Hjälp med puckval med energiövervakning

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av LundinPlace, 12 dec 2024.

1. LundinPlace

LundinPlace Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hejsan,
    Jag skulle behöva lite hjälp att välja en smart inbyggnadspuck för att kunna övervaka elkonsumtion av vår tvättmaskin. Helst som är kompatibel med Homey.

Min tvättmaskin är vanlig 240v med stickkontakt. Dock har man skurit bort bort stickkontakten och kopplat in maskinen i en kopplingsdosa. Jag kikade i dosan. Det går en sladd med fas, nolla, jord till proppskåpet och sen är det själva sladden till tvättmaskinen. Sladdarna är tvinnade i "sockerbitar".

Nu vill jag kunna övervaka elförbrukningen. Men frågan jag har är vilken puck är enklast att använda, och hur skall jag koppla in den? Försöker läsa mig till det på nätet, men förstår inte riktigt, och vill inte gärna göra fel.

Tänkte om någon här har lösningen på detta mysterium :)

Hälsningar
    Per

2. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 750
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag tänker att en Shelly PM mini är lämplig. Den mäter energi men har ingen brytare så strömmen till tvättmaskinen kan inte brytas av misstag.
    Effektmätare, Extremt liten, Shelly Plus PM Mini Gen 3

Inkopplingen kan ses i denna video.
    https://www.shelly.com/cdn/shop/vid...8d695c15a6f.HD-1080p-2.5Mbps-34929353.mp4?v=0

Tänk på att utföra alla anslutningar med omsorg då tvättmaskinen drar rätt mycket ström. Så en ev. dålig anslutning riskerar att gå varm. Se till att alla kablar är lagom mycket skalade, kopparledaren ska gå in ordentligt i anslutningarna men det ska inte finnas oisolerad koppar mer än max en mm utanför anslutningen. Alla skruvar ska dras åt ordentligt men inte så att grejorna riskerar gå sönder. Efter att du kopplat klart så provdra i alla trådar och se att de sitter fast ordentligt.
    Är du osäker så anlita en elektriker eller en kamrat med rätt kunskaper.

Last edited: 12 dec 2024
    milky81 och bernard gillar detta.
  3. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    512

MINA ENHETER

Jag hade tveklöst tagit dit en elektriker för att sätta up ett uttag och en kontakt på sladden, väldigt bra att kunna dra ut sladden om det blir något fel i tvättmaskinen, vilket det kommer bli förr eller senare.

bernard gillar detta.
  4. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    512

MINA ENHETER

Inte för att va sån, men jag hade sett det som en stor fördel att ta en puck som kan bryta strömmen då maskinen inte används, matningen på en modern tvättmaskin går oftast rätt in i styrkortet och med de vibrationer som en tvättmaskin ger blir det ofta dålig kontakt med varmgång som följd i inkommande anslutning och/eller brytare. Då kan det kännas skönt att den är strömlös på natten exempelvis. Men visst, de som inte har smarta hem drar ju inte ut sladden då de tvättat klart, och de överlever ju också vanligtvis som tur är.
    De flesta populära smarthemprylar är kompatibla med Homey, så länge du har bra signal i tvättstugan för just det systemet, dock beroende på vilken version av Homey du har. Väldigt lätt att gå in i på Homeys hemsida och leta upp den pryl du vill köpa och se om den finns med annars.

5. LundinPlace

Mottagna gillanden:
    0
    Jättestort tack för svaren!! Det var verkligen hjälpsamt. Jag har kopplat in och skarvat en del sladdar genom åren i tex brytare och bytt kontakter, så jag är nästan överdrivet försiktig och noga. Därav att jag frågar, vill inte riskera något. Hyresvärden tillåter inte annan uttag än det som är nu. Annars hade ju problemet varit mycket enkelt att lösa med en vanlig plug.

Dock är jag fortfarande osäker på kopplingen till själva pluggen. När jag tittade på en film till annan Shellyplugg så verkar det vara bäst att sätta en liten sladd från nollans "sockerbit" till N på pluggen. Sedan göra samma med fasen, fast då till L. Men skall man låta jorden vara utan att dra den genom pluggen?

// Per

6. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    512

MINA ENHETER

Ok lägenhet? då står den i badrummet lite för nära duschen för att man ska sätta uttag gissar jag. Du ska inte under några omständigheter bryta jorden!

bernard gillar detta.
  7. LundinPlace

Mottagna gillanden:
    0
    Precis, maskinen står i ett litet badrum bredvid badkaret. Då rör jag inte jorden alls, tack för infon! :)

8. LundinPlace

Mottagna gillanden:
    0
    Om jag förstått det hela rätt borde kopplingen se ut något likt detta som jag så amatörmässigt nyss målade i Paint ;) :) :)

Bifogade filer:

9. svenix

Mottagna gillanden:
    7 750
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jorden behöver inte gå genom pluggen. Det är viktigt att jorden går obruten till tvättmaskinen. Idag har du väl jorden från tvättmaskinen och inkommande jorden ihopkopplade med en sockerbit eller liknande? Låt det vara så.

Inkommande fas ska kopplas till L på pluggen. Och tvättmaskinens fas ska kopplas till O på pluggen.

Inkommande nolla ska delas i en sockerbit eller motsvarande så att en nolla går till N på pluggen och den andra nollan går till tvättmaskinen.

10. svenix

Mottagna gillanden:
    7 750
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Fel! Se mitt inlägg ovan.
    Kopplar du som på din bild så kommer inte pluggen att mäta tvättmaskinens strömförbrukning.

11. LundinPlace

Mottagna gillanden:
    0
  12. LundinPlace

Mottagna gillanden:
    0
    Jättestort tack för hjälpen:). Jag har kopplat in pucken nu, och allt fungerar som det skall! :)
    Detta var den enkla biten. Värre blir det med med strömbrytarna i väggarna som är från 60talet. Inte ens fastighetsskötaren vågar sig på att hjälpa till där.:P
    Men där får jag nog anlita en elektriker.
    // Per

13. svenix

Mottagna gillanden:
    7 750
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vad är det för problem med strömbrytarna från 1960-talet?

På 1960-talet använde de väl plastisolerad kabel som brukar vara OK fortfarande. Värre är det med hus från 1940-talet och äldre med textil-isolerade ledningar som faller sönder i smulor bara man tittar på dem. Men det brukar som sagt var inte vara problem i 1960-tals hus. Det som kan vara är att färgerna på ledningarna inte stämmer med nutida standard. Men det brukar gå att lura ut vad som är vad. Är man osäker får man mäta sig fram helt enkelt.

HakanC gillar detta.