Hjälp med root

Diskussion i 'Tattoo' startad av Najtprowler, 9 nov 2011.

  1. Najtprowler

    Najtprowler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Tele2, Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    OnePlus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Tjenare

    Har en del frågor ang. rooting för min lilla Tattoo, då jag är helt ny på detta och det känns väldigt lockande ;)


    Hur ska man börja? Är det liksom bara att dra ner ett root program och använda det och sedan lägga in en passande rom?

    Kan någonting hända med mobilen? T.ex att den går sönder eller garantin försvinner eller liknande?

    Sedan, vilken ROM föredrar/rekommenderar ni här på forumet för en nybörjare som mig? :D
     
  2. Oogo

    Oogo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2009
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Lenovo Moto Z Play

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo Moto Z Play
    Länkar m.m.

    Jag kör med nFinityGB (Cyanogen Mod 7-baserad Gingerbread-ROM) och den funkar jättrebra.

    Dock ska du veta att eventuell garanti upphör (men jag vet inte om de brukar kolla efter om luren är manipulerad vid garantiärenden) och du kan råka göra din telefon obrukbar, "bricka" den (vet inte om risken är så stor för detta dock).

    ROM, forumtråd:
    https://swedroid.se/forum/36454-nfinitygb-1-02-slappt-nu-android-2-3-4-med-fullt-hardvarustod-andrad-rubrik.html

    Guide för att roota och lägga in romen:
    https://swedroid.se/forum/post512961-57/
    Denna är inte uppdaterad med de senaste versionerna så du får kanske anpassa lite.
     
  3. no1daag

    no1daag Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Det var inga problem med garantin när jag lämnade in min telefon efter att displayen hade lagt av. Det enda var att dom hade lagt in OrginalRom i telefonen . Inte ett knyst om att den var rootad och annan Rom.
    Men du kan ju såklart inte räknar med support ifrån HTC på ex nFinityGB men vi finns ju här :-)
    Telefonen fungerar mycket bättre med nFinityGB romen enligt mig.

    Om du följer guiden som Oogo rekommenderade så kan inget gå fel..... verkar inte så om du läser igenom tråden. Fungerade för mig så då bör det fungera för dig. Och jag har ju lyckats två ggr så det är bara att köra på