Hjälp med att byta batteri på M1 MacBook pro?

Diskussion i 'Apple Macbook & Mini' startad av Slinky, 8 aug 2024.

1. Slinky

Slinky Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Hejsan!

Jag har en M1 MacBook Pro 13,3 2020 som batteriet gett upp på.

Är det något som har tips på var jag får det åtgärdat till en vettig peng i Göteborg?

Eller om någon kunnig medlem kan tänka sig att fixa det mot betalning givetvis :)

2. beachboy

beachboy Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Får du bara tag i rätt batteri kanske den här videon kan vara till hjälp. Misstänker att företagen som byter batterier till löjligt höga priser inte alltid är att lita på. Främst att man inte alltid är säker på att de monterar originalbatteri. :(

Slinky gillar detta.
  3. Slinky

Slinky Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Tack för tips!
    Ifixit har batteri och verktygskit för runt tusenlappen.
    Är lite osäker på om det är en så god ide att jag ger mig på det där... Mitt fokus är så till och från sedan utbrändheten :/

4. beachboy

beachboy Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hej igen!

Problemet med många av våra elektronikprylar är väl batterierna (litiumjon) som kan både svälla, bli överhettade och tom fatta eld. Nu är väl sannolikheten väldigt extremt liten att ettl li-ion batteri skapar en brand i din fastighet, men å andra sidan är väl just brand det absolut sista man vill drabbas av.

Har man inte kunskapen att själv byta batteriet så ska man självklart lämna bort jobbet till någon som behärskar det hela. Själv är jag "amatör" och går mycket efter YT-videos. Vad beträffar just verktygen så finns de garanterat hos "Kjell" och letar man lite finns säkert originalbatteri att hitta på nätet utan att köpa till överpris från APPLE. Ett tips är i vart fall att satsa på ett ESD-armband som kostar en hundring. Väl värt slantarna (finns många andra att välja på och alla fyller samma funktion).

Vad beträffar batterier har jag själv testat både originalbatterier och "no name" batterier och jag har väl kanske haft tur men jag har inte märkt någon större skillnad. Möjligtvis har väl orsaken kanske varit att jag prickat "rätt" och köpt batterier fran samma batteritillverkare som i realiteten just tillverkar originalbatterierna. Vad beträffar just APPLE och MAC-datorer har jag svårt att tänka mig att de har egen fabrik som tillverkar batterier!?? Men jag vet ärligt talat inte?

Slinky gillar detta.
  5. Slinky

Slinky Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Tack för ditt engagemang!

Gav mig på att öppna baksidan igår för att ta mig en titt. Har en billig kina sats med bits som borde passat till skruvarna på chassiet. Min tanke var att lyfta på locket och se hur jäkligt det ser ut, om det svällt och så vidare men det bits som enligt märkning ska passa gör det inte. :/
    Att köpa en vettig mejselsats för ändamålet att lyfta på locket är inget jag kan räkna hem just nu. Men tack för att du sådde ett frö. Har en gammal lur vars innehåll jag vill åt, så tänker att det kan bli ett vettigare första projekt när jag har kommit längre i min återhämtning och vet med mig att jag kommer använda det jag köper.

Utan att ha provat så tror jag att du har en poäng , risk - reward angående att byta själv och att det viktigaste är att vara skärpt , ha tid och känna att man har koll på det man gör så går det oftast bra. Gäller ju det mesta här i livet.
    Apple har förmodligen en eller flera oems gällande batteri tillverkning.

Har hittat en mindre firma som lagar datorer, främst MacBooks och ner på komponentnivå. 2400 kr vill de ha för ett batteribyte så jag funderar på att ta det denna gången.
    Apple service på komponentnivå - Home Media i Göteborg