Hjälp med val av telefon (SGS2 el. Nexus)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Bernstein, 5 feb 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Bernstein

Bernstein Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ska i veckan beställa en ny telefon då jag har tröttnat på min obotligt sega (och krossade) HTC Wildfire som jag har haft i mer än ett år. Jag är student så tanken var att binda sig i 24 mån med Tele2:s Smart Student (http://www.mecenat.se/studentrabatter/datorer-och-telefoni/telefoni/tele2-mobiltelefoni)

Som ni ser på sidan (då de är de enda två tillgängliga) så är det egentligen SGS2 och Nexus jag väljer mellan. Just nu lutar det åt SGS2 då alla verkar vara så otroligt nöjda med den och den verkar kunna uppfylla alla mina krav.

Mitt enda kval är väl egentligen att jag undrar om den är lite s.a.s. "outdated" eller har risk att bli det rätt snart? Detta är anledningen till att jag funderar på Nexusen istället.

Vad skulle ni gjort i min situation?

Tack på förhand!

2. Moo

Moo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Det här måste vara en av de vanligaste frågorna i denna forumet, finns så många trådar om det redan så du borde kunna hitta hur mycket som helst via en enkel sökning.

Jag klistrar in vad jag skev i en av de andra trådarna i alla fall:

Jag har en GN och min mor en S2, jag skulle ALDRIG byta ner mig till S2 för att spara de små slantarna. Skrev en liten lista för att jämföra dem innan jag bestämde mig, hoppas den hjälper dig på traven:

fördelar galaxy s2:
    något billigare
    bättre batteritid om du använder skärmen mycket typ (3+ timmar per dag)
    bättre gpu (få om något som drar nytta av skillnaden idag dock)
    bättre kamera
    utbyggbart minne

fördelar galaxy nexus:
    skärmens upplösning
    skärmens storlek
    avsevärt bättre batteritid bakgrundsanvändning/idle
    ICS idag!
    vanilla android
    fler och snabbare uppdateringar
    NFC
    inga fysiska knappar
    bättre byggd
    "exklusivare"

Bernstein gillar detta.
  3. Bernstein

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaret! Ja, priset oroar jag egentligen mig inte för då det endast skiljer 25 spänn i månaden mellan dem hos Tele2.

Vilken skulle du/ni säga är mest framtidssäker om jag binder mig i två år?

4. Gilgamesh

Gilgamesh Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB
    enkelt, tror du att du klarar dig med det begränsade utrymmet på hela 16GB (13GB tillgängligt) så visst kör på Google Nexus, jag har haft alla tidigare Nexus telefoner, men denna var en besvikelse av rang... därför stanna jag kvar med min SGS2, och du kommer ändå inte byta ner dig om man säger så... batteritiden är som sagt bättre med SGS2, och med 2000mAh batteriet blir det ännu bättre, Vanilla Android finns till SGS2 samt ICS redan genom CM9.

Enda riktiga fördelarna är skärmen samt att det är en "Google" telefon. resten är små saker. jag menar NFC, vem bryr sig om det?

Bernstein gillar detta.
  5. Bernstein

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, jag tror nog att det får bli en SGS2. Ska ner och känna på dem båda en sista gång imorgon tänkte jag. Just batteritiden och lagringsutrymmet är de två sakerna som oroar mig mest med GN.

6. Moo

Moo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Batteritiden är som sagt inte sämre i "blandad körning", anledningen till att GN dras med ryktet om dålig batteritid är att alla tester kör videouppspelning för att testa batteriet, dvs. konstant skärm på. Det reflerkterar inte hur de flesta faktiskt ansvänder telefonen i verkligheten.

2000mah-batteri finns till GN också vid behov, jag har inte köpt det men klarar mig alltid dagen ut ändå, trots strömmande av musik, mobile hotspot och en del surf/spel.

Kan tänka mig att många tyckte så om t.ex. Bluetooth när det kom också :P

7. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Jag förstår inte hur folk inte klarar sig med 13GB? Jag använder min mobil som mediaspelare och har svårt att fylla mitt kort på 8GB. Synkar ni era 1080p filmer till telefonen eller? :D

~ Sent from my Samsung Galaxy S II using Tapatalk ~

8. Bernstein

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så för normalt användande med några samtal, en del smsande, kanske nån halvtimme eller tvås spelande och spotifymusik i någon timme så räcker den från morgon till kväll för dig? Det är egentligen det enda jag kräver då jag reser väldigt sällan och praktiskt taget alltid har tillgång till laddning på kvällen.

9. Moo

Moo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Det gör den absolut, jag snittar väl kanske två timmar skärmtid per dag med den och har rätt mkt saker som synkar i bakgrunden som t.ex. Newsrob som står för ~10% av batterianvändandet på egen hand. Utöver det spelar jag i snitt en halvtimme musik och kör en timme mobile hotspot och då räcker batteriet ganska exakt en hel dag.

Funderar på att köpa extended-batteriet på 2000mah för att få lite marginal och lite skönare grepp dock.

Last edited: 8 feb 2012
  10. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Har idag en uptid på ca 13 H

Samtalstid 1 tim 20 min med blåtands headset
    Push synkad Exchangemail ca 8 tim
    1 Gmailkonto synkat
    Skärm 52 min
    Lyssnat på Spotify 35 min (via 3G)

Har nu 51% kvar av standardbatteriet.

För mig är det helt klart godkänt

11. marot729

marot729 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag tror helt klart att man lurar sig själv om man säger att SGS2 har bättre batteritid än GN.
    Med skärmen konstant på ja, men praktiskt definitivt tvärt om.

Jag hade aldrig tagit en SGS2:a för bara 25 spänn mindre i månaden. Inte en chans. GN är så extremt mycket trevligare over all.

12. Bernstein

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för alla svaren! Hann inte ner till affären idag, det blir nog imorgon jag bestämmer mig.

Med en GN eller SGS2 som det står i din information? Låter ju väldigt godkänt om det är GN :).

13. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

En SGS2

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.