Hjälp med att byta ROM, SPL och boota recovery

Diskussion i 'Magic' startad av nsg, 22 aug 2009.

1. nsg

nsg Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Innan någon föreslår det, jag har sökt både här i forumet, på xda och på google. Behöver hjälp att få vissa saker förklarade och så har jag några frågor.

Jag har nu den ROMen som kom med min telefon, nordisk HTC magic. Jag har bara bootat en rootad ROM en gång för att stoppa in "su" så som guiden på wikin beskriver:

https://swedroid.se/wiki/index.php/Roota_HTC_Magic_utan_att_flasha

Nu när någon äntligen lyckats bygga en kernel som bootar på våra 32A-telefoner så känns det som dax att prova en ny ROM med den nya kerneln (intresserad av iptables).

Jag har dock kört fast vid att försöka boota recovery:n. De flesta guider länkar till http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=530492 precis som ni gör i wikin, jag startar telefonen med power+back, och skriver:

sudo fastboot boot recovery-RAv1.1.2H.img

Allt ser bra ut:

creating boot image...
    creating boot image - 16384 bytes
    downloading 'boot.img'... OKAY
    booting... OKAY

Telefonen bootar och HTC-loggan dyker upp på telefonen, men där tar det stopp, inget händer. Jag har lämnat den på i säkert 10-15 minuter för att se om det var något som tog tid. Frågan är nu om jag gör fel, använder fel image eller har missat något steg?

Jag är tvungen att ta ut batteriet för att kunna "starta om" den igen, finns det någon knappkombo. som jag kan hålla inne för att stänga av den? Jobbigt att plocka ur batteriet när den fastnar.

-----

Nu en fråga ang. SPL, måste man flash:a om den för alla hemmabyggda ROMs där ute? Eller kan vi i communityn signera dem korrekt så det inte behövs? Tänker på t.ex. "Cyanogen 4.0.1 32a" https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=1414 , där filerna har "signed" i filnamnet. Vore skönt att undvika att peta på SPL:en om det går.

2. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    När du startar om telefonen med back+power vad står det i fastboot informationen? Ex. se min signatur.

3. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jut den här biten är avgörande

4. nsg

nsg Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

SAPPHIRE PVT 32A SHIP S-ON H
    HBOOT-1.33.0009 (SAPP10000)
    CPLD-12
    RADIO-3.22.20.17
    Map 8 2008,21:02:32

...d.v.s. det som skeppades med 3:s telefoner. Allt är orört.

5. chrios

chrios Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

6. nsg

nsg Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Känner mig som en idiot nu ...
    Jag wget:ade ner filerna, tänkte inte på att rapidshare har ett kösystem och massa jobbiga saker, då adressen slutade med .img så fick jag för mig att det "bara var att wget:a ... får skylla på att jag var gaska trött i går :)

Funkar fint att boota den nu.

Nu till min andra fråga, måste jag flasha om SPL:en för att få in en ROM, även om den ser ut att vara signerad?

7. nsg

nsg Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag svarade på min egen fråga genom att testa, det var inget problem och allt funkar bra nu.

8. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Nej man behöver inte flasha om SPL men det kan vara något att ha i baktanke om man vill mixtra mer och flasha om ofta.

9. Näslund

Näslund Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Haha! Jag satt som ett frågeteckan just över varför jag inte fick nya recoveryn att funka, även jag hade högerklickat och save as....
    tur swedroid finns för att hjälpa mig :)
    damn you rapid share......