Hjälp med val av köp

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av sj6, 16 dec 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. sj6

sj6 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Hej

Är ny här på forumet så om jag ställer dumma frågor beror det på att jag inte kan tillräckligt ännu.

Jag är ute efter en ny Android. De lurar jag tittat på är värstingarna såsom S2, Sensation, Desire HD, Arc o.s.v.

Priserna på dessa lurar är ju ganska höga så jag undrar:
    Är det värt att titta på begagnat eller ska titta efter De som ligger runt 2 500?

Vilka priser ska man då titta efter bland de värre lurarna om man ska titta på begagnat?

Det jag använder telefonen till är musik, film och spel. Vad gäller spel så vill jag kunna köra lite tyngre 3d grejer.

Så dela med er av edra tankar!

2. Gilgamesh

Gilgamesh Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 737
    Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB
    Galaxy S2

3. IvanBoring

IvanBoring Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Begagnat går bra men man ska dock iakta en viss försiktighet. Köp alltid "mellan fyra ögon" och ta dessutom leg på den du handlar av. Då har man gjort vad man kan för att lyckas med ett bra köp. Köpte själv min S2 och frugans Arc begagnade (nästan nya) för ett riktigt bra pris och jag är supernöjd.

sj6 gillar detta.
  4. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Vad gäller prestanda så finns det ingen som slår Samsung Galaxy S2 än om man kollar benchmarks. Men sen finns det ju annat som uppväger. Om man kollar tester, så ska den ha bra musikkvalité, men inte bland de bästa. Kameran ska vara riktigt bra däremot(bland de bästa). Batteritiden ska också vara bland de bästa. Skärmen spöar de flesta också. Finns en anledning till att den blev vald till årets mobil av nästan alla.

Arcen är ju annars mkt billigare, men eg inte heller en highendlur, mera mellansegmentet. Kan ej mäta sig med de större grabbarna pga singlelcoren. Men beroende på vad du är ute efter kanske ett bättre val.
    För mig blir det en SGS2 i varje fall. Enda är att den är lite stor.

Vad det gäller att köpa begagnat, så kan man göra riktiga kap. Men man kan också bli lurad. Har övervägt att köpa begagnat, men känns lurigt då det är så många faktorer man inte har koll på. Är ju väldigt annorlunda hur man behandlar sin mobil och man har inte en aning vad personen innan gjort med den. Fuktskador och dylikt kan du inte kontrollera själv på ett enkelt sätt och de kan ligga och lura och sabba mobilen efter du köpt den, och de går ej heller på garantin. Sen vet man inte vad för program som lagts in, hur oförsiktigt före detta ägaren var etc.
    Personligen köper jag hellre nytt, men kan förstå folk som köper begagnat med, finns kap att göra.

Last edited: 17 dec 2011
    sj6 gillar detta.
  5. sj6

sj6 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Tack för svaren.

Jag jobbar ju som Rörmockare (Lärling dock) så det kan bli både dammigt och fuktigt men min sketna X10 mini Pro har klarat det galant, den klarar dock inte de hårdvarukrav jag vill ha. Det finns ju också skydd i olika former så är man lite förnuftig klarar den jobbet.

Om jag ska förtydliga mig själv så är det en bonus om man kan spela upp film och spel på TV:n. Behöver inte vara den bästa musikmobilen men man ska kunna lyssna på låtarna utan att det låter förvrängt.

Gärna Dualcore men om Arc:en beter sig smidigt i menyer och program så är det ju inga problem. Kanske Activen skulle kunna vara något? Samma hårdvara som Arc:en? Kan man klocka processorn på Activen om man Rootar eller vad det heter?

Budget: Runt 2000-3000. Kanske är begagnat den enda lösningen? Har titta på Blocket i närheten av där jag bor och tradera nationellt.

IvanBoring: Tack för headsupen, men vad är riktigt bra priser på de lurarna? ;)

Iono: Tack för denna synvinkel men går det inte att återställa luren helt? Eller finns det virus/malware som kan komma förbi en återställning? Garanti är ju lurigt, då är väl 4 ögon att föredra som IvanBoring föreslog.

Tack för valida svar!!!

6. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Inga problem, finns en tackknapp också. :)

Om du rootar och lägger in egen ROM så borde det inte vara några problem. Men jag vill eg ej uttala mig om det då jag ej är säker och undrar samma sak. Blåser man verkligen rent luren när man flashar(som man gör när man format c på en pc)?

Men det vore inte det jag hade oroat mig för mest om jag köpt begagnat. Fuktskador är lurigare, säljaren kan ha dem utan att veta om det(eller säljer medveten om det). Det finns mätare på vissa ställen i luren som indikerar fukt som servicefirmor kollar när de ska kolla garanti. Visar dessa att det har varit fukt i mobilen så gäller inte garantin. Så spelar ingen roll om du fått med garanti vid köpet då.
    Men som sagt, man kan ju få rikt bra grejer begagnat med, men det är en större gamble än att köpa nytt. Personligen hade jag inte betalat mer än 2500kr för en begagnad.

Ska du inte spela mkt spel så tror jag Arcen duger utmärkt. Den ska vara riktigt rapp i menyerna trots single core(SE ska tydligen gjort ett riktigt bra jobb med sitt eget skal). Ej säker på hur det är med att kolla tv på den, men ser ju att att funka fint i detta klippet.
    Sony Ericsson XPERIA Arc HDMI out - YouTube
    Tänk på att kolla upp om det går att kolla film på den och ladda den samtidigt. Annars får du kolla upp hur länge man kan kolla film på den(står säkert i swedroids tester) så att du verkligen kan se en hel film utan att batterierna dör.
    Tänk på att det finns en Arc och en Arc S(ska vara samma lur men med högre klockfrekvens).
    Här har du lite söndagsläsning :)
    https://swedroid.se/test-av-sony-ericsson-xperia-arc/

LG Optimus 2X är annars en dualcore du kan får för under 3000kr, men verkar som de flesta som haft en på swedroid inte är så glada med den. LG ska vara riktigt dåliga på att uppdatera med(iofs finns det säkert custom ROMs).

Last edited: 17 dec 2011
    sj6 gillar detta.
  7. sj6

sj6 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Nu har jag läst, vägt för och nackdelar, letat begagnat etc.

Blir det nyköp så lutar det åt en active eller Ray, Ray:en kommer jag behöva skydd både för skärm och silikonskal för själva luren.

Blir det begagnat så tittar jag i de högre och dyrare segmenten, främst Arc (S) då denna fortfarande är smidig.

Det som får mig att klia på huvudet är att en Mini går för ca 1600:- NY olåst vilket få ses som ett bra pris med tanke på hårdvaran.

Vad hade ni gjort, jag jobbar som rörmockare (Lärling)och det händer ofta att vi är ute i Regn, Snö, kall blåst etc... Är Activen det bästa valet?

Min nuvarande X10 mini Pro har överlevt i över ett år nu ute i dyngan så en nyare Xperia Mini kanske man kan klara sig på tills Quadcores börjar komma på marknaden?

Såg även att Asus Transformer Prime har nVidias nya Tegra 3 i sig så den kanske är på G runt hörnet även till mobiler?

Snälla hjälp mig väga lite för och Nackdelar.

8. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 284

MINA ENHETER

I ditt fall skulle jag valt en Motorola Defy +,utan att tveka.

Har själv den första Defyn och är toknöjd med den.
    Har även en Arc s och en Desire HD som jag också är nöjd men men jag
    har en svaghet för lite tåligare mobiler.

Som det låter på dig ska du ha en bra väderskyddad telefon.
    Fördelen med Defy:n är 3.7" skärmen och den totala storleken på telefonen.
    Den är bara en skärm stor egentligen

Last edited: 22 dec 2011
    sj6 gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.