Hjälp med Dialer

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by viqous, Oct 21, 2009.

1. viqous

viqous Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Hejsan!

Är helt grön på javaprogrammering men har programmerat sen tidigare i andra språk och ville testa något jag kunde ha lite rolig användning för denna gången, dvs program som man bär med sig. Anywho, har meckat lite med de första tutorialprogrammen som dev.android erbjuder och vill gärna ha lite handledning/hjälp med ett program som jag tänkt skriva.

Upplägget: Enklast möjliga program, funktionen som jag är ute efter är först en query om femsiffrigt nummer "Skriv nummer", detta ska sedan lyftas in i ett telefonnummer som är fast (exempelvis 08-5xxxxx1) och ringas upp. Jag är helt ute och cyklar här, och kan inte några av de funktioner jag behöver, men tror att man lär sig bättre när man bygger program som man faktiskt behöver, så jag ber ödmjukt om hjälp med detta. All hjälp tas tacksamt emot, uppläggsidéer likaväl som praktiska exempel.

Jag vet att funktionen låter konstig, men den används i mitt arbete, och hade varit fruktansvärt användbar.

2. viqous

viqous Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Efter att ha grunnat och letat lite så blir väl upplägget ungefär:

Hitta någon prompt-funktion som klarar av att spara de fem siffrorna

public void call för att ringa, number vet jag inte om man kan definera som 085+sparatNummer+1 men det kommer jag väl till.

Det blev en rätt steep inlärningskurva för en stackars oldtimer, som ni ser behöver jag fortfarande de där tipsen och råden ;)

3. ZilverZurfarn

ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Code:
    startActivityForResult(new Intent(Intent.ACTION_CALL,Uri.parse("tel:+0000000000000")), 1);
    är i alla fall ett sätt att få telefonen att ringa ett visst nummer.
    Sedan behöver du bara en textruta och en knapp.

/Mats