Hjälp med Mobilsurf i Liquid

Discussion in 'Liquid/Liquid E' started by hobbitar, Jul 6, 2010.

1. hobbitar

hobbitar Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!

Jag har precis skaffat mig halebop vänner och dessutom mobilsurf Bas (0.5Gb i månaden).
    Nu är det som så att jag måste göra alla inställningar manuellt för att få igång surfandet men jag är lite osäker på hur jag skall göra.

Vad jag har förstått skall jag gå in på "Access Point Names" och göra inställningarna där MEN när jag väl går in där går det att välja mellan "Telia" och "Telia Prepaid".

Vilken av dessa två är det jag skall gå in på och skriva in de rätta inställningarna på?
    Jag är rädd för att om jag väljer fel så surfar jag inte på mitt mobilsurf bas utan istället på vanlig taxa vilket kommer att bli dyrt...

Tacksam för svar!

Mvh //Hobbitar

2. Flexxy

Flexxy Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Ingen risk att du surfar på fel nät och får betala extra så det ska du inte vara orolig för.
    Jag verkar själv surfa runt på Telia 3G fastän jag har Tele2 och jag antar att det är för att de använder samma nät.

Från Wikin: Detta är vad du förmodligen behöver skriva in, och där ser man också att Halebop smyger runt på Telias nät, happy surfing..

Halebop
    APN 1:

Name: Halebop Online
    APN: halebop.telia.se
    Port: 8080
    Proxy: 10.254.254.254
    MCC: 240
    MNC: 01
    APN type: default (galaxy: internet)
    OSB! Kan även fungera utan proxy, då får man dessutom ett "bättre" IP-nummer. Tar man bort Proxy, ta även bort Port.

APN 2:

Name: Halebop MMS
    APN: mms.telia.se
    Username: mms
    Password: telia
    MMSC: http://mmss/
    MMS Proxy: 193.209.134.132
    MMS Port: 8080 (eller 80, som verkar fungera bättre)
    MCC: 240
    MNC: 01
    APN type: mms
    OBS! Vissa har rapporterat att man i MMS-APN ska fylla i Proxy och Port. Detta följer inte mallen för hur APN verkar fungera på Android, men ifall det inte fungerar med ovan inställningar, fyll även i följande i MMS APN: Detta verkar vara ett måste på Nexus One, för att själv kunna skicka. EDIT: Efter att ha problem med att många mms inte kommit till telefonen, utan varit tvungna att kollas på telia.se/visaMMS, bytte jag till MMS Port 80 istället. Det verkar fungera bättre.

Proxy: 193.209.134.132 (först när jag la in samma proxy även utan MMS, som jag fick det att funka)
    Port: 8080 (eller 80, som verkar fungera bättre)

3. hobbitar

MINA ENHETER

Hej och tack för ett snabbt svar!

Jag tror jag har skrivit in allt rätt nu men det fungerar fortfarande inte. Dock står det på halebops hemsida att det kan ta upp till ett dygn innan det börjar fungera så jag får helt enkelt vänta och se.

Mvh //Hobbitar

4. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Som sagt, Telia äger Halebop.

5. hobbitar

MINA ENHETER

Hej igen ville bara säga att jag nu har fått igång det, tack för hjälpen!

En liten fråga till när jag ändå är igång:

I sommar kommer jag hålla till väldigt nära gränsen mellan Norge och Sverige. Behöver jag göra någon inställning så att min mobil inte hoppar över på det norska nätet?

6. Flexxy

MINA ENHETER

Är du nära eller över den norska gränsen så ska du inte gå in på inställningarna och söka efter bäst passande operatör...
    Eller så går du in nu och väljer "manuell" då håller du dig till den.
    Tror dock inte att den hoppar över till en norsk , så du kan nog vara säker där.

7. GraN

GraN Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

tips är att ladda ner netcounter eller liknande från market. så slipper ni ha ångest över när man går över sin trafikgräns. tror att den även kan hämta statistik innan installationsdatumet...

8. Flexxy

MINA ENHETER

Tror hans undran var om hans nät skulle börja köras på norskt nät om han kommer för nära till Norge, vilket skulle innebära jävligt mkt kostnader (om operatören inte infört någon gräns) även om han har ett surfpaket.
    Netcounter är annars jävligt stabilt och jag använder det själv eftersom jag har 200mb i månaden..

9. tomle

tomle Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

För säkerhets skull kan du även stänga av Data roaming så att den inte kör med datatrafiken om du är i norskt nät.

10. hobbitar

MINA ENHETER

Precis som Flexxy säger så är jag lite orolig över att mobilen hoppar över till ett norskt nät, men jag får väl hålla uppsikt på vad som händer alt manuellt ställa in operatör. Just nu ser jag att jag är ansluten till ett nät som heter "Sweden 3G" vad nu det är för något :)

#Tomle
    Jag ser att jag INTE har "Data Roaming" ikryssat för tillfället, innebär det att jag inte kan surfa när mobilen byter nät?

11. Flexxy

MINA ENHETER

#Tomle
    Jag ser att jag INTE har "Data Roaming" ikryssat för tillfället, innebär det att jag inte kan surfa när mobilen byter nät?[/QUOTE]

Det är precis så det är.. du måste aktivera roaming och koppla dig till en norsk operatör för att du ska kunna använda det norska nätet.. no worries alltså så länge du lämnar den icke ikryssad..

12. hobbitar

MINA ENHETER

Det är precis så det är.. du måste aktivera roaming och koppla dig till en norsk operatör för att du ska kunna använda det norska nätet.. no worries alltså så länge du lämnar den icke ikryssad..[/QUOTE]

Det låter bra det, då ska jag nog klara mig utan extremt höga mobilräkningar i sommar :)

Tack!

Mvh //Hobbitar