Hjälp med Tether

Diskussion i 'Applikationer' startad av sethakan, 18 mars 2011.

1. sethakan

sethakan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag kör wifi från min mobil till datorn.
    När jag skall koppla upp mig till wifi brukar det vara en signalstyrkeskala och alternativet "anslut automatiskt".
    Men när jag skall koppla upp mig till mobilens wifi är det istället tre datorer med streck mellan och inte något alternativ om att ansluta automatiskt.
    Jag vill att min dator skall koppla upp sig själv så fort den känner av mitt nätverk från mobilen.

Äh, se bild: Skaffa.Ett.Eget är mitt

Jag har en app som heter "Wireless Tether for Root Users" kan det bero på den?
    Jag kör 2.2final och HTC Hero. Windows 7.

2. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Om jag får gissa skulle jag tro att skillnaden kan ha något att göra med att din tethering är ett ad-hoc nätverk. Din telefon är alltså inte någon riktig accesspunkt utan uppför sig som en av flera datorer som har kommit överens om att köra trådlöst nätverk utan accesspunkt. I brist på accesspunkt kanske du inte tillåts ansluta automatiskt.

Detta är tyvärr bara en möjligt förklaring, jag har inte någon ide om hur det skulle gå att komma förbi problemet.

m v h Henrik

3. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Det verkar som att mobilen skapar ett så kallat "Ad-hoc"-nätverk. Skulle tro att Windows har som princip att inte ansluta automatiskt till dessa av förklarliga skäl. Skulle tro att det finns lösningar på detta om man googlar lite, nu när du har något mer nyckelord att söka på. :)

4. sethakan

sethakan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jo de va inte lätt att söka när man inte riktigt visste vad man skulle söka efter, men visst försökte jag.

Jag har nu hittat en del info men måste fråga innan jag grötar ner mig mer i Ad-hockens underbara värld.

Finns det en annan tether app som inte kör just Ad-hock eller gör alla det? Byter hellre till en annan än ängnar timmar åt att hitta lösning till denna.

5. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Jag känner inte till någon wifi-tethering som inte kör ad-hoc, men det finns usb-tethering också. Då fungerar telefonen som ett USB-modem.

m v h Henrik