Hjälp med med Galaxy S

Diskussion i 'Galaxy S' startad av Craxie, 21 aug 2010.

1. Craxie

Craxie Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag köpte min Samsung Galaxy S från eshop24/7 och fick den för några dagar sedan. Internetbutiken är svensk. När jag fick min mobil verkar det som att den är importerad från Tyskland(eftersom jag fick en tysk och engelsk manual), menyerna var dock på svenska. Den har inte svenskt tangentbord, har kollat i inställningarna och där har den flera olika europieska språk men inte svenska :(. I deras hemsida står det inget om att den är importerad eller att den inte ska ha svenskt tangentbord. Det står i deras hemsida "Vill du därefter göra en anteckning har Galaxy S ett fullt skandinaviskt tangentbord med å, ä och ö."

Får de som en svensk butik sälja utländska mobiler utan svenskt tangentbord osv utan att de säger det? Skulle inte direkt vara kul ifall man köpte en mobil från ett svenskt företag och fick en kinesisk mobil.

En annan sak jag märkte är att över förpackningen hade de lagt till sitt egna(?) klistermärke över samsungs klistermärke. Jag tror att de har säkert öppnat den och ändrat menyerna till svenska sen lagt tillbaka den, eller vad tror ni?

Känns som man har blivit lurad, då det tydligt står att den ska ha skandinaviskt tangentbord med å ä ö. Eller så kanske det är jag som är efterbliven och kan inte hitta det? Jag går in i inställningar > Nationella inställningar & text > Samsung-knappsats > Skrivspråk

Kan även skriva vad för programvara den har, ifall det hjälper.

Programvaruverision -> 2.1-update1
    Basbandsverision -> I9000XXJF3
    Grundverision -> 2.6.29 / umts_scm@S1-BUILD05 #2

Är väldigt tacksam ifall ni hjälper mig! :)

2. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 490

MINA ENHETER

Testa att öppna tex sök så att tangentbordet poppar upp, gå in i tangentbordsinställningar/språk. Finns svenska att välja?

3. Craxie

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Aa har gått in i skrivspråk flera gånger och det står t.ex. Nederlands, English, Francais, Deutsch, Italiano osv. Men ingen svenska :(

Om jag hade vetat att det skulle vara så här kunde jag lika gärna köpt den från Tyskland o sparat 500kr. :S

Gick med min vän när han köpte en galaxy s och i hans fanns det svenskt tangentbord och även andra språk(han köpte den från phonehouse tror jag)

4. Theez

Theez Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact
    Info:
    Nova launcher prime
    Installera Scandinavian keyboard (Skandinaviskt tangentbord) från Market så har du svenskt tangentbord..

5. Craxie

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har installerat det. Men grejen är att jag vill ha samsungs tangentbord eftersom den har swype och den kanske har bättre ordlista(?)

Det som är irriterande är att de säger att den ska ha något med så har den inte det när man får den.

6. 4305ms

4305ms Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Reklamera den direkt. De utlovar svenskt T-bord och det finns inte. Du har rätten på din sida. Hota med myndigheter (Konsumentombudsmannen).

Lycka till:)

7. Craxie

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ska skriva till dem idag :)

8. tlew

tlew Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ifall du söker lite så är det fler som redan skrivit om detta... bland annat jag.
    Mobilen är tyskimporterad och har inget svenskt tangentbord. Jag klagade hos dom angående detta för en månad sen så det är märkligt att dom inte uppdaterat sin hemsida. Men dom är rätt schyssta. Mig erbjöd dom fullt återköp, men med tanke på att en svensk telefon kostar flera hundra till så struntade jag i det... sen hade jag även satt på skydd på telefonen, dvs ytterligare 200 kr i sjön ifall jag hävt köpet och skickat tillbaka telefonen. Fast be dom uppdatera hemsidan... det börjar ju fasen lukta bedrägeri tycker man ju eftersom dom fortfarande inte uppdaterat den, trots att dom vet att beskrivningen är fel. Lite lustigt var det när jag först kontaktade dom, då svarade dom att man kan hämta hem svenskt tangentbord från market... gå inte på den lätta dock... det är säkert många som faller för det argumentet. Så som dom beskrivit telefonen på sin hemsida förväntar man sig att svenskt tangentbord finns med i telefonen. Och, ifall du går in på svenska samsungs sida så ser du exakt samma beskrivning. Så det finns ju inget på eshop247:s hemsida som tyder på att den inte skulle vara en svensk version. Men som sagt, jag stod på mig och dom erbjöd då ganska snabbt återköp av telefonen, så dom är rätt schyssta, trots allt.

Förresten, angående firmware, så kollar du det genom att "ringa"
    *#1234#
    Du har troligen CSC i9000OXAJF3 precis som jag... OXA är den tyska/engelska versionen för obrandade telefoner, om jag fatta rätt. Svenska mobiler har XEE eller nåt sånt.

Last edited: 21 aug 2010
  9. Craxie

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har I9000XXJF3. Kan inte mycket så vet inte om det typ är någon skillnad från din :)

Lite jobbigt att lämna tillbaka den, nu när man älskar telefonen så mycket ^^
    Måste då vänta på att få tillbaka pengarna och sen beställa en ny och vänta tills den kmr hehe. Men kmr nog göra det kanske. Såg att de har telefonen för 5k i tre.se, men vet inte om den är olåst.

Vilket skydd använder du på din telefon? Funderar på att lägga en sån där fullbody skydd som ska vara väldigt reptåligt.

10. tlew

tlew Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Läs det jag skrev en gång till i min förra kommentar (jag har redigerat den lite).
    Du ska alltså knappa in *#1234# som telefonnummer. Då visas information om vad du har för PDA, Phone och CSC. Det är alltså CSC jag menar. Du har garanterat samma CSC som jag... skulle nog våga satsa en hundring på det :-)
    (obs, det går inte att se vad man har för CSC i "Om telefonen")

Däremot är Phone och PDA i9000XXJF3

Angående skydd finns det massor med tips här på forumet. Så kolla runt lite här. Själv använder jag invisible shield.... det är väl okej, men något strävt ibland. Det finns andra som provat flera olika skydd, och ingen verkar tycka att invisible shield är bäst. Men jag är ganska nöjd ändå... Sen är det inte riktigt fullbody. Man täcker ju inte kanten på telefonen tex så skräp kan säkert leta sig in. Funderar därför på att komplettera med ett silikonskydd, men just nu finns ju inga såna att få tag på här i sverige som är specialgjorda för SGS. Det finns några att köpa på ebay, som passar den koreanska versionen av SGS, men då har dom en öppning vid ett av hörnen, för på den koreanska telefonen finns nämligen en antenn som sticker ut just där...

11. Craxie

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En sak som är bra med invisiblesheild är att du får livtidsgaranti

12. nu1mlock

nu1mlock Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    240

MINA ENHETER

.. på skyddet, ja, inte skärmen.

13. Craxie

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja så klart att garantin endast gäller till deras produkt.

Men det är skönt att ha livtidsgaranti på den, för att efter ett år så kmr den förmodligen inte se särskilt fräsh ut. Hört att skyddet blir lite gult efter tag och att kanterna och sånt börjar lossna

14. tlew

tlew Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

njae... garantin gör väl inte skyddet bättre ...

15. Craxie

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Undrar även ifall om man flashar den till svensk FW. Blir den då exakt som en "svensk" mobil eller kan det medföra små problem? Och hur blir det med garantin då, kommer den fortfarande gälla?

16. tlew

tlew Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

mjukvarufel kommer inte täckas av garantin.