag skrev ett starkare lösenord och då gick det bättre med den biten. Men då fick jag istället ett nytt meddelande.

Här är det min router som har fallerat!

Det här är något jag känner till sedan innan. Jag stör mig så otroligt på min router. Jag har bytt ut min senaste router tre gånger och problemen kvarstår.

Routrar är sällan några pålitliga maskiner, i alla fall inte de som säljs till oss konsumenter. Routrar i Cisco klass som kostar mellan en till tio miljoner svenska kronor är förstås en helt annan historia. Ibland känns det som att det är en sån man får skaffa sig som privatperson bara för att få slippa problem med routrar.

Min senaste router är en D-Link DIR-825, lillebror till D-Links bästa router som är DIR-855 och som kostar dubbelt så mycket som DIR-825. Min DIR-825 är hårdvaromässigt en mycket bra router, men programvaran i den slöar ner den och dödar den i stort sett flera gånger om dessutom. Precis som väntat från D-Link, de kan inte skriva programvara till sina routrar. Det är deras största svaghet. Funderar på att slänga in DD-WRT i den (en Linux baserad router programvara). Då ryker garantin men det skiter jag i, jag är ju illa tvungen.

Jag gjorde ett nytt försök och track på knappen Försök Igen eller motsvarande och då hoppade min WiFi igång igen. Då gick det fint att skapa Google kontot.

Kontot är nu aktiverat. Adressen är [email protected]. Du kan prova att skicka iväg ett meddelande till mig så kan jag besvara det för att försäkra dig om att kontot verkligen är aktiverat. Om inte så raderar jag det här kontot. Jag väntar i två dagar.

11. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Nej, du måste inte skapa ett Google Mail konto.

Det du kan göra om du redan har skapat ett Google konto genom Google Account är att du bara lägger till Google Mail när du är inloggad på Google Account. Sedan laddar du ner klienten för Google Talk och loggar in på den en gång. Du loggar sedan ut från Google Talk, loggar in på Google Account igen och där väljer att permanent radera ditt Google Mail konto. Notera att ditt Google Mail konto då raderas permanent. Nu kommer ditt Google konto att fortsättningsvis fungera med Google Talk och därmed också Android Market trots att du inte har något Google Mail konto längre.

I tråden som jag länkade till kan du läsa under rubriken Hur man får ett Google konto att fungera med Android Market.

Däremot så kan du skapa ett helt nytt Google konto genom att skapa ett nytt Google Mail konto.

Som jag förklarade i inlägget ovan så kan man utan problem skapa ett nytt Google konto via telefonen. Se steg för steg instruktionerna ovan. Det jag har gjort nu är att jag har loggat in på Google Account med det Google konto som jag innan här skapade på telefonen.

(Jag fick dock skapa ett nytt konto - [email protected] - då jag glömde de sista tre tecknen i lösenordet till det första kontot [email protected])

De Google tjänster som är aktiverade för det konto som skapas på telefonen är Google Mail och Google Talk.

Med andra ord så bör det vara enklast att skapa ett nytt Google konto via sin Android telefon, för då vet man att de rätta Google tjänsterna aktiveras direkt.

Om man inte har strul med sin WiFi det vill säga eller har tillgång till mobilnätet.

Skärmbild:
    Google Account: [email protected] - bild 1

12. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Se mitt svar till Annesan och den här tråden.

Kort sagt så gäller följande.

• Google Talk krävs för Android Market.

• Google Talk är inte tillgängligt för Google konton som har skapats genom Google Account och utan en giltig Google Mail adress. Dock så kan man för dessa konton aktivera Google Mail tillfälligt, logga in på Google Talk klienten en gång, logga ut, radera sin Google Mail adress permanent genom Google Account (om man nu inte vill ha en gratis Gogole Mail adress). Då kommer kontot att kunna användas med Google Talk och därmed med Android Market också.

• Det är endast Google Talk som inte är tillgänglig när man skapar sitt Google konto genom Google Account.

• Google Talk aktiveras automatiskt när man registrerar ett Google Mail konto.

• Det Google konto som skapas via en Android telefon fungerar som ett Google Mail konto direkt. Alla nödvändiga Google tjänster som behövs för Android Market aktiveras för det konto.