Problem: Hjälp med ärende hos regenersis

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av Ugg1an, 23 februari 2013.

1. Ugg1an

Ugg1an Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Lyckades gå och tappa min One X i backen för ett tag sedan så skärmen sprack, fungerade fortfarande klockrent att använda förutom visst obehag i fingrarna över sprickorna, men jag ville ju ha den lagad så jag skickade in den till regenersis och fick ett kostnadsförslag på ca 2500kr inkl moms för arbete + delar. Godkände denna och började vänta på att den skulle bli klar, istället får jag sedan ett nytt kostnadsförlag en vecka senare där dom skriver;

För det första har jag svårt att se hur en vätskeskada skulle kunna spräcka en skärm. Om det inte är så dom menar har jag svårt att se vad den skadan skulle spela för roll om telefonen fortfarande fungerar felfritt och dom bara skall byta glaset. Har dom spillt kaffe i min lur på jobbet och på så sätt förstört den i och med att jag först fick ett kostnadsförlag, vilket jag godkände, där dom skrev att dom KAN laga den?

Vad gäller nu? Vad ska jag ta mig till?

Bild på "vätskeskadan" från regenersis;

2. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Tappade du eller de telefonen i havet? ...ser ut som den har legat i saltvatten

Och vad är det för ett bord de använder?! Ser ut som telefonen ligger på ett gammalt kylskåp ute på skroten.
    Jag ser inte hur du själv inte hur att du spräckte skärmen kan orsaka att telefonen får massa skit på sig samt att den blir så pass fuktskadad och en korrosion uppstår nästan...ungefär som om det har varit saltvatten i den.
    Batteriet har ju något vitt pulver på sig också.

Jag hade polisanmält företaget för det är tydliga märken från deras verktyg på kablar och kontakter där de har förstört delar.
    De har vikt flexkablarna på mitten istället för att koppla ur dem...och deras resonemang, det ser ut som de har gjort det här med avsikt.

3. Ugg1an

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad är flexkablar för några? Är det dom breda, vikta kablarna nere till höger på bilden?

Efter att ha tittat lite närmre tycker jag att det ser konstigt ut uppe i vänstra hörnet av den röda boxen. Ska det vara hål i den rektangulära saken eller har dom varit där och spräckt den? Vad finns det mer för bitar som ser trasigt ut? Inte alls haj på kretskort och detta är första gången jag ser insidan av en lur så all ammunition inför samtalet på måndag uppskattas verkligen!

Last edited: 23 februari 2013
  4. johnconnor

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Ja det ser ut som det är hål i den kontakten, och det ska det absolut inte vara eftersom den plastbiten ger extra stöd åt kontakten som den är sitter ihop med på andra sidan.

Dessa fel hittar jag som jag verkligen inte kan tänka mig att du själv har förorsakat av att bara tappa telefonen i gatan. Det är helt orimligt om de försöker peka felen mot dig!

I med att de har gått i konkurs skiter de väl i vilket hur de behandlar ärendena..

Last edited: 23 februari 2013
  5. Ugg1an

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad tror ni att jag kan förvänta mig få ut av det här nu då? Finns det tillräckligt för att kräva lagning eller ny telefon? Hur ska jag gå vidare om dom inte vill hjälpa till när jag ringer dom på måndag?

6. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo det svåra är det som "Root" definierar som "liknande korrsion", så där kan det bara se ut om vatten har trängt in i luren.

Sen som jag frågat ett antal gånger i liknande fall, JAG KAN INTE FÖRSTÅ DE SOM INTE HAR EN DRULLEFÖRSÄKRING I SIN HEMFÖRSÄKRING, comprende !!

Hur kan det vara så svårt ??? en stor gåta för mig själv....?? Hur tänker folk ??

7. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2.173
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Hej!
    Du borde begära en förklaring hur de först kunde ge ett kostnadsförslag på reparationen.
    De ska ju då ha gått igenom telefonen.

Vad gäller felen som ROOT påvisar. Att kablarna från batteriet ser skavda ut kan lika gärna vara spår efter den svarta häftplatta/svart tejp som sitter över det området. Vad gäller smutsen på kameran så är det där framkameran och den är ju väldigt utsatt för smuts, när jag fixade WiFi-antennproblemet på min telefon så var den redigt lortig.

Det vita pulvret/smutsen kommer mest troligt från vattenskadan. Jag har sett fler telefoner som ser ut exakt som din inuti, vatten (särskilt saltvatten) lämnar dessa vita spår efter sig. Har den blivit tappad i vätan ute så kan det vara salt från saltbekämpning i vattnet och det räcker.
    Vad gäller det lösa smutset så binder vattnet löst damm och när det sedan torkar så ser det ut som större "bitar" smuts, det kan även vara salt från vatten som torkat.

Jag vet inte hur vattnet hamnat i din telefon, men även om det i sig inte har med din spruckna skärm att göra så lagar de inga telefoner med vattenskada i sig, hur lite vattnet än har med skadan i sig att göra.

Det verkar som vattnet skulle tagit vägen från övre vänstra hörnet av telefonen, mest troligt via hörlurskontakten.

Att du gick med på att laga luren för 2500 är ju också en fråga i sig, det finns alternativ att laga en sprucken skärm som är mycket billigare än så.

8. Ugg1an

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tar det via hemförsäkringen så det kommer inte gå på 2500kr för min plånbok. Det är ju det jag tycker är så konstigt, varför ge ett kostnadsförslag och sedan, EN VECKA senare, lämna ett nytt och säga att det finns vätskeskador?

Okej, säg att dom vägrar laga den då, dom får helt enkelt sätta ihop den då och kontrollera att den fortfarande fungerar, skicka tillbaka, var kan jag vända mig då för att få den lagad? Vad gör jag om dom sätter ihop den och den sedan inte fungerar?

9. Rospigg

Mottagna gillanden:
    2.173
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Ingenstans.
    Ingen seriös reparatör lagar vattenskadade telefoner.

Vad gäller funktionskontroll så är det inget att räkna med. Luren är vattenskadad, vilket fel som helst kan då dyka upp när som helst.

Se det från den ljusa sidan, du får ju istället en ny på din försäkring!

10. Ugg1an

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jahopp. Får väl se vad dom säger på regenersis på måndag då och sedan förmodligen höra av mig till försäkringsbolaget igen då. Tack så mycket för hjälpen! :)

11. johnconnor

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Jag påpekar hur personalen handskas med varan, hur pass oförsiktiga de har varit. Jo min var också smutsig inuti men inte som på bilden, det ser ut som den har legat utomhus i smuts i flera månader.
    Självklart kan fukt komma in i telefonen och orsaka fuktskada så här, men jag har svårt att förstå hur det kan bli så pass stor skada utan att det påverkar andra delar.
    Du får betala ungefär 300kr för att få tillbaka telefonen.

De har de här för fuktskadade
    http://www.mytrendyphone.se/shop/htc-one-x-79946p.html
    och displaybyte finns väl blandade priser hos olika butiker
    http://www.mytrendyphone.se/shop/htc-one-x-79975p.html

men huruvida det fungerar vet jag ej..försäkring bör vara det första att vända sig till om det löser sig!

12. Rospigg

Mottagna gillanden:
    2.173
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Det som vattnet lämnar efter sig ser ofta värre ut än det är. Och ofta ser et riktigt illa ut, det vita smutset finns ju överallt och det ser precis som du säger det, ut som att den legat ute eller liknande.

Hjälpte en person för ett tag sedan att byta USB kontakt på en S2;a och den hade badat i Medelhavet, den såg ut ungefär som på bilden ovan. Jag gjorde ren den så gott det gick. Den telefonen fortsatte att fungera felfritt. Men det är alltid en chansning att laga en vattenskadad telefon, särskilt om den som den jag lagade hade badat i saltvatten.

Ytterligare länkar med tips på skärmreparation, jag citerar ROOT från en annan tråd där han hade citerat sig själv från en annan tråd;

Hoppas allt löser sig!

13. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Hmmm?

Via "drullen" och hemförsäkringen är det inget mer att diskutera om !

Får försäkringsbolaget lösa med Regenersis/Anovo, inget du behöver bry dig om !

14. mbs

mbs Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    452

MINA ENHETER