Hjälp med geometri (matematik A)

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 16 jul 2015.

1. Droid55

Droid55 Guest

Steg 1 förstår jag men inte steg 2.

Först, varifrån kommer 14 eller det är bara en regelsiffra?

När jag sen ska räkna ut 14π * 0,10³ / 3 så får jag inte 0,00419. Jag får 0,014660766.

"Observera att mellanresultat beräknas med minst en siffra mer än antalet siffror i slutresultatet." Va?

Hoppas någon kan/orkar förklara. Jag har tyvärr ingen lärare jag kan fråga.

Försökt googla på det här med rak cirkulär cylinder men hittar inget som hjälper. Efter ovanstående uppgiftsexempel så kommer fler uppgifter i samma stil. Jag ska alltså räkna ut hur mycket av något sfäriskt (klotformat) jag får plats med i en rak cirkulär cylinder.

Tack på förhand!

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 251

MINA ENHETER

Jag tror det är tryckfel. Det ska vara 4π, inte 14π. Se t.ex. klotets volym och då får du dessutom 0,00419.

bernard gillar detta.
  3. Droid55

Droid55 Guest

Men självklart. Jag har ju räknat med 4 när jag har räknat klotets volym tidigare. Att jag inte kopplade ihop det...

Tack! Ska prova igen.

4. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Du får fel eftersom det inte ska vara 14 utan 4. Det är formeln för volymen av en sfär.

Alla uträkningar avrundas. För att hålla en hög noggrannhet på resultatet så ska du ha minst en siffra mer i mellanresultat.
    Att det är en rak cylinder och att hagel är sfäriska har egentligen inget med antalet hagel som går att framställa att göra. Det är av rent akademisk natur. Den raka cylindern är bara formen på ämnet som används till alla hagel. Det är volymerna som är intressant. Bly är formbart och kulorna pressas högst troligt från blyämnet.

bernard gillar detta.
  5. Droid55

Droid55 Guest

Ah, fick det förklarat nu. Vad förvirrad man kan bli av ett tryckfel.

Tror jag fattar nu. Det är åtta siffror efter decimalen. En siffra mer än mellanresultat betyder att jag avrundar med fem siffror efter decimalen.

Inte säker på vad du försöker säga här.

6. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Du skrev att du hade sökt på rak cylinder och liknande uppgifter, men formen är ointressant. Att det är en rak cylinder och en sfär är bara för att du ska använda formlerna för volym av en cylinder och en sfär. Det hade lika gärna kunnat vara ett rätblock eller halvsfär eller vilken annan form som helst. De faktiska framräknade volymerna är det enda som är intressant.

7. Droid55

Droid55 Guest

Jaha, ok. :)

8. Droid55

Droid55 Guest

Fel av mig. Får inte ihop steg 1 heller.

När jag slår π * 5,0 * 5,0 * 12,5 * 12,5 * 12,5 så får jag inte 982 cm³ (jag får 153398,0788). o_O

9. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    8 020
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Du ska bara ta: π * 5,0 * 5,0 * 12,5
    då blir det: 981,74770424681038701957605727484

Att det står cm3 sist betyder inte att du ska ta 12,5 tre gånger! cm3 är sorten (kubikcentimeter) och du ska svara i samma sort. Så sorten behöver inte vara med i uträkningen. Tänk dig att det kunde stått liter eller meter istället för cm3.

10. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Jag antar att du tagit 12,5 tre gånger pga trean efter cm, men det är inte 12,5 upphöjt till tre utan kubikcentimeter som avses.

11. Droid55

Droid55 Guest

Tack! :o