Hjälp med att välja operatör/abonnemang

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av inact_0052, 31 maj 2011.

1. inact_0052

inact_0052 Guest

Jag har haft Tre i 2 år nu, bytte dit i och med att jag köpte HTC Magic. Jag betalar runt 600 spänn i månaden vilket känns jäkligt saftigt. Då betalar jag ju också av mobilen, samt att jag har fri surf.
    Men jag skulle tacksamt ta emot lite tips på vilka operatörer samt abonnemang som kan vara värda att testa.
    Jag varken ringer eller sms:ar så vansinnigt mycket, jag använder mest datatrafik.
    Så har ni några tips på vilken operatör jag ska ha? Det lutar lite åt Telia, mest för att de känns stabila när det gäller täckning.
    Men vilket surfpaket borde man satsa på? Enligt Tre så gör jag av med mellan 1 och 1,5 GB.

2. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Spontant hade jag sagt att för den som mest surfar är väl något av Tre:s surf-abonnemang fördelaktiga? Men om du ligger på runt 600 kr i månaden har vi uppenbareligen olika definition av "inte så mycket".

Det finns ett antal saker att ta hänsyn till här. Ska du ha telefon med abonnemanget? Eller är det bara abonnemanget det gäller? Om de endast är abonnemang, och du behöver bra täckning, mycket surf och låga samtalskostnader är Halebop generellt snäppet billigare än Telia, och använder sig av samma nät.

Låter som att Halebop Hallå Surf Plus hade fungerat bra för dig.
    Alternativt Tele2 Snackis Surf.
    Samtalskostnaderna är identiska, likaså sms-kostnaderna. Halebop kostar 60 kr mer per månad, men då ingår också 2 GB mer data (3 istället för 1GB) plus överlägsen täckning, särskilt vad gäller datahastigheter i icke 3g-områden. Telia/Halebop har Edge-nät, som ger ca 0.5mbit nedström utan 3G, där GSM ger avsevärt mindre.

inact_0052 gillar detta.
  3. inact_0052

inact_0052 Guest

Tack! Det börjar luta åt Halebop, de verkar vara ganska billiga och 3GB är ju ganska generöst, även 3000 fria SMS.
    Det är bara abonnemanget och inte med mobil jag ska ha.
    Nu gäller det väl bara att höra av sig till Tre antar jag. Mitt abonnemang där går ut den 5e juni. Har hört om skräckhistorier att de förlänger utan att meddela kunden.

4. aliendavid

aliendavid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Inte för att vara glädjedödare men om du inte redan har sagt upp ditt abg hos 3 så så har du 3 mån uppsägningstid.

Det har man nämligen på alla abonnemang. Det är bara din bindningstid som går ut den 5 juni, sen blir abonnemanget löpande tills du säger upp det och då har du 3 månaders uppsägningstid.

Alltså ringer du 3 idag den 31/5 kommer du inte vara fri att gå till vilken op du vill förrän om 3 månader alltså 31/8.

Såvida du inte är beredd att köpa loss bindningstiden (betala allt i en klump).

Det är en ganska vanlig fälla som folk går i att man inte tänker på uppsägningstiden. Vill man att abg ska upphöra/gå över till annan op precis när abg ets bindningstid går ut ska du säga upp abonnemanget när du har 3 månaders bindningstid kvar alltså i ditt fall 5 april...

5. orez

orez Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

ursäkta lånar tråden lite. gäller de också vid portering?
    Funderar med på halebop från tele2

6. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Ja det gäller även portering. Man måste betala minsta möjliga kostnad ytterligare 3 måndader. Med Tele2 spelar det sällan stor roll, eftersom abonnemangsavgifterna i sig är så låga. Om din bindningstid har gått ut, är du fri att portera ut ditt nummer från Tele2, när du gör detta får du slutfaktura på abonnemanget.

Slutfaktura innebär effektivt sett att allt sägs upp, och du får en klumpfaktura på det belopp du minst blir skyldig. Ex. om du har Tele2 Snackis med Surf Medium, och ditt nummer porteras ut blir det enl följande:

39 kr x 3 månaders uppsägningstid
    69 kr x 1 månadsuppsägningstid (då extratjänster endast har 30 dagar)

Summa 186 kr.

Tre däremot har oftare än inte pottabonnemang med stora månadskostnader, varför det ofta blir en dyr historia att säga upp dem i förväg. Alternativet är att förlänga abonnemanget, då slipper man 3 månaders uppsägningstid.

Patrozoo: tänkte precis på ytterligare ett alternativ. Jag har för mig att 3 har rabatterat fastprisabonnemang för kunder som förlänger, och har höga mobilräkningar. Isf betalar du ca 350, eller åtminstone under 400 kr för deras "fastpris" som i vanliga fall kostar 699.

Det går inte att beställa på nätet, eller i butik, utan endast via telefon när man ringer uppsägningen. Då slipper du problemet med uppsägningstid som 3-abonnent.

orez gillar detta.
  7. inact_0052

inact_0052 Guest

Tack för alla svar. Och det hör suger ju. Jag är extremt missnöjd med Tre, först för att det är så otroligt dyrt, speciellt att ringa till andra som inte har Tre (jag känner ingen som har Tre), sen att Tre har den sämsta täckningen jag varit med om.

Det verkar som att jag gått i fällan med andra ord. Jag hade hoppats på att eftersom mitt abonnemang går ut så får jag välja själv om jag vill fortsätta eller ej. Jag har ingen lust att pröjsa 1800 kr bara för att lämna skiten.

Har försökt att få tag på Halebop och se om de kan göra nåt, men de har tydligen inget tel nr till supporten, bara mail, så väntar på att de ska svara.

8. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag tycker tvärtom att Tre är billiga, fast man måste ju välja rätt abonnemang och läsa på i prislistan innan.

Ang täckningen så vet jag att om man verkligen har sjukt dålig täckning så kan man få säga upp det i förtid. Men då kanske du skulle ha klagat tidigare, men du kan ju alltid prova. Tex via deras facebook sida. Det kostar ju inget att försöka iallafall ;)