Fråga: HJÄLP med root!

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av gurkan123, 21 sept 2011.

1. gurkan123

gurkan123 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej jag sugen på att roota men är helt ny i ämnet. Jag har läst runt lite i forumet men blir bara snurrig. Vad är ROM, kernel, flash o.s.v?

Vill roota för att:
    Underklocka CPU för att spara batteri
    Ta bort alla onödiga ljud och samsung apps
    Ev. slänga in CM7 vid senare tillfälle

I övrigt skulle jag vilja ha telefonen helt "straight" som den är.
    Ber om ursäkt för okunnigheten.
    Tack på förhand.

2. Bazile

Bazile Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Att du är okunnig angående telefoner är en sak.. Men läsa/söka bör alla kunna.. Det är väldigt vad såna här trådar dyker upp..

Guide till Root

Wik Swedroid

Ursäkta om jag är otrevlig men som sagt, det finns information...

3. sansiro

sansiro Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Kolla inlägget ovan för root guide. Följ guiden steg för steg så ska det gå bra.
    Men om du har uppdaterat till senaste samsung uppdateringen som kom igår 2.3.4 så tycker jag du använder den här filen istället:

xda-developers - View Single Post - [20.09.2011][CF-Root v4.1] KE2/7/8,KF1/2/3/4,KG1/2/3/5/6/7,KH1/3/4,KI4 - su+bb+CWM4

Packa upp zip filen så ska du använda .tar filen som finns där.

Det är en kernel som ger dig Root och cwm.

*Kernel = Systemhanteraren i Linux, senare version är ofta snabbare/mer optimerad och har stöd för nya funktioner, byts med ROM med eller utan övrig data som appar

*CWM = ClockWorkMod Recovery, ersätter telefonens original "fabriksåterställnings" funktion och ger användaren en meny där användare får (förutom möjligheten att göra en fabriksåterställning) möjlighet att göra en komplett nandroid (Non-android) backup (altså en backup utan att starta android OSet). i CWM kan du också flasha in en ny ROM i telefonen och massa annat

*Roota = handlar om rättigheter på telefonen, vissa program använder funktioner som kräver root, root motsvarar administratörskontot i windows

*Flasha = Skriva över en modifiering. t.ex. Lägga in CM7 istället för original rom.

*Rom = Operativsystem

Nu är inte jag den mest insatta i vad som är vad men tror allt jag skrev är rätt. Någon får gärna rätta mig.

GL m8

4. realdexter

realdexter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Helt ny på Galaxy S II, har kört x10 mini tidigare. Har läst igenom instruktionen för root och tycker den låter omständig.. varför kan man inte köra superoneclick på en S II??

Sen funderar jag på uppdateringar - kommer dom automatiskt, eller måste man söka efter dom via någon meny?

5. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Det är olika på olika telefoner. T ex Wildfire hade ju en ännu mer komplicerad historia än SGS II. Men på SGS II behöver man bara göra det en gång sen använder man CWM att flasha romar med, och det är riktigt enkelt.

Vilka uppdateringar syftar du på?

6. realdexter

Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    OK... jag tar till mig det du skriver. Man byter alltså kernel och ska sedan byta tillbax.. Påverkar detta något jag har installerat i nuläget?

Uppdateringar.. har läst så många olika trådar att jag inte hittar det just nu, men såg någonstans följande: 2.3.4 och när jag tittar i min lur har jag androidversion 2.3.3 och tänkte att det möjligen var den jag läste om. I så fall, hur uppdateras denna?

7. mordillo

mordillo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Jag rekommendera att du lär dig uppdatera telefonen med orginalfirmware via samsungs program Kies. Tror du har mycket att vinna redan där.

Gå in på Samsung's Svenska supportsidor och följ instruktionerna där.
    Kan vara nog så utmanande .

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

realdexter gillar detta.
  8. realdexter

Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Aha... tack för tipset.. helt ny på S II som sagt.. Jag börjar med Kies, det är redan installerat, testar i morgon!!

9. 007Magnus

007Magnus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Standardlänkarna med rootguider som du fått av andra kan fortfarande kännas lite överväldigande för en total nybörjare.
    Dessutom så används "supercurios insecure root kernel" i första posten i guidens inlägg och numera så bör man väl köra med Chainfire.

Här är den absolut renaste och enklaste guiden som också har en video som visar processen!
    How to root Samsung Galaxy S2 with CF-Root? (Video)

Följer du bara stegen i den så tycker jag inte att det finns några frågetecken längs vägen!

Då ska du ha root och det jag skriver nedanför behöver du inte göra på en gång.
    Kan vara värt att läsa på lite grann om olika rommars för och emot mm och dessutom se till att veta hur du backar upp allting du vill backa upp (utöver det som ligger i googles moln).
    l]
    Om du har några spel eller andra appar som sparar data som du vill ta med dig (tex om du kommit långt in i Angry birds eller så) till din nya Rom så ska du ta ner Titanium Backup. Den appen kräver den root du nu har och du kan backa upp i stort sett vad som helst.

Nu när du har root så blir det mycket enkelt att dra in nya spännande ROM;ar.
    Läs då först detta inlägg ifrån xda-developers:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1134290

Det är oftast bara att lägga över zipfilen direkt till det telefonens minneskort. Alltså enbart tanka ned filen i PC;n och sen koppla in telefonen och föra över filen.
    Sen är det bara att starta i recovery genom att starta appen CWM(Clockwork Mod), eller alternativt genom att trycka volym upp+home+power.
    Du kan nu härifrån först göra ytterligare en form av backup här, som kallas för "nandroid backup". Det den gör är att den sparar ned en avbild av hela systemet i telefonen, så att den kan återställas precis till som den var ifall du vill ha det efter att du lagt in nya ROM;en.
    Det är alltså en motsvarighet till "Norton Ghost" i PC-världen.

Sen ska själva ROMEN in.
    Det kan då var bra att göra en wipe och factory reset innan du installerar Romen. Detta görs också från CWM. Ofta (men inte alltid) wipas allt då den nya Romen läggs in, men det skadar inte att du gör den själv.

Det är mer eller mindre givet sen vad du ska välja i menyerna sen när du ska installera den nya ROMEN som du la över tidigare.
    Lycka till!

Last edited: 15 okt 2011