Hjälp med livet! (Flyttråd/info sökes)

Diskussion i 'Off Topic' startad av TazZy, 31 jul 2013.

1. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Lång historia kort; Levt i en liten stad som jag ogillat sedan ung ålder (fyller 23 iår), alltid velat flyttat direkt efter skolan och helst från Sverige helt och hållet. Och nu är det så att det enda som hållit mig kvar här i snart 3år är tyvärr borta så är det dags för mig att fara hade jag tänkt. Det som pressar mig till att ta ett beslut är att i December så kommer jag (99% säker) få fast jobb då jag varit anställd där i 1år men jag känner att tar jag jobbet så blir jag fast här för evigt, alt att beslutet att flytta blir svårare.

Så, vad jag behöver hjälp med är pretty much information/tips då jag är helt lost. Har du dragit utomlands och jobbat? Ska du dra utomlands och jobba? (usa, nya zeeland, ja, vart drar folk vanligtvis?). Har du varit utomlands och jobbat osv osv osv, har du någon information/tips (vad behövs? visum osv) etc som vore hjälpsam så tackar jag dig med hjärtat.

Allt är uppskattat. Mitt drömmål är "tyvärr" att lämna Sverige för gott. Känner att jag fått nog här av den simpla anledningen att jag vill utforska världen, typ.

Tackar nå oerhört på förhand.

2. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Känner igen mig lite och önskar dig all lycka!

Jag själv har klart för mig att jag vill ut i Europa med lastbil, men det kanske inte lockar dig? ;)

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4 Beta

3. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Tack detsamma! Allt med som har ett jobb och tak över huvudet är lockande just nu haha :D Man lär väl börja någonstans i världen och jobba sig vidare :D

4. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag vet bekanta som t.ex dragit till England och Australien för jobb. Norge är väl en ganska vanlig grej för ungdomar. Har du sparpengar och har svenskt medborgarskap och skriven i Sverige är det busenkelt att söka för att få arbetstillstånd i Kanada som ett exempel.
    Det skiljer sig väldigt mycket från land till land. Nordiska länder lär bli bland de lättaste och sedan resterande EU-länder. Bortsett från (säkert en hel del) länder som har "specialregler/erbjudanden".

Frankrike? Tyskland? Är det bara engelsktalande regioner vi tänker på?

Inte för att "tvinga" kvar dig eller något, men har du utforskat andra orter?

Och viktigaste av allt, var vill du (isch) och vad vill du göra (isch) (antar det är mer läs vad skulle du vilja göra). Utbildning? Kontaktnät?

6. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Intressant läsning, kommit till sida 2, ska fortsätta läsa. :D

Sent from my HTC One using Tapatalk 4 Beta

7. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Okej, tackar för informationen. Sparpengar vettefan men en lägenhet jag kan sälja för dubbelt upp och ett svenskt medborgarskap indeed. Absolut inte bara inom EU. Guld vore hela vägen till staterna men kanske tufft att börja där, vad vet jag.

Ja, bott lite överallt och jobbat. Känner samma sak överallt. Sverige är fint och bra men utlandet lockar med för tillfället. Jag är utbildad elektriker (installatör) men standard skiljer ju sig tex med usa om vi jämför så antar att det går bort. Skulle ärligt talat kunna jobba som pretty much anything så länge jag överlever, så fungerar jag. Usa, Australien (alla åker ju dit så lär ju vara något?) eller Kanada hade varit en bra start. Kontaktnät på den fronten existerar inte, har däremot en jävla massa vänner som antingen har eller är kvar i tex Australien, Kanada eller Barcelona och jobbar. Borde nog skulle kolla med dem

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

8. alexm

alexm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    104

MINA ENHETER

Jag sökte själv jobb på Irland för ca två veckor sedan. Dagen efter att jag skickat in mitt CV ringde Manpower upp mig och vi hade några intervjuer. Efter sista intervjun med IBM fick jag ett samtal 5 minuter senare av Manpower som sa att IBM var mycket nöjda med mina svar och att jag blivit erbjuden jobb. Sa att jag inte kunde åka iväg förens i slutet av augusti, så hon skulle ringa mig direkt när någon ny tjänst blivit ledig då.

Det jag ville få fram var att det är väldigt lätt och smidigt att få jobb på Irland. Det är dessutom ett IT-support jobb vilket kanske uppskattas av många här på forumet. Jag är själv bara 17 år och har precis slutat gymnasiet. Skattefritt på de första 180 000 kr (tror det var den summan iaf) och inga problem med visum. Ska dock inte åka eftersom jag fått heltidsjobb på Tre här i Sverige.

Last edited: 2 aug 2013
  9. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

TazZyTazZy; ang sparpengar har jag för mig att man ska kunna visa att man har runt 25k sparat för dealen i Kanada, minns inte exakt belopp men i princip bevisade pengar så du kan leva där i jakt på jobb. Australien och Kanada kan nog vara jäkligt ballt. Särskilt det förstnämnda. Lycka till!

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

10. droidbobby

droidbobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Jag har ingen erfarenhet av flytt utomlands osv..men jag önskar dig all lycka i världen! och hoppas på att allt går bra ;>!

11. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Ah I see!

Tackar så ödmjukast!

12. Nickr

Nickr Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    iPhone 6

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 6
    ROM:
    iOS 8
    Du har inte funderat på att studera vidare? Jag flyttar själv över till Glasgow inom kort för att börja studera. Det kanske hade varit något för dig? :)

Om du vill jobba så är det inom EU inte några som helst problem med visum osv. Australien kanske? Det finns ju så kallade ''Word and holiday visa'' som vanligtvis gäller i ett år där man oftast tar arbete dit man kommer. :)

13. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Funderat på det men det är nog inget för mig. Har svårt för att hålla mig koncentrerad (läsa, plugga osv) under en längre tid, 30 sidor i en vanlig textbok kan ta 3h :/ 5år på gymnasiet (linjebyte) räckte verkligen för mig.

Vore roligt att plugga vidare däremot, älskar att lära mig nya saker men känner som sagt inte för det nu men vem vet senare. Jo det har du rätt i, sånt där 1årsvisum har jag hört talas om.

Tack!