Hjälp: Hur hade ni satt upp detta?

Diskussion i 'Allmänt' startad av MrKindell, 10 jun 2012.

1. MrKindell

MrKindell Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nu i sommar tänkte jag utrusta hemmet med lite härlig användbar teknik.
    Det jag vill är att via ett NAS där jag har digitaliserat alla mina filmer streama direkt till en läsplatta eller via läsplattan välja film för att sedan spela den på TV:n. Vill även kunna styra musiken hemma i lägenheten via telefonen (Galaxy Nexus) eller plattan.

Så det jag har tänkt att köpa är en läsplatta (kommer troligtvis bli Asus infinity när den släpps) ett NAS och något ljudsystem som har blåtand eller annan teknik som gör att jag kan styra musiken trådlöst.

Om den enda möjligheten som finns för att streama film är via DLNA så måste det bli en ny TV med :)

Så snälla kom med era åsikter och hur ni hade löst detta. Blåtand fungerar väl inte så bra att streama film med?

Har vi som använder Adnroid något som motsvarar Airplay som fungerar ruskigt bra....?

2. urbanlarsson

urbanlarsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Svår fråga men jag kan berätta hur min uppsättning ser ut.

Först, film/tv: jag kör med en jailbreakad apple TV 2 kopplad till tv med XBMC installerat. Detta för att ATV2 är nog den billigaste, bra fungerande XBMC enheten du kan köpa (klarar ej full hd ut men det spelar inte mig någon roll). Sitter dock i tankarna att köpa en tizzbird n1.

För musik har jag 2 logitech squeezebox radio (en i köket och en i sovrummet) samt en squeezebox touch kopplad till stereon i vardagsrummet.

Alla filer är lagrade på mitt QNAP NAS, allt kan styras från vilken mobil eller platta som helst, jag kan utöver att spela mina egna filer, köra Spotify direkt i squeezebox. XBMC har en massa plugins för live-tv och olika play kanaler.

Med tanke på att detta är en relativt billig uppsättning så är jag rätt nöjd.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

3. Ijey

Ijey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Har du en NAS kommer du åt filerna på den från din android via många vanliga filutforskare. Ett tips är Solid Explorer, den är mycket bra och snygg!

Har tvn dlna kan du ju sedan låta den spela upp det du öppnat på androiden. Jag har ingen egen erfarenhet av det här så vet inte hur bra det funkar och vilka apparater som leker bra med varandra.

4. no1daag

no1daag Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag kör liksom Urbanlarsson med XBMC men på en Linux låda. Använder den visserligen inte till att stream så mycket även om det var tanken . Använder mest Androiderna att styra XBMC men möjligheten finns att streama.
    I Motorola Atrixen har jag appen Mediahouse för att kunna ta emot stream från XBMC ( fungerar även mot andra tjänster ex barnens windows datorer med mediaplayer)
    Önskemålet vore att Motorola släppte Motocast för Linux så vore allt kanon.

Till min Linux burk ( Linux Mint) så har ett antal externa USB diskar kopplade så den fungerar som en NAS men även ett mediacenter för vardagsrummet.

Lite of topic men kanske intressant
    Har testat olika lösningar för att kunna streama musik när jag är på resande fot men inte funnit någon lösning jag är nöjd med. Motocast är väl den bästa lösningen men fungera som sagt inte i Linux , har inte kunnat kolla om det fungera via windows i virtual box än då jag inte har någon win licens och Motocast fungera inte i Wine. Så jag kör Grooveshark och Google music tillsvidare.

5. MrKindell

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nu har jag å tjejen beställt var sin asus infinity i alla fall. Men när man får dom är väl en annan fråga :-)

Men jag tycker det borde fungera om man köper en TV med DNLA stöd, ett NAS. Då borde man ju utan problem kunna browsa filerna på NAS:et i plattan och sedan välja att spela upp tex filmen i plattan eller TV:n?

Sedan ljudsystemet som ska styras via BT har jag lite sämre koll på men det borde väl med att få till utan större problem?

Skulle vara kanon med fler som har praktiska erfarenheter av detta.

Tack på förhand!

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

6. Stedad

Stedad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Det går utmärkt! Jag använder appen UPnPlay och det fungerar utan problem. För att spela upp i plattan använder jag Mx Player (väljer fil i UPnPlay och spelar upp den med MX).

MrKindell gillar detta.
  7. MrKindell

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Kan man i den här appen välja vilken enhet man vill spela filmen på?
    Jag vill kunna sitta å välja film i plattan men jag kanske vill köra den på TV:n.
    Men nästa gång kanske jag vill se den i sängen på plattan....

8. Stedad

Stedad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Japp. Jag kan spela upp antingen direkt i plattan, till DLNA-TV, XBMC i datorn eller en andra TV ansluten till en Western Digital Live-box.

9. R530

R530 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

själv så har jag laptopen kopplat med hdmi till tv som i sin tur är kopplad till hemmabio och styrs med unified remote från playstore :)

10. MrKindell

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nu har jag varit och tittat på TV med mera.
    Har bestämt mig för en Samsung 55" LED 3D TV. Den har DLNA och wifi. Skönt att slippa digitalboxen med då jag köper till en ca modul till den för mina digital kanaler.
    Samsung TV:n har ju någon app i sig för att slänga över bilder, videoklipp etc från sin android enhet. Minns dock inte vad den heter. Men tänkte använda mig av iMediaShare appen i telefonen/plattan för att göra detta. Har läst att den ska vara bättre än samsungs egna. Någon som har några erfarenheter av detta i praktiken? Fungerar det lika bra som Airplay?

För att styra musiken trådlöst så tänkte jag ha en liten mini laptop kopplad till ljudsystemet som kör spotify och spotimoteserver. Kör sedan spotimote appen på telefonen/plattan. Har testat på min nuvarande laptop och telefon och det fungerar riktigt bra. Dock kunde man önska sig mer av gränssnittet i spotimote som är riktigt fult. Men det får man väl leva med. Den fungerade trots allt riktigt bra.

Sen lutar det åt en iOmega NAS med 2 speglade 2TB diskar i.

Tar gärna mot åsikter/tips på denna setup.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

11. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 176
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Jag kör följande lösning hemma och är mycket nöjd:

Lagring: NAS med Raid, 2x1 TB

För musik: Sonos. 1x Bridge, 1x Play:5 i köket och 1x Sonos Connect (ZonePlayer ZP90) i vardagsrummet - styrs med App i telefon/tablet. Kan spela musik från alla tänkbara musiktjänster (Spotify, Wimp osv.) samt från min NAS.

För film: Har byggt mig en liten HTPC baserad på ett Nvidia ION ITX-moderkort som jag kör OpenElec på, till denna streamar jag all media från NASen. Styr den från Telefon/Tablet med den officiella XBMC-appen.

12. MrKindell

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

OK. TV är beställd.

Sitter nu och väljer mellan två olika NAS. Vad är era åsikter?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/108414-iomega_storcenter_ix2-200_4tb

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/103447-qnap_ts-219p_nas_all_in_one_nas_server

Vilken tycker ni jag ska välja? Och varför?
    Så här tänker jag.
    iOmega är ju billigare. Man får med diskar till den.
    Hade hellre kanske tagit Qnap med tanke på högre prestanda och känns mer robust och lite proffsigare.
    Men ska man lägga till två st 2TB diskar till det med så blir det ju lite mer pengar.

13. keyser

Mottagna gillanden:
    13 176
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Jag har iOmega-NASen, fast i 2 (2x1) TB-utförandet. Jag är nöjd med den, men den lämnar en del att önska i automatiserad backup och om man gillar Torrents så är klienten inget vidare bra. I övrigt fungerar den prima.

Vad jag hört så är Qnap riktigt bra, men på senare tid har folk allt mer börjat rekommendera Synologys NAS'ar. Kanske kan vara värt en titt?

MrKindell gillar detta.
  14. MrKindell

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

15. keyser

Mottagna gillanden:
    13 176
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    På iOmega-disken så kan man ladda ner Torrents direkt till disken, dvs man kan köa en massa nedladdningar i NASen som den sen sköter på egen hand utan att du behöver ha en dator igång. Nackdelen med iOmegan är att den inte klarar Magnetic links särskilt bra, utan du måste ha en .torrent-fil att skicka till NASen.
    Allt sköts via ett webbinterface.

16. MrKindell

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

17. MrKindell

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ok... En sak jag märkt redan nu med denna NAS är att den inte stödjer skifta.
    Typiskt då jag hade tänkt att använda just skifta i min lösning!

Tar gärna i mot tips på liknande program som jag kanske kan installera på min Synology NAS.

18. jishi

jishi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Lite sent, men ett tips är att installera Transmission som torrentklient på din Synology. Det finns färdiga paket för det om du söker lite.

Fördelen med att byta torrentklient är att den inbyggda kan vara bannad på diverse medlemssiter, samtidigt som att webinterfacet för transmission är mycket bättre. Tredje uppsidan är att du kan använda sk remote-program (som beter sig som ett lokalt torrentproram) men som i själva verket styr ditt NAS.

Transmission Remote är ett exempel på sådant program. Klickar jag på en torrentklient i min webbläsare, och väljer att öppna med denna, så börjar nedladdningen direkt på mitt NAS (mycket smidigt om du har inloggning till en torrentsite).

Kan också instämma med någon tidigare, kring att använda ett Sonos-system hemma för din musikuppspelning. Dock med varning för att prislappen också skenar iväg, samtidigt som man får vad man betalar för!