Hjälp med parsing och fragment

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by crazyrobban, Sep 24, 2012.

1. crazyrobban

crazyrobban Adult Droid Medlem

Operatör:
    DGC
    Telefon:
    Galaxy Note Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    DGC
    Telefon:
    Galaxy Note Edge
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4
    ROM:
    CM 13
    Jag är fortfarande nybörjare på både Java och Android, och nu har ju Google gått in och bestämt att vi ska jobba med fragment.

Det verkar kanonsmidigt, men jag är fortfarande i mörkret om hur jag ska få en hel del grejer att lira.

Jag har kollat på massor av tutorials för att knyta en webservice till ens app, och alla tutorials är så pass gamla, att fragments aldrig nämns.

Är det någon som kan ge mig lite tips?
    (Helst många och stora tips, för jag är ganska lost på det här...) ;)

Bygger jag webservice-anslutningen i min primära aktivitet och sen kallar på den i ett fragment, eller bygger jag hela webservice-anslutningen i ett fragment?

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Bygg en vanlig javaklass som anropar din webbservice och håll den koden borta från dina fragment och aktiviteter eftersom de inte ska känna till att det är en webbservice som anropas.

Skapa en klass som du döper till något vettigt, t.ex. DataService
    Den klassen anropar din klass som kan prata med din webbservice: WebServiceAdapter
    Din aktivetet eller fragment skapar sedan en instans av DataService och anropar metoderna i den klassen. De metoderna går sedan vidare till WebService-klassen som pratar med webbservicen.

På det här sättet så vet inte aktiveteterna och fragmenten att det är en webbservice som anropas och det blir väldigt lätt att lägga till cachning, databaslagring, fler webbservicar etc. i DataService-klassen.

crazyrobban likes this.