Fråga: Hjälp med root och custom rom

Discussion in 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' started by Sorid, Aug 8, 2012.

1. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Halloj!

Jag är sugen på att roota och lägga in en custom rom, problemet är dock att jag är HELT oerfaren inom detta område.

Funkar denna guide fortfarande eller finns det någon nyare guide man ska följa för att roota sin Galaxy S2?
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=43744

Har funderat på att antingen lägga in CM9 eller CM10. CM9 är väl lite stabilare men det kan ju va kul också att ha CM10 eftersom det är Jellybean. Finns det några listor på vad som inte funkar på respektive rom? Hur blir batteritiden på dessa roms? Bättre eller sämre? Vilken av dessa två skulle ni rekommendera?

Sen måste jag ta en backup innan jag lägger in den nya ROMen väl? Vilket program är bäst för det?

Och detta med kernel, är det något man behöver bry sig om när man ska roota och fixa en custom rom?

Sen en fråga till, vad är nackdelen med att byta ROM?

Den som har lust får VÄLDIGT gärna hjälpa mig med detta! Kommer vara evigt tacksam!

Ha en bra dag :)

Last edited: Aug 8, 2012
  2. nushii

nushii Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag körde med den här, https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=62886, mycket bra guide som vägleder dig till att både roota och återställa din lur, men låter dem mer erfarna svara på vilken guide som e bäst. Kernel är typ kärnan i telefonen, din custom rom och din kernel arbetar typ tillsammans, mitt tips är att du läser på så mycket så möjligt tills du själv känner dig trygg o stabil :)

3. Farmfield

Farmfield Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kör CM10 (om än lite moddad) och den har riktigt bra batteritid nu, bättre än 4.04 orig. ROM, men jag har iof stängt ner en hel del, men kör man ändå rootat och skall slänga in custom ROM kan man imo lika gärna lägga den tiden också, optimera luren alltså. :)

4. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för info!
    Läst lite om detta ämne och man bryter ju garantin när man rootar så jag är lite tveksam till detta. Köpte min Galaxy S2 i december så jag har ju ännu garanti kvar. Kanske väntar ett tag. Men det är ju så lockande att få tweeka telefonen lite! :)

Skickat från min Samsung Galaxy S2

5. Farmfield

MINA ENHETER

Imo skitsnack att man bryter garantin. Vi har en konsumentlagstiftning i Sverige som skulle driva alla elektronikkedjor i konkurs på en månad om folk krävde vad lagstiftningen egentligen medger. Samsung kan enl. Svensk lagstiftning inte bryta garantin eftersom den är lagstadgad. Dom kan tjafsa iof, men elektronikföretagen tjafsar sällan för i slutändan så vinner nästan alltid konsumenten ändå, as simple as... Så jag hade inte varit orolig för det alls faktiskt.

Och jag har jobbat på Siba såväl som varit ansvarig för privatförsäljningen på Inet Data här i Göteborg, så jag har rätt bra koll på det här med garantier, RMA o.s.v... :)

Last edited: Aug 9, 2012
  6. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är mycket väl så som du säger, men jag är lite försiktig av mig ;)

7. Farmfield

MINA ENHETER

Hehe, asså, jag vet hur svettigt det är att roota så du behöver inte skämmas för det, hehe... Det är ju ändå en maskin värd ett par tusenlappar som man kan döda på en sekund om man gör fel, det är helt naturligt att hjärnan skriker NEJ! i det fallet... ;D

Men hojta till om du vill ha mer hjälp/stöd bara så svarar vi på allt vi kan. :)

8. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag hör av mig om/när jag ska roota :)