Fråga: Hjälp med smart hem (lägenhet) 2023

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Rullandebulle, 27 dec 2023.

Taggar:
  1. Rullandebulle

Rullandebulle Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

Är en lite nördig tjej så vill ge mig in i det här med smarta hem.

Jag ska flytta till en annan lägenhet och har bestämt mig efter research här, att köpa philips hue för belysning.

Jag har funderat på en nest hub som skärm och kamera vid samtal.

Jag har en ny Samsung smarttv som funkar förvånansvärt bra. Tror inte att jag saknar Apple TV.

vad är firestick? Är det värt det?

Jag har en stor server nas redan, har jag användning av den?

i övrigt kör jag, tyvärr, MacBook, Apple Watch, iPhone,

Windows dator för gaming.

Roborock för den mesta dammsugningen.

vill gärna kunna styra musik och ljus efter scheman. Göra det enkelt för mig.

jag vill ev. kunna stänga av eller mäta el i
    Uttagen också.

Tips eller rekommendationer? Vad hade ni kört på?

2. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 343

MINA ENHETER

Vad vill du ha ut av ditt smarta hem, bara stänga av/på och mäta el?

För att kunna stänga av/mäta el så behöver du smarta uttag som har stöd för det, t.ex. dessa som är prisvärda, Deltaco Smart Home Smart Plug med elmätare | Clas Ohlson

Vill du göra något mer avancerat så finns det såklart lösningar till det. Vilken NAS har du? Har du en tillräckligt kraftfull så kolla i app-butiken om Home Assistance finns, med det kan du styra allt, men det kan kräva lite extra hårdvara (för att stödja t.ex Zigbee etc.)

3. laserturken

laserturken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    499

MINA ENHETER

Jag kan inte uttala mig om firestick är bra eller ej då jag kör chromecast google TV vilket fyller det mesta, tar så gott som alla appar som finns i play store vilket gör det enkelt med alla streaming appar.

Jag har själv haft dessa lampor, funkar fin fint och styrs via wifi smart home appen
    Cleverio Smart E14 LED-lampa 470 lm 3-pack - E14-lampor men det är främst om du bara vill tända/släcka.

HakanC gillar detta.
  4. pacc

pacc Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    410
    Hur lär gå rakt in i mest hub för röststyrning, Apple Home också.

Hues musiksynk och stämningsfulla wakeup funktioner funkar nog bäst om du skaffar hueprylar för det med rgb. Ikea trådfri är dock bra och billiga för enklare varmvita lampor och väggswitchar. Nu börjar även matter detektorer och dörrsensorer komma, men Apple kanske redan har någon "welcome home" detektion....

Frågan är vad du vill ha som är mer avancerat?
    Musik får du nog köpa in dig i något system och mest kanske kan visa busstider enkelt.
    Mycket ledlister kanske är ett usecase där enbart hur är för dyrt och kanske begränsat, men de som är bättre är nog ändå svåra att hitta.

Last edited: 28 dec 2023
  5. clamitas

clamitas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Man vill ju gärna ett centralt system för att styra alla sina enheter. Tex Apple Home, Google Home, SmartThings, Homey eller Home Assistant. Apple Home är enkelt men väldigt begränsat när det kommer till enheter som stöds (robotdammugare stöds tex inte i dagsläget). Google Home har bra produktstöd men begränsad när det kommer till automationer (om man inte vill skriva egna scripts). SmartThings och Homey är ganska plug and play så det är enkelt att komma igång och de stöder det mesta. Vill man ha det mest flexibla systemet så är det Home Assistant som gäller. HA behöver egen hårdvara, men din NAS kan fungera till det. Annars vilken dator som helt egentligen, men en Raspberry Pi är ett bra alternativ annars.

Nest Hub är trevlig, men den som säljs nu har ingen kamera. Det är bara Hub Max som har det och den har utgått och ersatts av nya Pixel-plattan.

Hue är bra, speciellt i lägenhet där man kanske inte kan öppna upp strömbrytare för att bygga in styrningen på samma sätt. Hue funkar bra med alla system som jag nämnde ovan.

För elmätning rekommenderar jag antingen Shelly eller Aqara pluggar. De körs helt lokalt till skillnad från tex Deltaco som är molnbaserat (som då kräver internet).
    Shelly kör wifi och kräver ingen extra hub, medans Aqara kör Zigbee (samma som Hue). Aqaran går nog in i Hue-hubben men osäker på om elmätningen följer med. Annars får du ha en Aqara-hub också. Dock har både SmartThings och Homey inbyggda Zigbee-hubbar så då behöver du varken Hues eller Aqaras hubbar Samma med Home Assistant om man kompletterar med en Zigbee-dongle.

Firestick är en dongle man kopplar in i sin TV för att göra den smart, precis som Chromecast och Apple TV. Det är inget du behöver om du redan har en smart-TV eller Apple TV.

6. Rullandebulle

Rullandebulle Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Jag har ett synology nas 4+4 tb.
    Musik kör jag oftast via min smart tv gallery view lg med soundbar.
    Funderat på nest hub max men kanske home assistant kunde vara ett alternativ?