Hjälp med att flasha rom :)

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Phoxie, 6 augusti 2011.

1. Phoxie

Phoxie Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, jag är rätt ny på det här med att flasha in romar och kör nu med Leedrod 2.5 Final, men har under en tid försökt flasha in Leedroid HD vilket jag misslyckats med... Så undrar nu ifall någon skulle kunna berätta exakt vad jag behöver göra för att få in denna rommen i min htc desire? ( [ROM] LeeDrOiD HD V3.3.1-Port-R3 | 24th July | Ginger Sense 2.1 | FAST | STABLE | WWE - xda-developers )

Lite specefikationen över min telefon som kan behövas veta kanske?
    Basbandsverision: 32.49.00.32U_5.11.05.27
    Jag har inte partionerat mitt sd kort eller något sånt, så ni vet. Det ända jag har gjort är att rootat och haft i en rom :)

2. benhur

benhur Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Ärligt talat så står allt det du behöver veta på den länken till romen du har uppgivit i din text.
    Han skriver att du ska "partionera" ditt SD-kort med en FAT32 partition primär och en EXT3 partition 1GB primär.
    Och han rekomenderar att du använder dig av Gparted och där är även en länk till en liveCD som du tar ner och bränner bootbar på en CD skiva.
    När detta är klart så tar du den backupen av kortet som jag antar att du gjorde innan och skickar tillbaka till FAT32 partitionen.
    Och även romen och radion som han rekomenderar som också finns i en länk där.
    NU stänger du av luren (du kan även ta bort batteriet och plocka tillbaka det igen) så den är riktigt avstängd.
    Starta med volymknappen nedåt och powerknappen intryckt, släpp dem när du ser texten på skärmen. Tryck volym nedåt till recovery, och ett tryck på power.
    Nu wipar du data, cache och dalvik och när det är gjort väljer du "Install from sd-card"leta reda på romen och kör igång installationen.
    Boota upp luren sen och när du konfat allt så kan du stänga av den igen om du ska byta radio, flasha den på samma sätt som du gjorde med romen.SÅ Antagligen har du i Mybackup eller titanium och innan gjort backup på alla appar och foton och sådana saker, restora tillbaka allt och använd luren.

Phoxie och Razorhead63 gillar detta.
  3. damagee

damagee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jag kan bara säga att det är exakt som benhur säger...
    Nu kör jag inte den romen men jag vill prova den dock.
    Var noga med att du fixar en ext3 partition på just 1 gig. Jag testade om det gick med 512mb men då ville inte luren starta(fastnade på htc loggan) så jag fick öka på partitionen till minst 1gig och vips så hoppade den igång.
    Lycka till!

4. Phoxie

Phoxie Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo jag läste ju detta, men grejen är att jag inte vet alls hur jag ska "partionera" ditt SD-kort med en FAT32 partition primär och en EXT3 partition 1GB primär.????? och vad ska jag göra när jag laddat hem den där saken och bränt den på skivan? xD Sry men aldrig gjort detta innan, och ny på detta med rommar, så vet inte alls hur jag ska göra såna saker, finns det en guide t sånt med? :)

5. benhur

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Satt precis och funderade på hur det gick? Jag kan hjälpa dig om du vill.

6. Phoxie

Phoxie Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

sry har varit iväg ovh spelat fotboll hela dagen, hemma nu :) tack gärna, det ända jag vet om att pationerna sitt sd kort är att man kan göra det via rom manager? men det med att bräna skivan fattar jag inte alls vad jag ska göra xD

7. benhur

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Jag skriver ett meddelande i dina privata meddelande

8. Poontus

Poontus Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

MINA ENHETER

Telefon:
    Last edited: 8 augusti 2011
  9. MatDiggy

MatDiggy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

10. Poontus

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    enligt mig och många på XDA
    AmonRa har väl inte förbättrats på mer än ett halvår?
    4EXT utvecklas vidare nu, den har väl allt som AmonRa har fast mer.
    2.1.3 är riktigt fin, men nästa uppdatering som skulle komma inom en vecka som är en "major update" får ännu mer funktioner.
    trevligt att kunna se både batteri% och hur mycket ledigt minne som man har på om olika partitionerna.

från 4e juli så har tråden fått 117 sidor i bara Desire sektionen, skit brukar inte få så mycket uppmärksamhet heller.

11. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Det låter ju faktiskt riktigt bra måste jag säga! Sitter fortfarande med cwm sedan jag rootade min Desire, men tycker att den funkar så där..
    Hur går man till väga för att byta ut den recoveryn mot 4EXT? Alpharev?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

12. Poontus

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    är du S-OFF då kan du använda Android Flasher.
    eller så kan du flasha via fastboot (vet du inte hur så kan jag fixa en guide, jag har en för HBOOT som är till stor del likvärdig men behöver editeras lite för recovery för att inte bli allt för förvirande.)

eller så laddar du ner PB99IMG filen, lägger de i rooten på SDkortet (se till att den heter "PB99IMG.zip" (inget annat för att det ska fungera med denna metod) och startar om telefonen till botloadern (volym minus + POWER) telefonen kollar automatiskt efter just PB99IMG.zip filer, hittar den då frågar den dig om du vill öppna eller flasha den (minne inte exakt) men du får en "Yes or No" fråga, ta Yes så fixas bytet av recoveryn (du kan sedan tabort PB99IMG.zip filen från SD kortet för att slippa få upp frågan varje gång du går in i Botloadern) klart.

jag rekommenderar att du tar senaste (nu 2.1.3) 2.1.0 var lite långsam i uppstarten.
    xda-developers - View Single Post - 4EXTRecovery v2.1.3 | STAY @EXT4 | Convert | Aligned Partitioning 3x (ext|swap)

men som sagt så kommer det inom några dagar en ny version som är en större uppdatering som framförallt skulle gynna Desire (att se använt minne på systempartitionerna gick inte på nuvarande version men det skulle komma, som det är nu så syns bara SD-kortet (EXT + FAT32) för Desiern)

13. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Grymt, detta ska testas!

Rekommenderar du att vänta till den nya versionen kommer eller ska man testa den som finns nu? Om man testar den som finns ny, är det då lika lätt att byta till den nya.

Är S-on, så jag antar att det är det andra alternativet som gäller (lägga på rooten av sd), eller har jag fel?

14. Poontus

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Upp till dig om du vill "besvära" dig med att byta och ha dig så att säga, men ja det är lika enkelt upp du ska uppdatera.
    dom två sista metoderna fungerar S-ON varav den sista med SDkortet är den lättaste ifall man inte kan adb

Du kommer helt klart gilla den recoveryn mer efter nästa uppdatering i alla fall.
    (För några dagar sedan skrev han att den skulle komma inom en vecka)

15. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Hm, då kanske det kan vara läge att vänta lite på den då ;) Gäller att hålla koll på när den släpps bara..

16. damagee

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Boys nu lägger jag också mig i här...
    Läste precis era inlägg och det betyder alltså att man inte behöver unroota för att sen göra hela processen igen med rootning och där lägga in vilken du vill ha... så tycker jag mig ha läst att man måste göra men nu med poontus ord så är det där mycket enklare för jag är också s-on och har ingen lust med att unroota och göra om allt.. tycker också att CWM verkar lite föråldrat...

17. Poontus

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    jag har aldrig förstått meningen med att un-roota för att sedan roota igen.
    jag rootade min Desire en gång, sen har jag kunnat fixa och ändra saker bäst jag vill

18. damagee

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Ja men precis det är det jag menar...
    Jag kan alltså ändra recoveryn från CWM till amon ra eller den du nämnde utan att unroota först? Det fungerar alltså att göra som du sa i några poster ovan?

19. Poontus

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    :ehm:
    Ja, har du rätt typ av fil så är det inga problem.

Eller om man är S-OFF så är Android Flasher enkelt och smidigt alternativ.

damagee gillar detta.
  20. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Jävligt skönt att höra. Hade det hängt på unroota, för att sedan roota igen för att byta recovery, då hage det nog blivit pass på det hela. Varför göra det svårt när det kan vara enkelt liksom ;)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk