Hjälp med GPS

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av Danneman101, 20 mars 2010.

1. Danneman101

Danneman101 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Får inte min GPS och Google Maps att fungera, trots att jag aktiverat "Använd trådlöst nätverk" och "Aktivera GPS-satieliter" i inställningar -> Säkerhet och placering.

När jag trycker på "Min position" i Google Maps så söker den ett tag, och sedan får jag bara upp följande meddelande:

"Din aktuella position kan inte nås för tillfället"

Det kvittar var jag är någonstans också, så det är inte bara knutet till att jag är inomhus och kontakten till satelit är förhindrad.

Några tips?

2. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Har det aldrig funkat eller bara slutat att funka?
    Jag vet att en del av betaversionerna av Android 2.1 har lite problem med GPS, kör du en 2.1 beta?

Testa annars något annat program som använder GPS, testa tex "compass" från market av "snaptic" där finns ett gpsläge, se om det funkar där.

Uppdatera även Google Maps via market om du inte redan har gjort det.

/qsec

3. n3rox

n3rox Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Ser du om GPS symbolen blinkar uppe i aktivitetsfältet ?

4. Danneman101

Danneman101 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu fick jag det att fungera genom att slå på WiFi via "Switchers"-knappfältet. GPS var ju påslaget så jag antog att det räckte, men tydligen behövs även WiFi för att den ska fungera eller? Men vad händer då när wifi-nätverk inte finns tillgängligt? Vill ju kunna använda gps när man behöver det, vilket ju oftast är när man är ute och irrar i trafiken. Eller är det helt enkelt gps-sändaren som behöver nån extra signalstyrka eller liknande för att detektera satelit-signalen och nåt trådlöst nätverk behöver inte finnas? Lite konfunderad över hur det funkar o_O

5. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Google Maps använder inte gps för positionering, utan använder sig av wifi eller telemasterna. har du data avstängt/problem med APIinställningarna så kommer det inte att funka i Maps.
    Det kan ju vara jag som aldrig har lyckats med GPSen iofs...

6. sfa

sfa Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Google Maps använder definitivt GPS för att positionera sig.
    Dock måste du manuellt aktivera detta. Gör du inte det kommer den använda wifi och gsm för att försöka hitta sin position.

7. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Så kan det vara. Jag har inte kollat nogrannare på inställningarna. Kan det vara samma problem för TS? att han har missat att aktivera GPSpositionering?

8. sfa

sfa Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ibland kan det ju vara lite svårt att få en position från GPS signalen och då kan det ta tid.
    Så det beror på om folk generellt är för otåliga och säger sedan att det inte fungerar eller om det verkligen är så, är svårt att säga.
    Men visst kan det också vara att man glömt aktivera eller liknande.
    Bästa och snabbaste positionen upplever jag att man får om man står still under en öppen himmel.

9. GTT

GTT Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har fått det att funka 2 av en sådär 20 försök. När det funkat har det funkat bra men det är i princip meninglöst. Tar det 10+ min att hitta en satellit efter att man gått utomhus har man ju i allmänhet hunnit fråga om vägen... eller gått ner i tunnelbanan eller någon byggnad där den inte funkar. Totalt ig tyvärr.

10. Micke-b

Micke-b Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu vet inte jag vad de olika telefontillverkarna använder för GPS-moduler i sina telefoner men en kallstart av GPS kan lätt ta 5 min eller mer. Kan bara gissa att de använder billigare GPS moduler för att hålla nere priserna på lurarna. Nyare och bättre GPS-moduler har dock oftast en inbyggd logik för att snabba på processen. Startar man dessutom GPS-en inomhus eller i stan där byggnader skymmer osv så tar positioneringen längre tid.

11. sih

sih Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER