Fråga: Hjälp med Resurrection remix och minneskort

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av jarix, 9 jul 2012.

1. jarix

jarix Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Samsung Galaxy S2 tre branded GT-I9100
    Andoid 4.04
    Basband: i9100XXLPS
    Kernel: 3.0.33-Hydra4-r26+
    Version: IMM76I_RR
    mod: Resurrection Remix ics 2.5.3

Jag har hoppat lite mellan olika romar och är nu på Resurrection Remix.
    Det är en sak jag inte riktigt grejar, minnes användning.

Som jag förstår det så finns det tre olika minnen; telefon, internal SD och External SD (minneskort).

Alla romar använder dessa lite olika och har egna termer/namn för dem dessutom om jag förstått det rätt så har platsen för det externa minneskortet bytat plats iom ICS. Tidigare i gingerbread så var det sdcar/external_sd, nu är det mnt/emmc. Förvirrande o_O

Ok till mitt problem, jag vill lägga över grejor till mitt externa minneskort i.e. i appar hantering - flytta till sdcard men istället läggs det till 'USB-lagringsenhet' vilken ligger på det interna minneskortet.

Har försökt att ändra inställningar i storage och klickat bort 'internal storage' men det verkar inte göra skillnad...

Är det nån som kan reda ut det här på ett lättförklarligt sätt i.e. hur hanteringen av de olika minnena är tänkt att fungera? för ICS i allmänhet och Resurrection Remix i synnerhet.
    Har googlat men blir bara ännu mer förvirrad....

2. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Därför att du nu har 16GB internal sd-card som du kan använda för att lagra program och data, agerar det här som det förut kallade externa SD-kortet.
    App2SD var en gång i tiden utvecklat för de äldre android telefonerna som hade 150mb system ledigt efter installation av romen, och inget internt minne vilket gjorde att man snabbt fick ont om utrymme. Därför flyttades filerna till det externa SD-kortet som idag känns igen som det interna SD-kortet i moderna telefoner.

Jag rekommenderar inte att flytta saker så som program och data till det externa SD-kortet eftersom det inte alltid fungerar att starta programmen därefter.
    Lagra din musik, personliga filer på det externa SD-kortet och låt det interna SD-kortet vara ifred för program istället.

/mnt/emmc
    är det externa SD-kortet
    /mnt/sdcard är det interna SD-kortet(så som vi kallar det)

Last edited: 9 jul 2012
    jarix och TIMTRUTTA gillar detta.
  3. jarix

jarix Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaret :)

Jag har förstått att det funkar som du beskriver det och javisst använder man det externa minnet till musik och media.

Jag menade bara att innan med Gingerbread så fungerade det utmärkt att använda det externa (external_sd) till de lite större och tyngre apparna (spel) redan när man installerade eller flytta det efteråt (move to sd_card). Det verkar inte alls vara lika enkelt längre eller så har jag inte greppat det med inställningarna. Kan ju också vara en bugg med mitt rom och återställningen som är gjord med Titanium. Jag kan helt enkelt inte installera och eller flytta till det externa minneskortet längre ,allt hamnar på det interna minneskortet eller telefon.

16 Gb är verkligen inte mycket längre, jag vill använda mitt 32 Gb minneskort mer än till musik och film.